Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Mutant Year Zero - Road to Eden (BRL)(Funcom)

Hva er gjennomsnittlig plassering på topplista til nå?

Eg mener å ha lest at PS4 salg er rundt 1/3-del av Steam salg. Med det som utgangspunkt gir dette en faktor på ca 130: ca 90k / 3 = ca 30k

Tenker vi fyller ut etterhvert som vi blir klokere :brain:

1 Like

Tror du skal ha multiplier for Steam reviews only. Altså “PC steam annet”-vurderingene ikke teller mot *65. PS4 er også en usikker multiplier der det er litt forskjellige meninger, men ±200 skal nok være ganske ok.

1 Like

Hvilke multiplier er riktig her?

Supert at det er 200 på PS4 :star_struck:

Man bör inkludera tal från alla fyra regioner för ps4. Jag har dessvärre inte möjlighet att se på det nu; kanske senare :+1:t2:

1 Like

Viser til @anon80503862 sitt svar:

1 Like

Det jeg gjør er å ta to tall:
1078 steam reviews.
1397 totale reviews.

Ganger disse med enten 65 eller 50 for å finne ett estimert totalsalg på PC inkludert forhåndssalg og alle salgskilder.
1078 steam reviews * 65 = 70 070.
1397 alle reviews * 50 = 69 850.

Du kan bruke begge metodene for å komme fram til omtrentlig estimert salg, i dette tilfellet ca 70 000 eksemplarer solgt på PC til nå.

Men det viktige er å huske på at disse forholdstallene (50 og 65) er omtrentlig snitt av mange utgivelser. Noen spill har høyere forholdstall (opp mot 100/110), og andre har lavere (ned mot 40/50). Man må nesten velge seg ett tall man tror på, eller vente til man får noen realistiske tall fra utgiver / lekkasjer / andre kilder å forholde seg til. Og da kan man justere forholdstallet så det ikke blir generelt, men passer dette spesifikke spillet.

Så i praksis vil jeg si at med min enkle metode så bruker jeg:
1078 steam reviews og ganger med ett forholdstall og sier:

Estimert salg til nå på PC er mellom 53 900 (forholdstall 50) og 118 580 (forholdstall 110), med beste gjetning omtrent 70 070 (forholdstall 65).

1 Like

Altså - det er noe som går for seg på PS4 (i Europa). MYZ har nå 180 reviews, Farming Simulator 2019 har 194… Darksiders 3 har ~120.

Kort fortalt: MYZ selger raskere enn begge de to titlene. At FS 2019 snart er tatt igjen er…lovende.

Edit:

Merk at dette er tallene fra PS-store man havner i via konsoll. Litt ulike tall fra den man kan klikke seg inn på via nettleser.

8 Likes

Jag hade definitivt kört på högre review metod på “bas” reviews då de är så många som köpt utanför Steam och högre betyg. Minst 80 hade jag kört på dessa 1078 reviews

1 Like

Takker for alle innspillene, nå begynner det å ligne noe her :+1:

Vi er snart 2 uker etter lansering og salget til nå strekker seg fra 85.000 helt til 183.000. Mest sannsynlig ligger vi en plass midt i mellom på 118.000.

Edit: Fjernet duplisering (@anon80503862)
Edit2: Økt maksen til å være mer i tråd med Steam (@Christian)

9 Likes

Hvorfor ikke ta med alle reviews?

Tar vi med alle reviews så må vi bruke 50 i faktor i stedet for 65. Så det er litt same same but different :smiley:

Jeg hadde økt faktor Max til 270 for Ps4. Da er det mer i tråd med steam maxen. :slightly_smiling_face:

2 Likes

faktor 65 på ett Steam spel med 80 % positiva är lågt. Särskilt på ett singleplayer spel. tror den ligger närmre sanningen på 80 men absolut inte under 70

3 Likes

Hva har du tatt det fra?

1 Like

Denne sier det meste om hvor bra MYZ er.

2 Likes

Steam community:
image

Steam reviews:
image

PS4 reviews:
image

20 Likes

Når det gjelder andel positive reviews så var den nede i 77,2% 9/12 men har til 16/12 steget til 79,2% igjen. 83,9% positive siste uka, så faktisk greit håp om at det kan tippe tilbake til Very Positive (80%) etter hvert igjen.
Uten at det er så mye som tyder på at reviews er helt avgjørende for salg så har jeg fortsatt tro på at det er ganske viktig for en ukjent IP å oppnå god score :slight_smile:

image

7 Likes

Noen som husker hvilken dato pollen for solgte spill ble gjort?
Var det denne tråden?

80% positivah

13 Likes