Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvordan kombinere langsiktig investering og kortsiktig trading i samme aksje?

Skrev nylig et lengre innlegg på veggen min på Shareville som jeg gjengir under. Vet ikke om tilsvarende har blitt postet her tidligere. Håper det kan være av interesse for andre småsparere som opplever noe av det samme. Setter pris på tilbakemeldinger og forslag til hvordan investere bedre :slight_smile:

Denne posten beskriver noen av de utfordringene jeg opplever med å kombine langsiktig investering og kortsiktig trading i samme aksje. De siste ukene har jeg gjort noen kraftige bommerter når det gjelder kjøp/salg av mine tradingposter, deriblant i NEL og NANO. Akkurat nå er jeg temmelig lei aksjemarkedet og har behov for en liten pause. Tenkte derfor at det var greit å få skrevet ned noen tanker om temaet som jeg kan bearbeide videre i løpet av sommerferien ift. justering/endring av investeringsstrategien min.

Men hvorfor i det hele tatt kombinere langsiktig investering og kortsiktig trading i samme aksje?

Man bruker tid på å sette seg inn i og følge en aksje. Noen aksjer har man langsiktig tro på, går inn med et større beløp og setter en tentativ tidshorisont for investeringen (f.eks. år 2020). Selv operer jeg med en regel for hvor mye jeg ønsker å investere – en kombinasjon av (1) et rundt tall antall aksjer, (2) et maks investeringsbeløp/kjøpssum og (3) en maks prosentvis andel av porteføljen (ved kjøpstidspunkt).

I min portefølje er høyrisikoaksjer som f.eks. AXA, NEL og NANO blant disse aksjene hvor jeg er langsiktig. Etter å ha fulgt aksjene en stund ser jeg at det er nokså store svingninger i aksjekursene over tid. Jeg registrerer også at disse ofte omtales som tradingaksjer i media/ulike forum. Man tenker selvsagt at ved å utnytte disse svingningene og trade de samme aksjene så vil man kunne høste ekstra gevinst. Det er heller ikke til å stikke under en stol at man kanskje har en viss irritasjon eller misunnelse overfor de som faktisk klarer å trade aksjen og tjene penger på den.

Siden du følger aksjen såpass tett er det vel ingen bedre enn deg til å vurdere når man skal kjøpe/selge tradingposten. Imidlertid møter du deg selv i døra. Du er ikke fornøyd med 10 eller 20 % gevinst på tradingposten. Du har jo satt deg inn i aksjen og vet at potensialet er så mye større. Du er ikke villig til å selge tradingposten før du minimum har 30, 40 eller 50 % avkastning. I motsatt tilfelle når aksjer faller så regner du med at det bare er en overreaksjon og at kursen snart vil ta seg opp igjen. For den langsiktige posten (hvor tidshorisonten er 2020) spiller det ingen stor rolle. Problemet nå er at du i tillegg til å være godt minus i den langsiktige posten har du også en tradingpost hvor du er godt i minus. Det at man kvier seg for å selge tradingposten med tap gjør ikke ting nødvendigvis bedre.

Man blir rett og slett litt for følelsesmessig knyttet til en aksje, spesielt de man sitter langsiktig i, og har derfor problemer med å trade de samme aksjene. Så hvordan løsrive seg fra disse aksjene. Jeg tror det er viktig å se tradingpostene som en helt annen aksje og definere klare regler for når man skal ta tap/gevinst. F.eks. at man bare godtar 5 % tap på tradingposten og er fornøyd med 15 – 20 % gevinst. Gevinstsikring kan gjøres med f.eks. trailing stop loss slik at man kan prøve å få med seg mer av oppgangen. La oss si at man har som målsetting 20 % gevinst, men er fornøyd med minimum 15 %. Da kan man f.eks. legge inn en trailing stop loss når tradingposten viser 20 % avkastning med trigger 4 % og prissavik 1 %, dvs. man sikrer seg minimum 15 % gevinst, men har muligheten til å hente mer hvis aksjen stiger. Foreløpig har jeg liten erfaring med trailing stop loss, så anse dette som forslag på egne regler som jeg vurderer å følge.

Hvis man ikke er i stand til å løsrive seg så kan en annen strategi være å satse på helt andre aksjer. Jeg har tidvis forsøkt meg på å trade helt andre aksjer de siste to årene. Eksempel på en slik aksje er PGS som jeg i dag brukte for å eksperimentere litt med trailing stop loss. Jeg gikk riktignok på et lite tap i dag da stop lossen ble trigget, men har tidligere klart å komme ut med en liten gevinst. Jeg tror grunnen til at jeg har lykkes akkurat i denne aksjen tidligere er det faktum at jeg ikke ser på aksjen som en langsiktig investering ei heller vurdert den som langsiktig. Jeg har derfor vært fornøyd med 10-20 % gevinst.

Til sist. Kanskje man bare skal innse først som sist at kortsiktig trading ikke er noe som passer en. Hvis man primært er en langsiktig småsparer så bør man kanskje tilordne seg etter dette. Er man langsiktig holder det kanskje å se over porteføljen en gang i uken/måneden. Det burde i alle fall være unødvendig å sjekke kursutviklingen hver bidige dag. I så fall bør man spørre seg selv om man kanskje ikke har litt for mange høyrisikoaksjer i porteføljen, eller at de utgjør en for stor andel av totalporteføljen. Kanskje burde en større andel av investeringen vært plassert annerledes, f.eks. i indeksfond.

7 Likes

Jeg gjør meg noen av de samme betraktningene. Men tror det er dumt å tenke for høye gevinster på trading. Dette er ikke noe jeg følger selv, vel å merke! Men jeg tror, rent teoretisk, at det er lettere å trade en aksjenbasert på teknisk analyse eller kunnskap om hvordan nyheter påvirker den, hvis man sikrer gevinst før grådigheten tar over. Du nevner 20% som for lite gevinst på en trade - det høres urealistisk ut å tro man kan klare mer enn det…

Min utfordring er at dagene mine ofte er veldig forskjellige, til tider kan jeg knapt sjekke innom markedet, andre ganger sitter jeg klistret til skjermen fordi jeg ikke har noe bedre å gjøre. Dessuten er det spennende med aksjer - det er det som gjør at jeg ønsker å følge med. Det som gjør at jeg ofte handler oftere enn jeg egentlig burde. Ikke fordi det er imot min investeringsstrategi: for jeg tror vel strengt tatt ikke jeg har noen investeringsstrategi. Annet ennat jeg skal investere i flere selskaper (nå har jeg kanskje 12) og at jeg i utgangspunktet investerer med lang tidshorisont.

Men samtidig vil jeg gjerne trade, og ser at jeg oftest treffer feil. Stop loss generelt, og trailing stop loss spesielt, er ting jeg også ønsker å sette meg inn i. Problemet er at siden jeg er langsiktig ikke er så opptatt av en kort sving ned - og kan da risikere å selge en aksje på grunn av en kort dupp, og så måtte kjøpe den dyrere senere (fordi jeg ikke følger med).

Bra innlegg!

3 Likes

Det lar seg fint gjøre. Bare se på funcom. Der har jeg en long post som jeg ikke rører. Og en god del jeg trader med

1 Like

Jeg trader kortsiktig (0-2mnd) i aksjer jeg er langsiktige i, f.eks. Kitron hvor jeg har kjøpte i starten av 2015 og fortsatt sitter på aksjene. Jeg tenker at f.eks. 3% stop loss og 10% target er greit. Dette vil si at jeg bare går for de beste setupene. For Kitron, så er det kanskje en gang i året.

2 Likes

Jeg trader av og til (ikke veldig ofte) i posisjoner som jeg selv er langsiktig i, men tradingen og eierskapet er fraskilt for å holde oversikt.

4 Likes

Samme opplegg som jeg kjører :slight_smile:

3 Likes

Jeg kjører bare alt på en konto, det er jo av og til jeg kanskje kunne tenkt meg å shorte aksjen jeg sitter long i, da er det jo lettere og billigere å bare selge litt.

Det er ikke Kitron jeg snakker om her btw :stuck_out_tongue:

1 Like

Før aksjesparekonto så ville man shortet aksjen f. eks på en annen konto på grunn av skatt. :wink:

1 Like

Jeg trader også aksjer som jeg sitter long i, men stort sett bare de jeg har på ASK så lenge det ikke bryter med strategien min.

Har valgt å bare kjøre langsiktige posisjoner i aksjer og så swing trader jeg litt indeks og gull - men tror det har mye med personlighet å gjøre, for meg ble det ofte til at den kortsiktige trading tok litt fokus bort fra den langsiktige strategien, men sikkert mange som klarer å kombinere det på en god måte.

4 Likes