Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kryptovaluta 💰 (Part 1)

Leste nettop den samme.

Dette er ikke et system som vil ta over som valuta enda… Ikke i nærheten…

Da tenker jeg å begynne å handle Bitcoin igjen etter ett års pause. Nå er folk temmelig pessimistiske så dette burde være et godt tidspunkt.

Tror du man trenger en egen coin for å handle melk og en annen for å handle lettmelk? Holder meg til Bitcoin som nok vil bli en av de få store valutaene.

Jeg prøvde å sette dette i perspektiv etter jeg leste artikkelen.
Det finnes 17,6 mill coins og daglig omsettes det nå (ca 2 mill coins*0,05=)100k coins, som tilsvarer 0,5% av utestående coins.
Microsoft har 7,7 mrd utestående aksjer og omsetter 27 mill aksjer daglig som tilsvarer 0,35% av utestående aksjer.
Konklusjon: Handelsvolum i Bitcoin tilsvarer aksjevolum i større internasjonale selskap :smiley:

3 Likes

Har også lurt på dette med handelsvolumet, har virket for høyt. Det at volumet måtte vokse tilsvarende for at total mcap skulle bli 1 trilliard eller mer har gjort meg litt skeptisk til markedet. Da de riktigere tallene ble publisert var det faktisk en liten lettelse. Føles mer som det mikroskopiske markedet det foreløpig er, og gir rom for mye vekst.

Man kan jo beregne ulike verdier til Bitcoin utifra omsetningen dersom man tar utgangspunkt i at daglig omsetning alltid er 0,5% av utestående coins. Bør ikke vektlegges mye akkurat, men da kan man jo gjøre et enkelt regnestykke :stuck_out_tongue:
Daglig omsetning er rundt 410 mill usd for Bitcoin, 3,16 mrd usd for Microsoft og rundt 5 mrd for Apple.
Skulle Bitcoin omsettes for like mye som apple må vi da opp i 50k. :money_mouth_face:

1 Like

Og markedet for en verdensvaluta og alt blockchain kan tilføre burde kunne bli mye større enn en aksje som Apple tror i hvert fall jeg.

1 Like

Noen som har erfaring med å handle bitcoin gjennom XBT produktet til nordnet? Om det er dyrt å holde over tid osv?

1 Like

Jeg er ganske uvitende om krypto, men er du positiv til begge, eller er det ETH der er tingen?
Gjerne gi en lille komentar til dine planser om du orker.
Mvh Vandregutten.

1 Like

@vandregutten

Bitcoin (BTC) = AltaVista

Ethereum (ETH) = Google

Om 10% av jordas befolkning blir eier av Bitcoin eller noen % av finansinstut blir eiere av Bitcoin snakkes dem om 1million pr 1 Bitcoin, eller flere millioner.

Kryptovaluta i Skattemeldingen 2018, RF-1159

1 Like

Takk for svar:-) Leste tilbake i tråden du refererte til, og forstår det som at det skal være rimelig trygt å bruke disse xbt produktene?

kan ikke bar avnotere XBT det gis vel melding i forkant av evt avnotering.

Du har en motpartsrisiko dvs hvis xbtprovider blir hacket og underliggende coins stjålet eller på annen måte rotet bort har du et problem. Om du selv kjøper og oppbevarer kryptovaluta er det i stedet risiko for at du roter det bort eller blir hacket/ranet selv.

2 Likes

Bitfinex har fjernet kravet om minimumsinnskudd på $10,000

Jeg følte det tryggest å kjøpe xbt gjennom Nordnet. Lett å kjøpe selge, men da bare i åpningstiden. Det tjente jeg nok godt på. Lett å sitte stille om du ikke kan handle. Selvsagt værre ved krakk. Da var jeg heldigvis allerede ute. Passer altså ikke for hypertrading.

3 Likes

Etherum er vel mer Yahoo. Kryptos Google er 5-10 år til :slight_smile:

Nettverkseffekten er veldig sterk. Bare se på Bitcoin som har stanget inn i den kunstige grensen på 1MB i over to år nå. Tar tid før en ny tar over og den gamle kongen må drite på draget over lang tid.

1 Like