Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Emisjonsguiden: Informasjon om emisjoner i selskaper på Oslo Børs

Tidligere har jeg postet litt ymse meninger/innlegg om emisjoner i ulike tråder her på forumet. Jeg har nå valgt å slette alle de postene da informasjonen som har kommet fram i postene har vært litt fragmentert, samt muligens blitt misforstått.

Istedenfor har jeg nå prøvd å samle litt mer informasjon om emisjoner i selskaper på Oslo Børs i denne første posten. Håper informasjonen og referansene kan være nyttige for nybegynnere og småaksjonærer som ennå ikke har lest seg opp på temaet.

Hva er en emisjon og hvilke typer finnes?

En emisjon er utstedelse av verdipapirer, for eksempel aksjer eller obligasjoner. Aksjeemisjon innebærer at aksjekapitalen i et aksjeselskap eller allmennaksjeselskap blir forhøyet. Dette skjer normalt ved utstedelse av nye aksjer i selskapet.

Det finnes tre typer emisjoner:

  1. En fortrinnsrettet emisjon eller fortrinnsrettsemisjon er en emisjon som er utelukkende rettet mot selskapets eksisterende eiere. Dette er i tråd med aksjonærlovgivningens hovedregel hvor eksisterende aksjonærer likebehandles og får anledning til å delta i henhold til sin relative eierandel.
  2. En rettet emisjon er en emisjon som er rettet mot spesifikke grupper av investorer. Dette fraviker fra prinsippet om likebehandling av eksisterende aksjonærer og må derfor godkjennes av styret med et holdbart grunnlag for å fravike likebehandling av eksisterende aksjonærer.
  3. Etter en rettet emisjon kan det bli utført en reperasjonsemisjon mot de andre eksisterende aksjonærene som ikke fikk anledning til å være med på den rettede emisjonen.

Referanser

Hva er tidsløpet til en emisjon?

En litt eldre presentasjon som jeg fant på Oslo Børs sine sider som gir litt informasjon og skisserer tidsløpet til ulike typer emisjoner (se vedleggene bakerst i slidesettet) finner du på

NB! Lagre filen og endre navnet til filnavn.pdf slik at du kan åpne presentasjonen som et PDF-dokument.

Under har jeg limt inn figurene fra presentasjonen som beskriver tidsløpet for en fortrinnsrettet emisjon og en rettet emisjon med påfølgende reparasjonsemisjon. Det er disse to typer emisjoner som vil være mest vanlig for småaksjonærer og nybegynnere å følge med på.

Typisk tidsløp for en fortrinnsrettet emisjon

Typisk tidsløp for en rettet emisjon med påfølgende reparasjonsemisjon

Hvor finner jeg informasjon om tidsfrister for en emisjon?

All informasjon om emisjonen, inkludert viktige tidsfrister, for selskaper på Oslo Børs må børsmeldes. I emisjonsperioden er det derfor svært viktig at du følger med på børsmeldingene til selskapet. Børsmeldingene er tilgjengelig på:

Hva er en tegningsrett?

En tegningsrett er en tidsbegrenset og omsettelig rettighet til å kjøpe et antall aksjer i en emisjon, til en på forhånd fastsatt pris (tegningskurs) på en viss dato. Man kan få tegningsretter tildelt som aksjonær i et selskap, eller man kan kjøpe tegningsretter i markedet under tegningsperioden dersom de er børsnotert.

Ved en fortrinsrettet emisjon utdeles tegningsretter som typisk kan handles på børs. Ved en reparasjonsemisjon er typisk tegningsrettene ikke omsettbare.

NB! Tegningsretter som ikke benyttes eller selges vil tas av børs og forfalle uten verdi etter fristen er gått ut.

Referanser

Hvordan tegner jeg i en emisjon?

Prosedyrene for tegning i en emisjon er avhengig av type konto du har. For Nordnet:

  • Aksje- og fondskonto: Tegning i emisjoner på Oslo Børs utføres gjennom VPS.
  • Aksjesparekonto (ASK): Tegning i emisjoner på Oslo Børs utføres gjennom VPS.
  • Investeringskonto Zero: Tegning i emisjoner utføres gjennom Corporate Actions hos Nordnet.

NB! Vær klar over at datofristene kan være noe annerledes på Investeringskonto Zero da dette administreres av Nordnet. Typisk er fristen for å tegne seg dagen før fristen som gjelder for tegning gjennom VPS.

Referanser

Risiko ved Investeringskonto Zero

Aksjer som eies på en Investeringskonto Zero står registrert på en felles konto i Nordnet Livsforsikring sitt navn hos VPS. I enkelte tilfeller kan man da risikere at man ikke får anledning til å delta på en reparasjonsemisjon. Dette var tilfellet for en emisjon i Avance Gas i oktober 2016 hvor kun aksjonærer som eide færre enn 63 000 aksjer fikk delta. Nordnet Livforsikring ble ansett som en “storeier” og derfor ble alle “andelseiere” på Investeringskonto Zero avskåret fra å være med i reparasjonsemisjonen. Se tråden hvor jeg informerte om min dialog med Nordnet kundeservice i denne saken.

En annen risiko med Investeringskonto Zero er at siden emisjonen blant “andelseierne” administreres internt av Nordnet så kan fordelingsnøkkelen implementeres annerledes enn betingelsene i prospektet dikterer for aksjonærer som tegner seg via VPS. Et eksempel på dette var emisjonen i Axactor i desember 2016. Se tråden hvor jeg fikk dette bekreftet ved å sammenlikne tildelinger blant ulike medlemmer på Shareville. Denne forskjellen kan noen ganger være en ulempe og noen ganger være en fordel. For eksempel gitt at det er mange “sovende aksjonærer” på en Investeringskonto Zero så vil man i prinsippet kunne få en prosentvis større andel aksjer tildelt ved å overtegne kraftig på en Investeringskonto Zero enn tilsvarende overtegning på VPS.

Referanser

Hvordan unngår jeg å tape på en emisjon?

Enkelte ganger så risikerer man som småsparere å tape STORT hvis man ikke følger med i timen. Det er derfor viktig at man setter seg inn i betingelsene for emisjonen og følger med på all informasjon som publiseres på https://newsweb.oslobors.no/

Eksempler på sovende småsparere ifm. emisjonen i NAS mars 2019:

Prospektplikt ved emisjoner

Gjennomføring av emisjoner og børsnoteringer i selskaper er underlagt bestemmelser nedfelt i Verdipapirhandelloven. I utgangspunktet må et selskap utarbeide et EØS-prospekt dersom det gjennomfører en rettet emisjon større enn 5 millioner euro.

Dersom aksjeemisjonen er mellom 1 million og 5 millioner euro, er det tilstrekkelig å utarbeide et såkalt nasjonalt prospekt.

Er emisjonen mindre enn 1 million euro utløses ikke prospektplikt. Prospektplikten bortfaller også dersom den rettede emisjonen tilbys til færre enn 150 ikke-profesjonelle investorer, eller om minste tegning- og tildelingsbeløp er større enn 100,000 euro.

Referanser

Likebehandling av aksjonærene i en emisjon

En kortfattet oversikt over noen av de temaer som diskuteres internasjonalt innenfor ulike områder av eierstyring og selskapsledelse er beskrevet i følgende Oslo Børs-artikkel. Følgende er beskrevet om likebehandling av aksjonærer:

Likebehandling av aksjonærene må være et grunnleggende prinsipp for børsnoterte selskaper. Likebehandlingen ivaretas både ved at investorene får lik og samtidig tilgang til informasjon, ved at aksjonærene får anledning til å delta i henhold til sin relative eierandel i emisjoner etc. med mindre forskjellsbehandlingen er saklig begrunnet samt ved at transaksjoner med nærstående foretas etter armlengdeprinsippet.

Realiteten er imidlertid at aksjonærene på Oslo Børs forskjellsbehandles oftere:

https://www.dn.no/finansredaksjonen/finansredaksjonen/norwegian-air-shuttle/bors/ny-podkast-ute-hvordan-de-store-tilgodeses-mens-smaaksjonarer-ikke-har-nubbesjanse/2-1-816029

5 Likes

Kan noen forklare litt hvordan bookbuilding foregår, hvorfor vi gang på gang får “overtegnede emisjoner” med priser som gir veldig stor rabatt ift kursen i dagene før.

Er det sånn at folk sender inn bud og sier jeg vil ha en trillion aksjer på 2 kroner, og femten aksjer på 10 kroner, slik at den totale mengden aksjer folk har tegnet seg for egentlig har fint lite å si på sluttprisen, fordi det uansett bare er skambud som er satt vanvittig lavt?

Dette er type emmisjon som ble kjørt i Targo igår.

4 Likes

Slutt kursen er et vektet snitt:

3 Likes

Her treffer Peter Warren spikeren kontant på hode når det gjelder emisjoner. Sett i mine øyne :wink:

http://www.peterwarren.no/2019/05/en-mislykket-strategi/

4 Likes

Et meget treffende innlegg.

1 Like

er det aktivisme eller opplysning du driver med? all ære, men folk burde skjønne dette før de kjøper aksjer.

Litt forskjell her dersom man sammenligner med f.eks. Scatec Solar-emisjon. Stakkers aksjonærer imorgen :see_no_evil:

Ouch -64%… Råtten emisjon

Analytikketen John Olaisen mente Axxis var “utrolig attraktiv” da den kostet 17 kroner for noen få måneder siden.

Kurs nå 0,9 kroner. :joy:
Synd på de som ble lurt her!

1 Like