Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Lab-grown meat

Jeg tenker på mineraler og vitaminer osv. Man er på ville veier hvis man stopper å tenke næring ved protein, fett og karbohydrater.

8 Likes

Er vel det som dro opp kursen til 90kr

1 Like

Ta en kikk på Game Changer på Netflix.

1 Like

Oksekjøtt
image

Brune bønner
image

Oksekjøtt “vinner” da på:
Vitamin A (bønner har 0)
Vitamin D (bønner har 0)
Vitamin E (bønner har 25%)
Vitamin B6 (bønner har 25%)
Vitamin B12 (bønner har 0)

Bønner er typisk noe av det sunneste og mest næringsrike du finner av planter. Finnes sikkert bedre eksempler enn brune bønner da. :stuck_out_tongue:

Det går jo an å ta vitamin og mineraltilskudd, men spørsmålet er da hvor godt dette blir tatt opp av kroppen.

2 Likes

Joda, må ikke glemme vitaminer og mineraler. Spesielt vitamin D er viktig for vegetarianere, men tror ikke problemet er så omfattende som du fremstiller det, men enig i at man må vite hva man gjør :slightly_smiling_face:

1 Like

Jepp @Fornybar bruker jo prate om at han er på blue oyster bar hver helg for å få seg vitamin D. . Han tar vel fort til seg vitamin D med begge hendene der. Var vel der han og @hakon møttes for første gang også.

Og du er misunnelig siden vi begge ditchet deg. Får kose deg med litt lab grown D :rofl:

Liten update her nå. Fant et fond som holder blant annet Mosa Meat, så da er jeg endelig “inne”! :grinning_face_with_smiling_eyes:

Agronomics, må på DNB Markets for å få kjøpt den her i Norge.

1 Like

Sitat fra artikkelen:
«Referring to an analysis written for GMOScience by GMWatch editor Claire Robinson and Dr Michael Antoniou, FoE and GeneEthics also point out that the short (28-day) rat feeding study that Impossible Foods commissioned on SLH showed worrying effects in the rats, including signs of inflammation or kidney disease and possible signs of anemia.»

(jeg har ikke lest analysen det er linket til)

1 Like

Dette har heldivis ikke noe med lab-grown meat å gjøre! :slightly_smiling_face:
Der bruker de celler til å produsere kjøtt som er identisk med hva man ville fått fra et dyr, ikke et plantebasert “kjøtt”.

1 Like

Som vegetarianer siden… veldig lenge… så kan jeg komme med noen innspill. Etter mange år som vegetarianer så frister ikke kjøtt i det hele tatt. Jeg kan huske smaken og teksturen av kjøtt uten at det plager meg, men tanken på å faktisk sette tennene i det er helt utenkelig. Kjøtt er ikke-mat for en gammel vegetarianer.

Så da er spørsmålet hva som er godt, nyttig og praktisk å spise. For min del så er diverse grønnsaks- og soiabiffer og -boller helt ok. At man lager disse i samme form som kjøttprodukter er ikke for å friste kjøttspisere, men fordi det er en praktisk form. Det er en grunn til at kjøttboller ikke er firkantet og at hamburgere ikke er formet som pyramider. :slight_smile:

Men så kommer vi til “liksomkjøtt”. De gangene jeg har kommet bort i det så har det smakt vemmelig. Som sagt, jeg husker hvordan kjøtt smaker, og dermed har jeg notert meg at jo nærmere naturlig kjøttsmak man kommer, desto mindre interessant for meg som vegetarianer.

Ville jeg satset penger på lab-kjøtt? Nei. Grunnen er den samme som at jeg ikke ville ha satset penger på en fossilhybridbilprodusent. Produktet er kun en kortlivet link mellom gammelt og nytt paradigme. Jeg tror at etter hvert som fler og fler er vegetarianere fra barnsben eller fra ungdommen, slik trenden går nå med kjøttfrie dager osv, så vil det være meningsløst å produsere liksomkjøtt. Jeg ville selv aldri ha kjøpt det, fordi jeg ikke trenger å gå tilbake til “kjøtt” etter alle år uten. Et nytt matprodukt må være godere (uten kjøtt-bias), mer næringsrikt og bedre for miljøet enn dagens vegetarmat og det tror jeg kan bli vanskelig. Og hvis alle blir vegetarianere etter hvert så er det null stress å kunne fø en befolkning på 10-12 milliarder, som ser ut til å være der kurven skal flate ut etter hvert som utviklingslandene får tryggere liv og dermed færre barn.

3 Likes

Er denne soyaen virkelig bedre for klima enn den lokale kua hvis man medregner produksjon og frakt?

“Og hvis alle blir vegetarianere etter hvert”, Dette skjer ikke, så om kjøtt produsert i ett laboratorie er en mer bærekraftig løsning, er jo det bare supert.

1 Like

Usikker på om soia er bedre enn ku. Uansett mener jeg å huske at produksjon er en større bidragsyter til utslipp enn det frakt er, slik at i Norge er f eks spanske tomater bedre for klimaet enn norske. Jeg skal ikke være bastant på at det er slik, men det er i hvert fall et komplisert regnestykke som trenger å nyanseres, akkurat slik du gjør med soia kontra ku. :slight_smile:

Å si at det ikke skjer at alle slutter å spise kjøtt blir som å si at det ikke skjer at alle slutter å kjøre fossilbil. Det er ikke viktig at “alle” slutter, så lenge mange nok gjør det. Og til slutt er det en del ting som vil være meningsløst å fortsette med. Jeg tipper at kjøttspising er en slik ting. Noen særinger vil fortsette å spise kjøtt og får lov å gjøre det, men for de fleste så vil det være billigere og mer fornuftig å kutte det ut. Men jeg tror ikke det skjer de neste 50 årene, så du skal få fortsette å spise kjøtt for min del. Jeg misjonerer ikke. :slight_smile: Mitt poeng var egentlig bare at jeg ikke ville ha investert i labkjøttindustrien, fordi jeg ikke tror at den har en fremtid.

3 Likes

Noen som vet om det finnes fond som består hovedsaklig av lab-grown meat og/eller plantebassrte produkter? Har sett på enkeltaksjer som Beyond meat en stund, men tror fort den kan fortsette ned en 30-40% til før det snur slik trenden og børsklimaet ser ut nå. Så har ikke turt å ta den fallende kniven helt enda. Men har troen på at plantebaserte produkter vil ta større og større markedsandeler. Så hvis det feks er fond som har mange slike selskaper kan det være interessant. Noen som har innspill eller forslag?

1 Like

Etter mye leting så fant jeg et fond for et halvt års tid siden.
Agronomics LTD. Måtte opprette konto på DNB for å få handlet den her i Norge, den er ikke å finne på Nordnet lenger - så sant de ikke har tatt den inn igjen.

Det gjorde godt for fomoen jeg følte! :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 Likes

Takk for tips! Den viser nå hvertfall i nordnet, men om det er mulig å kjøpe er jeg usikker på, må nesten se om det er mulig når markedet åpner på mandag. Det så ut som de hovedsaklig gikk inn i slike selskap på et veldig tidlig tidspunkt, til et rabattert gav, men som de også skriver kan det gå lang tid før slike selskaper blir “kommersialiserte”. Har du sett på noen av selskapene de har i porteføljen sin? Noe spennende?

Skal uansett notere ned Agronomics, må lese meg opp uansett før inngang vurderes

1 Like

De har noen lovende selskaper som Mosa Meat og Meatable. Var i hovedsak Mosa Meat jeg var ute etter og for å bli best mulig eksponert mot den så måtte jeg finne et fond som hadde de i poteføljen sin. Da falt valget på Agronomics.

1 Like