Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Morrow Bank MOBA - (tidl Komplett Bank (KOMP))

• Write-down and restructuring costs of MNOK 105 mainly driven by IT platform optimisation

• Profit after tax was NOK -88.7 million, down from NOK 18.0 million in the previous quarter as higher total income was more than offset by the write-down, restructuring costs and higher loan losses Ahead of schedule for delivering on 2024 growth and efficiency ambitions

Så, fortsatt stygge tall, skriver ned verdier. Når man kommer til 2024, så ser tallene sikkert kjempebra ut, fordi de i stedet for å skrive ned utgifter lineært har tatt nedskrivingene i 2022. Spørsmålet er jo om det man ser da er reelt, eller bare surr? Jeg vet ikke.

Minner meg om Kongsberg Automotive som skrev ned investeringer i bilbransjen over ørten år også plutselig, skrev de ned 1 mrd og holdt på å gå konkurs. Hvis man bare så på tallene overfladisk, så virket jo P/E på 6 svært bra. Det hjelper ikke når de har feid ting under teppet.

Problemet til Komplett Bank er jo at de nok i en god del år framover kommer til å være priset med lavere multipler enn konkurrentene fordi de har en elendig historikk.

Kan være jeg tenker heelt natta nå, men uten nedskrivinger på 105mnok så ville PAT endt på 15-20mnok. Som ikke er mye å rope hurra for med en usikret lånebok på 10mrd.

Mandatory notification of trade

Interest Adjustment

Komplett Bank ASA – Mandatory notification of trade and disclosure of significant shareholding

Komplett Bank ASA: Mandatory notification of trade

Komplett Bank ASA: Minutes from the Extraordinary General Meeting

Meldepliktig handel - flagging

Komplett Bank ASA: Non-executive Director Nishant Fafalia resigns from the Board of Directors

Komplett Bank ASA: Annual Report 2022

Komplett Bank ASA: New share capital registered

Meldepliktig handel - flagging

Komplett Bank ASA: Notice of annual general meeting

Med p/b på under 0,5x nå synes jeg denne begynner å bli ekstremt attraktiv

“Ekstremt” var da litt vel å ta i da… :sweat_smile:

Med over 9 mrd netto utlån og beskjedne tapsavsetninger er det nok greit å være oppmerksom på at marginen de har mot tier 1-kravene ikke tillater særlig mye vekst i kombinasjon med økt mislighold.

Hva som er billig er litt mer komplisert enn P/B.

5 Likes

Increase of Share Capital Registered

Mandatory Notification

Komplett Bank ASA: Minutes from the Annual General Meeting