Jeg har fulgt Austevoll og Grieg noen måneder, og ventet på inngang. Dette er helt skrinlagt i dag for min del, tenker at hele sektoren er under ganske mye press fra ulike kanter, særlig siste nyheter i morges (evt prissamarbeid). Så på morgensendingen til DNB at de knytter en del tvil i hvilken grad Lerøy klarer å håndtere kostnadsbildet for 2020, i tillegg til forventet noe lavere volum neste år. De forventet at kursen ville åpne ned, men var konservative i sitt anslag ifht kursen som er RT nå. Jeg har ikke investert i sjømat tidligere.
Mye støy her nå og absolutt ikke en sektor jeg vil ligge fullinvestert, men har den som en del av porteføljen., de gir greie utbytter på ca 4-5%. Mest skremmende er lakseskatten dersom det blir regjeringskifte om 2 år, har derfor vektet opp Bakkafrost.
Har ikke Lerøy, men spennede sektor hvor mye kan overraske både positivt og negativt. Analytikerene vektlegger jeg lite i denne sektoren.
Gjorde en rask trade i dag og tjente 1 krone per aksje(flaks), men holder meg unna…så stiger den til 60+ igjen sikkert inn mot jul
hei hva tror dere om denne?
Lerøy nær halverte driftsresultatet i første kvartal
Lerøy leverer svakere enn ventet: Tjente 712 millioner kroner i andre kvartal
Da endte vi 27,5 % ned og dagens siste handel ble på LOD.
Da bør egentlig ekstraskatten være tatt ut, siden ikke all fortjeneste kommer fra selve fisken, hvis ikke jeg husker feil.
Er denne grunnrenteskatten så ille at kursene skal ned 25-30%?
Neppe, men er litt bingo på børsen for tiden.
Tror ikke det er en overreaksjon i det hele.
Dette er brutalt for næringen i denne tiden vi er inne i nå.
Som finans ministeren sa, de har gjennom år tatt enorme utbytter…. Ja, for p betale den fordømte formuesskatten som landet har.
Vår regjering har diverre trakket langt ut i søkkmyra, jeg gir det 5 år, så har alle milliardærer flagget ut av Norge. Næringen vil bli Norsk, men jaggu skal det bli andre kår fremover.
Hvor mye spiser skatten av årsresultatet til lerøy?
Skatten er 40 % på toppen av selskapsskatten på 22 %.
Nå er ca 75 % Lerøy sitt overskudd fra havbruk, som faktisk får denne skatten, resten er villfangst og tjenester.
La oss si at overskuddet er 4 mrd, hvorav 3 mrd får lakseskatten. Da er det 1,2 mrd i redusert inntjening, dvs ca 2 kr pr aksje.
Så fra å ha 4 mrd - 22 % skatt = 3,12 mrd i overskudd etter skatt, så vil det nå bli 2 mrd etter skatt ish
2 / 3,12 = 64 %
Dvs at 34 % ned hadde vært riktig med tallene over (2021-tall).
Bunnfradraget på 4-5.000 tonn er så lite for Lerøy at det nesten bare kan glemmes. De slaktet ca 50.000 i Q4-21.
Den politiske tilnærmingen på dette skrev jeg om i budsjettråden:
Så tror jeg ikke at det er gjengs oppfatning at 40 % blir stående. Det er helt bananrepublikk å innføre dette på en liten halvtime. Fatter ikke at det går an.
Når er det vi sist hadde en offentlig rasering av aksjonærverdier i denne størrelsesordenen?
Vi snakker ikke gradvis innføring over 5-10 år, det bare slenges på bordet i en veldig spesiell tid hvor fokuset er krig og energikrise. Dette er god timing mtp opinionens fokus, og det er lett å ta milliardærene. Men det er slett politisk håndverk mtp å tiltrekke oss internasjonale investorer på alle plan.
Det betyr altså at for hver krone i overskudd fra oppdrett, så har man igjen ca 26 øre når man har skattet for utbytte og selskapsskatt.
I tillegg kommer altså formueskatten på toppen av det hele, enten du går i pluss eller minus…
For å gjøre det enkelt:
Overskudd: 100
Selskapsskatt: 22
Lakseskatt: 40
Disponibelt: 38
Utbytte: 38
Utbytteskatt: 38 * 35 % = 13,3
Utbetalt utbytte: 24,7
Formuesskatt: 10
Netto på eiers hånd: 14,7
(La oss si at med et overskudd på 100 har man en skattemessig verdi på 1.000, som da skal gi ca 10 i formuesskatt. )
Effektiv beskatning fra penger tjent i laksenæring til det er på privat hånd er da ca 85 %
Håper sosialistene er fornøyd.
Tjen 1 kr i oppdrettsnæring, og få 0,136 øre privat!
Oppdatert regnestykke med ny utbytteskatt:
Overskudd: 100
Selskapsskatt: 22
Lakseskatt: 40
Disponibelt: 38
Utbytte: 38
Utbytteskatt: 38 * 38 % = 14,4
Utbetalt utbytte: 23,6
Formuesskatt: 10
Netto på eiers hånd: 13,6
(La oss si at med et overskudd på 100 har man en skattemessig verdi på 1.000, som da skal gi ca 10 i formuesskatt. )
Effektiv beskatning fra penger tjent i laksenæring til det er på privat hånd er da ca 86,4 %
Dukker fort opp lommer av muligheter andre plasser da, naturlig at fremtidig cashflow rettes dit det er best marginer. eks fiske trålere i andre land, kan jo ikke kjøpe i Norge for plutselig skal kvoter skattes av også
Det her er så krise…