Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Megatrender

Mer en industri enn trend, men jeg legger den her

1 Like

Det er dette Seabird Exploration skal hente opp… :thinking:

" ZOMATO" gikk opp 65% første handelsdag,kursen ligger nå rett over 15 målt i NOK… :thinking:

Takker for deling. Fått en fin reise siden februar denne.

1 Like

Veldig flink den karen der ja,ser litt på ham av og til,selv om han kommenterer aksjer utenfor oslo børs,der jeg har hovedfokus,-…men det jeg liker best,er vinklingen på fordelene med diverse investeringer og ikke minst innblikk i regnskapet der han trekker frem viktige elementer som "cashflow/CF/kontanstrøm,-der mange av oss svikter å få overblikk i… :sweat_smile:

Noen investorer har dette begrepet i investeringene sine: "IF THE COMPANY DON`T HAVE CASFLOW,JUST SAY “NO”. :wink:

1 Like

Hehe, de selskapene jeg har tjent best i var de som hadde solid positiv cash flow uten at de var priset til det. Kitron gikk fra 2kr til 20kr fra 2015 og til nå. Nekkar fra 2,5kr til 10kr på et år. :slight_smile:

6 Likes

noen som kan fortelle oss hva aksje det er snakk om i Finansavisen idag?

image

Bergen Carbon Solutions

1 Like

Tarmfloraen er jo en megatrend innenfor medisin - den kan visst forklare alt fra diabetes til fedme og videre til depresjon. Er det noen som har sett på Genetic Analysis? klarer de hekte seg på en megatrend?

Jeg synes det var vanskelig tilgjengelig å forstå hva de ville levere. Jeg tror vi skal dit at avføringsprøver blir like naturlig som urinprøver - men det går noen år med forskning og kostnadsreduksjoner før vi er der.

1 Like

nå kom jeg på " [

InDex Pharmaceuticals

](https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiH9diFw7XzAhUJzYsKHXWTAuQQFnoECA0QAQ&url=http%3A%2F%2Fwww.indexpharma.com%2F&usg=AOvVaw2m5UAzCdp3RjbjoO0MdxqZ))" som utvikler medisin for sykdommen “Urceløs Kolitt”.

Pryme?


DN Investor.

Snusbokser børsnoteres :white_medium_small_square:

Haypp Group AB

2 Likes

Vet ikke om snusbokser er den største megatrenden akkurat, men hva vet vel jeg hvordan snuskonsumet utvikler seg i verden…!

Krypto derimot, det er en megatrend som nok kommer til å fortsette.

1 Like

krypto er jeg nok enig i,så lenge prisene stiger der og småsparere ser sitt snitt i å bli “styrtrike”,-sagt ut ifra flere og flere meg bekjent :sweat_smile:

Risikoen med snus er jo regulatorisk motbør fra myndigheter,-men etter røyken fikk sitt å stritte med i røykeloven rundt om,så har heller selskapene satt opp pris på tobakk,og forbrukene har gått mer over på snus.-hvordan populariteten på snus vil holde seg i generasjonene fremover blir vanskelig å så,men mener å ha fått med meg at det har vært en økning,som også er gitt i prospektet til Haypp.

tenkte jeg kunne hvertfall nevne om noen skulle ha en interresse i dette og gjerne har en innsikt i bransjen.

3 Likes

Snakker om noe av tankesett som har ført til megatrenden sosiale medier.

Vit at det systemet du leter etter, det finnes ikke. Det er ikke et filter, et motiv eller et bestemt antall emneknagger som gir uttelling. Noen ganger slår det til, andre ganger ikke.

Merkelig person. Syntes det er rart at noen som jobber aktivt med å forsøke å få tilhengere på instagram ikke forstår systemet. Det er ikke så jævlig mystisk i utgangspunktet.

Tarmflora har vært under-forsket på i lang tid av naturlige grunner. Folk har en naturlig vegring mot det. Problemet er bare at imunsystemet har veldig mye å si for tarmfloraen, og den kan relativt enkelt gå ut av balanse da imunforsvaret er dynamisk og tilpasser seg situasjonen for å drepe det som evt kan skade en person.

Bakteriene kjemper også mot hverandre, slik at noen gode bakterier holder andre mindre fordelaktige bakterier i sjakk. Imunforsvaret er med og hjelper til i denne kampen for å få optimal balanse mellom bakteriene for kroppens gunst.

Tar man antibiotika dreper den mye av tarmfloraen, også mange bakterier som burde vært der. Gjør man det over lengre tid vil det komme nye vinnere (bakterier), og imunforsvaret vil måtte kjempe mot dem/tilpasse seg til et nytt landskap. Slutter man med antibiotika etter dette vil tarmene fungere annerledes pga at imunforsvaret er endret. Tilsvarende kan det være med konserveringsmidler som er laget for å drepe bakterier.

Det finnes en del sykdommer i vesten som ikke finnes i Japan og/eller Afrika i samme grad. Tror noe av forklaringen finnes her.

Totalt sett er dette veldig komplisert pga at det er flere tusen typer bakterier som sloss om plass. Fordøyelsen påvirkes mye av hvilke bakterier som er tilstede, og kroppen generelt påvirkes veldig mye av fordøyelsen. Jeg tror derfor at mye godt kan komme ut av forskning på dette.

3 Likes

Dette tror jeg blir en megatrend:

2 Likes

Jeg hadde ikke tenkt over det om at du mer eller mindre tilfeldig kan få millioner av visninger.

Var vel et selskap i meråker som nettopp hadde runden på Folkeinvest på litt samme opplegget. Ikke fullt så enkelt som dette, men veldig modulbasert.

1 Like