Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

MicroStrategy (MSTR)

Er dette bull? Må innrømme jeg sliter med å skjønne helt.

Så priset til 550mrd men tjener 800 mill? Resten er å eie bitcoin?

1 Like

Bitcoin som sannsynligvis kommer til å gå opp ca 30% i verdi i året de neste 20 årene. De er en bitcoin-akkumulerings-maskin, og kan derfor komme til å øke i verdi med 1.5-3X+ av økningen vi ser fremover i bitcoin. De har økt bitcoin per aksje (“BTC yield”) med 17.8% så langt i år, og guider at de skal klare 6–10% de neste tre årene. Det er sannsynligvis konservativt guidet, siden de ligger an til ca. 20% i 2024.

Saylor sa i earnings call i går at “markedet bør verdsette oss som en vekstaksje”. Han la frem dette regnestykket:

Andre vekstaksjer som vokser med 50% årlig verdsettes til 50–100X earnings. Hvis man ser på BTC yield som earnings, kan man ta 6–10% * 50–100, det blir 300–1000% premium på Net asset value (mNAV: multiple on Net Asset Value), eller 3X–10X verdien av Bitcoinen de eier. Nå er de priset til 2.7 mNav.

Ved 10 mNav og dagens BTC kurs på $72k gir det en fair value pris på $900, eller 3.6X dagens kurs.
Ved 10 mNav og BTC kurs på $200k gir det en aksjekurs på ca $2500, eller 10X fra i dag.

Jeg tror både BTC kursen og mNAV kommer til å bli betydelig høyere enn det i løpet av de neste 10 årene.

6 Likes

Anses ikke digitale sentralbankpenger som en trussel mot krypto?

Hva er det som gir BTC en grunnleggende verdi, utover knappheten?

Ville du kjøpt et gullfond som eier gull til 3x verdien av gullbeholdningen, mot lovnader om at de skal låne penger til å kjøpe mer gull som businesscase?

Merker at dette er forbi min fatteevne, men jeg ender sikkert på forsiden av vg om noen år sammen med de som ikke forsto at internett og pc var en god idé :rofl:

4 Likes

Hvis …

• prisen på gull kommer til å stige med 30% i året
  • selskapet har det største gull-lageret i verden
  • ingen andre kunne låne penger for å kjøpe gull like billig som de
  • de kan tilby gull-instrumenter (med forskjellig avkastning og volatilitet) til andre aktører i markedet (bonds, fixed income, opsjoner++) og dermed øke gullbeholdningen sin raskere enn noen andre…

Så virker det kanskje ikke så dumt, men jeg har tatt feil før jeg :wink:

Det var bare 4 000 investorer som hørte på earnings call i går. Det sier litt om hvor tidlig det er. Jeg tror det er nesten kun hardcore bitcoinere som skjønner verdien av hva MicroStrategy driver med nå, og å bli det krever et par hundre eller tusen timer med research, så må man begynne å sette seg inn i MSTR.

Her er slides fra i går: https://assets.contentstack.io/v3/assets/bltb564490bc5201f31/blt6977617232ec27a8/672296fd062510258f432d82/microstrategy-q3-2024-earnings-presentation.pdf

5 Likes

https://x.com/thepowerfulHRV/status/1851942856019018189

“I think our company is misunderstood and I also think it’s undervalued”

Saylor er naturligvis ørlite biased, but still

1 Like

Har dårlige erfaringer med CEO-er som henger seg opp i aksjekursen😜

2 Likes

Han «anbefalte» shortere å shorte sist uke.
Saylor kommer til å bli steinrik. Stor volatilitet også, kan passe inn i mange porteføljer fremover tror jeg. Til og med av forskjellige grunner.

2 Likes

Burde være en lovende dag i vente for MSTR

2 Likes

Opp 13% i førhandelen. ATH var ca. $300 ved årtusenskiftet, blir spennende å se om den slås snart. Tidenes comeback-story fra Saylor i så fall!

Sjekk også ut mstrnetwork.com for verktøy og info for de som er nysgjerrige på selskapet.
Og så anbefaler jeg virkelig å se på siste earnings call, og spesielt presentasjonen til Saylor på slutten.

5 Likes

Åpning på $300 i morgen eller?

4 Likes

Idiot-spørsmål, sikkert, men setter pris på innspill:

Hva tenker dere med MSTR-kursen (ev. bare BTC) om det oppstår geopolitisk uro, f.eks krig Iran-Israel?

1 Like

Kortsiktig faller kursen. Siden BTC er åpen 24/7 er det eneste folk kan selge hvis noe f.eks skjer i en helg. Langsiktig tror jeg den fortsetter å følge Power Law.

Største krisen de siste årene var Covid, da falt BTC til støttelinja til power law og så rett opp igjen. Støttelinja nå er ved ca. $32k, så det anser jeg som worst case ved en krise.

MSTR følger nok bare det BTC gjør, opp som ned.

2 Likes

$300 i premarket nå, opp 11% :smiley:

1 Like

Hvor lenge holder du, Pdx? Får høydeskrekk jeg :sweat_smile:

Planen er fortsatt å selge en del om ca. 12 mnd, historisk sett bør det være toppen i denne BTC syklusen. Kanskje rundt $200k per bitcoin.

Da forventer jeg at prisen på MSTR er et sted mellom $2000 (7X) og $5000 (16X).
Hvis BTC plutselig går til $1M i denne syklusen snakker vi nok $30 000+ (100X+).

Det høres sprøtt ut, men det er nok noen prosents sjanse for det, spesielt når det nå ryktes at nasjoner prøve å kappkjøpe BTC før USA muligens lager en “Strategic Bitcoin Reserve”.

4 Likes

Man kan alltids sikre noe gevinst hvis man har høydeskrekk :slight_smile: De beste strategiene går som regel ikke for maks risk. Litt i mellom er helt greit.

Sier jeg, mens jeg selv handler 15x olje bull/bear sertifikater :stuck_out_tongue:

4 Likes

Har du vurdert hvor stor marketcap for MSTR vil være i forhold til maketcap for BTC, gitt at dine mest luftige estimat skulle slå til?

Edit: altså dersom BTC står i 1 million USD.

Ja, etter mine beregninger basert på hvor mye BTC MSTR har klart å kjøpe ved $1M BTC (etter min plan skjer det i 2033 ish, men det kan jo skje før og etter)

MSTR: ca. $13T (altså “trillion”)
BTC: #21T

MSTR er broen mellom Fiat og Bitcoin… de kommer til å tjene godt på å være det bindeleddet.

2 Likes