Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Kryptovaluta 💰 (Part 1)

Litt om skatt: som privatperson trenger man ikke bry seg om mva, men skatt (eller fradrag) ved gevinst (eller tap). Formueverdi 1:1 ved Ă„rsskiftet.

http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Uttalelser/Prinsipputtalelser/Bruk-av-bitcoins--skatte--og-avgiftsmessige-konsekvenser/

Litt upraktisk hvis du bruker det som betalingsmiddel, da du mÄ regne ut gevinst/tap ved hver transaksjon :slight_smile:

2 Likes

“Litt” upraktisk. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Xinhua, China’s Biggest News Agency, Will Cover the Global Blockchain Summit

ETH gis ut med en konstant rate i antall mynter hvert Är, sÄ i prosent vil Þkningen flate ut. Det er ogsÄ forventet at folk vil rote bort en del av myntene hvert Är, eller at eieren vil dÞ uten Ä overfÞre nÞklene noe som vil utgjÞre 1% av pengemengden Ärlig.

Det blir “stating the obvious”, men det stĂ„r og faller pĂ„ om valutaen blir tatt i bruk. Interessen for valutaen mĂ„ Ă„rlig vĂŠre like stor eller stĂžrre som tilfĂžrselen av ny pengemengde

3 Likes

Den grafen er feil. Det oppstÄr nÄ 5 nye ETH for hver blokk som graves ut hvert 14 sekund. NÄr nettverket gÄr over til Proof-of-Stake ute i 2017 en gang, vil det eksistere rundt 90 millioner ETH (i dag er det 83,6 millioner). NÄr dette skjer vil inflasjonen gÄ ned til et minimum av det som kreves for Ä sikre nettverket. Vi vil derfor pÄ det tidspunktet ha mindre enn 1% inflasjon, og dette er mindre inflasjon enn vi finner i gull. Hvis det skjer mange transaksjoner i systemet vil inflasjonen vÊre tilnÊrmet null. Grunnen til dette er at sikringen av nettverket finansieres av inflasjon eller/og transaksjonsgebyrer.

2 Likes

Det var fĂžrste treffet pĂ„ “ethereum inflation” men det var et ganske gammelt innlegg.

Ja. Mye endringer som er gjort etter det :slight_smile:

Har jeg rett sÄ vil neste bÞlge komme nÄ mÄnedene fremover

1 Like

Veldig mye bra statistikk pÄ blockchain.info

https://blockchain.info/charts/my-wallet-n-users

2 Likes

Don Tapscott: How the blockchain is changing money and business

Ser vakkert ut

1 Like
1 Like

Skal historien gjenta seg? :slight_smile:

Forrige bĂžlge gikk fra 1 til 21 USD

2 Likes

World’s Largest Freight Company to Use Blockchain Tech for Asset Management

1 Like

Kombinerer eth og BTC

Konkurrent baserer seg pÄ bare eth

1 Like

Da har jeg endelig fĂ„tt ut fingeren og satt inn penger pĂ„ Kraken. Satte inn €650 i fĂžrste omgang, sĂ„ fĂ„r man se om de gĂ„r 21-gangeren de ogsĂ„ :wink:

Satser pÄ at de er inne fÞr helgen, sÄ fÄr jeg endelig gjort min fÞrste investering i kryptovaluta.

2 Likes

Husk Ä sette opp Two-Factor pÄ kontoen deres hos Kraken. Dette fungerer pÄ samme mÄte som kodebrikken i nettbanken. Last ned appen Google Authenticator pÄ mobilen. GÄ sÄ her inne pÄ Kraken: Security -> Two-Factor Authentication -> Setup pÄ Account login -> Google Authenticator, TOTP mode. Skriv ned koden pÄ skjermen pÄ papir som backup hvis du mister mobilen. Skann sÄ QR-koden med appen og skriv inn de seks sifrene i appen inne pÄ Kraken for Ä aktivere Two-Factor. Dette vil gjÞre kontoene deres mye sikrere.

3 Likes

Tusen takk for all guiding i jungelen av kryptovaluta.
Hadde aldri vÊrt inne pÄ tanken om Ä kjÞpe ETH hadde det ikke vÊrt for denne trÄden her. Vet jo at det er high risk, men uansett utfall er det veldig lÊrerikt.

Skal fÄ satt opp Two-Factor authentication senere i dag. Bare Ä pÞnske ut et lurt sted Ä skrive ned koden sÄ ikke jeg mister den. Er sÄ rotehue nÄr det kommer til oppbevaring av fysiske ting i leiligheten min at jeg ikke fÞler meg trygg pÄ noen sinne Ä fÄ ut pengene nÄr de har gÄtt 21-gangeren om jeg skulle miste mobilen min.

2 Likes

Gratulerer! Du er nĂ„ medlem av den “ene” prosenten :wink:

1 Like