Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

LifeCare - selskap på børs i juli

Er det noen som kjenner til dette selskapet LifeCare? http://lifecare.no
Fikk med meg at de kom på børs (Merkur) nå i juli. Ved første øyekast ser det ut som en spennende teknologi og det er jo flere og flere som dessverre får diabetes i verden. Link til hegnar sin artikkel https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/07/Bergensere-klare-for-boersen

1 Like

Hei!

Har sett litt på Lifecare, på grunn av posten min i Vistin Pharma, som produserer Metformin. Metformin er den foretrukne medisinen for de fleste som behøver medisinering for Diabetes 2 som også kan “behandles” i stor grad med livsstilsendringer. Og/eller en kombinasjon av de to. Her er glukosemåling kun nødvendig for “å sjekke tilstanden” før og etter endringer i kosthold etc.

Lifecare sitt marked vil først og fremst være for pasienter med Diabetes 1. Dette er ikke en livsstilssykdom slik de legger frem i prospektet. Diabetes 1 er mer alvorlig og kommer av at immunforsvaret feilaktig tror at betacellene i bukspyttkjertelen, som produserer insulin er fiendtlige. Derfor må man tilføre kroppen insulin. For mange med Diabetes type1 kan kontinuerlig overvåkning av glukosenivåer være nødvendig og tilogmed livsviktig. Unaturlig høyt blodsukker skyldes insulinmangel og over tid kan dette føre til syreforgiftning der ketosyrer omdannes til aceton og man kan gå inn i koma.

Nå er metodene for måling slitsom (stikk i fingertuppene) og jeg er overbevist om at ideer som Lifecare sin, der man har en sensor operert inn i armen som via osmosetrykket gir signaler som oversettes digitalt til feks. klokke eller telefon, vil komme på markedet innen de neste årene.

Jeg vil tro at alle som behøver å måle sine glukosenivåer vil velge en kontinuerlig, digial overvåkning slik. Kanskje også flere med Diabets type 2, bare for sikkerhets skyld. Og hvorfor ikke gjøre det selvom du er frisk? For eksempel om du er opptatt av trening og kosthold.

Men det er et par ting jeg stusser på. For det første er det flere konkurrenter til Lifecare. Selvom Lifecare har patentert sin idé så kan de likevel utkonkurreres av en bedre idé. En ting de for eksempel ikke nevner er at en glukosemåling mest sannsynlig ikke kan gjøres via osmosetrykkmåling alene, man må ha tilgang til blodet.
LIfecare har valgt å komme seg på børsen for å hente penger, men flere andre henter penger andre steder til slike ideer.
For eksempel Prediktor Medical og GlucoSet og faktisk Apple.




Likevel

Gangen videre for Lifecare er å
“ferdigstille kliniske tester, søke om Europeisk godkjennelse og ferdigstille «working prototype» i underkant av tre år, sier Frisvold.”

Personlig er jeg ikke overbevist pr dags dato, men dette er veldig spennende og kan såklart bli en kule på børsen.
Andre her med innspill?

4 Likes

Kul tråd. Slenger inn noen momenter jeg har plukket opp de siste dagene.

Det første er at medical devices er HOT, superhot og suprelukrativt for bedrifter å drive med. Latterlig gode marginer og et vanvittig marked som er villig til å betale.

Men det er noen alvorlig fallgruver. Eller risikonivåer. Så jeg bruker litt tid på det.

Netflix har også en dokumentar på Temaet. Den handler i hovedsak om dårlig godkjenning og bivirkninger. Men du får også inntrykk over hvor ekstremt lukrativt dette er.

Så. et par ting jeg ville funnet svar på før jeg dundrer pengene mine inne her.

Virker produktet? Eller er det bare en god ide? Vi har jo alle Theranos friskt i minnet.

Konkurannse, finnes det andre som har lignende produkter.

Bivirkninger, finnes det noen negative bivirkninger?

Hvor mye skal til før produktet når markedet.

Ser at noen av spørsmålene er besvart i posten over, men dette er iallefall de umiddelbare risikomomentene jeg ser. Uansett. Spennende aksje. Skal følge denne litt.

4 Likes

Glemte jo å nevne at om dette produktet fungerer vil det revolusjonere ting for diabetikere.

2 Likes

Vi er helt på linje her @Evilfreud

1 Like

Takk for godt svar begge to @Evilfreud og @Dressogslips! :+1: kommer også til å følge med på selskapet fremover og det blir spennende å se utviklingen.

1 Like

De lager en sensor som måler interstitial glucose (IG) level.

Googlet litt på det, og finner at IG ikke tilsvarer BG, spesiellt i faser hvor glukose nivå øker eller minker. Vil tro det er fasene som er aller viktgst å ha kontroll på.

In addition, when glucose was increasing, the change in IGS was less than that in BG, while when BG was decreasing, the change in IGS was greater than that in BG.

CONCLUSIONS—Similar results have been reported for other measures of IG, suggesting that differences reflect physiological variation in glucose uptake, utilization, and elimination in blood and interstitial space. This further evidence of the difference between IG and BG should be considered when interpreting glucose measurements from devices that sample interstitial fluid.
http://care.diabetesjournals.org/content/26/8/2405

Mulig dette kan kalibreres mot pasientens fysiologi, men blir litt skeptisk.

2 Likes

100% i dag

1 Like

180 faktisk. Noen som er inne ?

Kjøpte aldri når jeg startet tråden, da jeg ikke kjenner så godt til hva selskapet driver med selv om det fristet veldig. Men skal definitivt følge med litt videre :slight_smile:

Den var oppe i nesten 200% så ned til 30% og nå er den vel rundt 100%, veldige svingninger. Denne aksjen har kanskje ikke vært så likvid? Noen som har noen rapporter på selskapet? Finner ikke noe på siden deres (er vel kanskje for kort tid siden de kom på børs).

dette er jo gründerprosjekt på Mercur og rapporteringsplikten er ikke så streng. Har vært flere taperaksjer på Mercur og jeg er litt skeptisk til Lifecare så jeg holder meg unna, men ser jo ut som om noe er på gang i dag. Syns i det hele tatt at det har vært litt skremmende mange aksjer som har doblet seg i det siste.

1 Like

Tror kanskje dette har vært en litt vell for turbulent dag for min mage… Hva er på gang montro? Sitter jeg må inside info? kjøpte jo tross alt i går :rofl: :male_detective:

1 Like

Herregud. Hvor mye kjøpte du for? (sånn ca. hvis det er lov å spørre)

Skal si det hvis det blir en tenbagger! :vulcan_salute:t5:
Men er klart… satt ikke pensjonen inn der :laughing:

Fra 200% til 70% nå

1 Like

Enorm spread mellom kjøper og selgersiden skaper disse hoppene

kjøper på 0,53, selger på 0,75

Ja ser det. Typisk illikvid angst-akjse. :grimacing::cowboy_hat_face::sob::fearful::weary::stuck_out_tongue_winking_eye::sweat::scream:

Der kom det ut melding! Utrolig hvor flaks folk kan ha å kjøpe rett før :see_no_evil: :rofl:

hva var meldingen?

Noen som har fulgt selskapet?

opp 700% på en uke, ser de la ut denne meldingen igår;

https://www.nordnet.no/fullscreen/news/1001377215-life-me-lifecare-tests-groundbreaking-technology-to-analyze-human-data-and-strengthens-core-team?instrumentId=16155620