Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Kryptovaluta 💰 (Part 1)

ForstÄelig. HÄper forresten Deloitte har rett i at Kryptovault har en god sak i Ä saksÞke staten. En hel ny bransje kuttes bort pÄ grunn av noen skarve skattemillioner. De kunne heller benyttet krypto som mulighet til Ä utrede skattelegging av maskiner. Det kommer vi til Ä fÄ bruk for etterhvert som oss andre mister jobben.

2 Likes

Prinsippet om man skal forskjellsbehandle Crypto kan gjerne vĂŠre en debatt og det bĂžr de prĂžve i retten for Ă„ skape presedens.

At Crypto er en nĂŠring vi bĂžr subsidiere med skattebetalernes penger er jeg dog helt imot!

1 Like

Enig, men:

Dette kan endres ved at overskudd fra kryptomining pÄ et eller annet vis skattlegges som arbeidskraft sÄ det gÄr opp i opp. En form for arbeidsgiveravgift for maskiner kanskje. Har ikke tenkt gjennom det, men det er ogsÄ noe som ogsÄ bÞr tas opp til diskusjon (og sikkert diskuteres allerede).

1 Like

Bobs Repair har fĂ„tt kryptovaluta. Tidlig ute for denne type token, litt for knot for folk flest Ă„ kjĂžpe BOB, men etterhvert blir slikt en del av hverdagen tror jeg. Kritikere vil sikkert si at selve token ikke er nĂždvendig. Jeg vil da si at en token kan sĂžrge for hĂžyere rabatter for eksempel. Uansett ser det litt usikkert ut akkurat nĂ„ for dem som bruker BOB’s tokens!

Problemet er alle disse altcoins/tokens. Skal jeg ha BOBs token i tillegg til Komplett token, Rema 1000 token, 7/11 token, SAS token, BMW token osv?

Burde vért en Universal token med slagordet “One token to rule them all”.

Hmmmm
 :thinking:

ICO anyone? :smirk:

1 Like

At man fjerner subsidien slik som det nÄ er foreslÄtt er jo Ä skattlegge akkuratt slik du foreslÄr.

1 Like

Er ikke helt enig, Ă„ fjerne subsidier for en gruppe/bransje er Ă„ forskjellsbehandle en allerede etablert ordning. Å skattlegge maskinvare er Ă„ gĂ„ nye veier, Ă„ se fremover og lage nye regler og nye forutsetninger innen nye virksomhetsomrĂ„der. Jeg ser jo at det kan ses pĂ„ som det samme Ă„ fjerne subsidier men elavgift kommer ikke til Ă„ vĂŠre samfunnets nye utfordring. Roboter og automatisering kommer derimot til Ă„ kunne bli en stor utfordring (spesielt for velferdsstaten Norge). Man burde i tillegg se pĂ„ muligheten til Ă„ etablere varmegjenvinning eller lignende i de datasentrene som evt etableres.

1 Like

Grunnen til Ä ha subsidiene er at det skaper arbeidsplasser. MYE arbeidsplasser. Kryptomining skaper sÊrdeles fÄ arbeidsplasser og stjeler VELDIG mye verdifull strÞm som kan benyttes til langt mer verdiskapende arbeid.

1 Like

Tja, hvorfor ikke? Det ville fungert bedre enn rabattkoder osv spÞr du meg, sÄ lenge det opereres med atomic swap (for dem som ikke kjenner begrepet er det kort fortalt en funksjon som gjÞr at man kan gÄ fra en type valuta til en annen uten Ä veksle selv, feks fra NOK direkte til BTC uten Ä gÄ gjennom exchange). Insentivet til Ä gjÞre dette vil feks kunne vÊre rabattordning om man gÄr via denne valutaen.

Uansett vil vi stÄ foran store omstillinger med nye mÄter Ä handle/produsere pÄ. SÄkalt kraftkrevende industri vil sakte men sikkert fÄ fÊrre arbeidsplasser, mer og mer vil gjÞres av maskiner. Det gjelder de fleste bransjer. Da holder ikke lenger argumentet om at subsidiene skaper arbeidsplasser.

Ellers er jeg enig i at det fÞles litt galt Ä subsidiere selskaper som tjener masse penger pÄ maskinvare - og det er nettopp det jeg mener bÞr tas bedre tak i enn Ä fjerne subsidier. Skattlegging av roboter og maskinvare burde vÊre en viktig sak Ä diskutere.

I tillegg er dette bare Ä flytte pÄ problemet, til Sverige eller hvor kryptoselskapene etableres.

1 Like

Haha hadde tilfeldigvis Bobs repair oppe pÄ telefonen gjennom dagen: det er jo ganske heftig turnover pÄ den! Halvparten av mcap tradet siste 24 timer
!

1 Like

FÄr hÄpe det ikke er en hemmelig millionÊr-stalker som fÞlger alt jeg skriver pÄ forumet! Da blir vedkommende raskt ikke-millionÊr hehe

1 Like

Jeg mÄ smile litt av folk som tror BTC skal til 0. Det er en del av dem nÄ av de jeg fÞlger pÄ youtube.

2 Likes

Enig!

Interessant lesning! Tim May som ble intervjuet dÞde forresten I gÄr (av naturlige Ärsaker).

Btc viser styrke

3 Likes

Dette er vel ikke noe man tror, men noe man vet. Spenningen ligger i hvor langtrukken denne prosessen blir. “Dead cat bounce” nĂ„ og da endrer ikke virkeligheten. Bitcoin er som en kreftsvult som dĂžr i det den ikke lenger fĂ„r blodtilfĂžrsel.

1 Like