Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

Q1 pleier å være Syncrolifts svakeste kvartal. Man må evt sammenligne med Q1 i fjor. Året sett under ett blir nok bra.

Fiizk kommer i gang for fullt litt senere i år, men Q1 blir neppe bra. Hvis de klarer grønne tall her etter hvert, har de tryllet fram store verdier for aksjonærene. Blir interessant å få en oppdatering.

Tror kontantposisjonen har økt ytterligere, og jeg lurer på hva den skal brukes til.

3 Likes

Control system engineers | FINN.no

Intellilift søker etter ingeniører med rigg-kompetanse. De har tydeligvis tro på flere installasjoner av Inteliwell fremover.

Nevner også en ny satsing på “autonome skip” i annonsen. Kult.

6 Likes

Nekkar ASA: First quarter 2024 financial results

Merkelig reaksjon på en veldig sterk rapport. Det er tydeligvis en sterk frykt for at Syncrolift ikke skal vinne nye kontrakter. Det er enormt med anbud ute nå, så for meg fremstår det nesten litt irrasjonelt. Dette er en konstant “wall of worry” i Nekkar, men omsetningen går opp nesten hvert eneste år (unntaket er 2022). Det er heller ikke alle som skjønner at omsetningen blir mye høyere enn det ordrereserven skulle tilsi. Noen av de største aksjonærene har panikksolgt på
verst tenkelige tidspunkt og kurser tidligere (feks rundt 6kr). Jeg får akkurat samme følelsen nå. Skal bli godt å bli kvitt noen av dem.
Sier også i Q&A at de forventer grønne tall for Fiizk senere i år, det står ikke i den skriftlige rapporten vel? Kanskje noen som ikke har fått med seg det.
Snart er kontantbeholdingen 250mil (ved utgangen av neste kvartal?). Gjør man et godt oppkjøp for den summen, kan man øke eps med 0,2 i året fremover.

5 Likes

Største problemet aksjen har er omsetningen på den. Er ikke omsatt for 1 mill. kr enda og det er kvartallsrapport slipp idag. Mener selv aksjen er for billig priset, men flere større fond stiller krav til en viss omsetning før de engang vurderer et kjøp.

3 Likes

Transocean har mcap på rundt 50 milliarder kroner, så at de nevner InteliWell i kvartalspresentasjonen sin må vel være en god greie. Dvs at de tenker InteliWell er signifikante framover.
image

Forbedret margin vs Q2,3 og 4 i fjor

639 MNOK inntak av ordre siste 12 mnd, så litt mer enn den nye, høyere omsetningen. Selv om de altså ikke fikk den store kontrakten i Australia.

6 Likes

En ekstremt dårlig kapitalallokering over lengere tid holder også mange igjen. Et selskap som dette burde ikke sitte på så mye cash når de i tillegg har en RCF på 200m. Min frykt er at det pøses penger inn i selskap/prosjekter som ikke er lønnsomme og at pengene rotes bort.
Techano var et veldig bra kjøp, men vet ikke om man kan si det samme om Fiizk/Skywalker satsingen. Tror hvertfal ikke mange er villig til å prise inn en potensiell inntekt fra disse.

Jeg tenker at hvis Fiizk kan begynne å gå med overskudd allerede i år, så er det et veldig godt tegn. Nekkar har gitt svært lite for sin andel her.

Fiizk vil nok derfor bli priset inn relativt snart, dvs 3-24 mnd.

Skywalker har vel lengre tidshorisont på.

Jeg for min del tenker at de har lyktes med Inteliwell, ser ut til å kunne lykkes med Fiizk og jeg tenker derfor at de har gode muligheter med Skywalker også. Nekkar har heller ikke kastet store beløp på disse satsingene. Det har vært veldig nøkternt og godt med tilskudd fra staten.

5 Likes

De har ikke sløst bort noen verdens ting de siste årene. De har hatt svært streng kapitaldisiplin til nå. Jeg var litt skeptisk i Fiizk i starten, men det kostet bare 25mil + starfish. Hvis de oppnår grønne tall i år, kan man helt realistisk prise selskapet til opp mot P/S=1, hvilket vil si at de har tjent 100 mil på den transksjonen på ett år! Det er ingen krise å sitte med litt cash og vente på gode oppkjøpsmuligheter når det er høy rente. De blir ikke sittende med så store utgifter for Skywalker heller når man får 75mil fra staten og flere partnere med på laget. Man skal være ganske surmaget for å ikke se at det er pent potensial her.

4 Likes

1100 MNOK med kontrakter igjen å kunne vinne i 2024 :stuck_out_tongue:
image

Techano Oceanlift ser ut til å vokse fint og virker som det er godt potensiale framover for bedre marginer.

Soft margins as market entry projects required to establish customers’ trust in
the company’s solutions

image

3 Likes

Først og fremst Net finance posten som trekker Nekkar ned, hvor Fiizk står for en god del. Resten er i stor grad FX contracts. Tidligere, så har minus i ett kvartal pluss i neste kvartal e.l. Hvis man også tar med seg at Nekkar ser for seg at Fiizk går i pluss mot slutten av året, så vil man, når man ser bort fra valutatap (som ikke nødvendigvis er reelle) og en forbedring hos Fiizk på framoversynt EPS på 0,2, ikke 0,1 som det endte opp med. Q1 er vanligvis det dårligste kvartalet. Ligger vi an til over kronen i år?

Må si jeg liker Balansen til Nekkar. Sett bort i fra Intangible, så har de en forbedring i assets på 39 MNOK og en økning i Liablities på 6 MNOK. Totalt 33 MNOK i forbedring på ett kvartal. Eller ca 30 øre pr aksje.

Tenker Nekkar ligger an til å gjøre det sterkt utover i 2024 og videre. Ett par store kontrakter til Syncrolift, økt omsetning for InteliWell eller den forventede bedringen for Fiizk er alle ting som burde drive kursen framover.

6 Likes

Den som bare satser på garantert lønnsamme projekter kommer ikke at få noe gjort. Man må ta risiko hvis man skall tjene noe. Eller blir man sittende på gjrdet og venter på Den Perfekte Investeringen.
Dermed ikke sagt at man skall satse på hvilke projekter som helst, men hitills synes jeg Nekkar har gjort bra valg. Siden har det varit ting som ligger utenfør deras kontroll med politiske nycker som er vanskelig førutse, men sånn er det.

2 Likes

Finner ikke igjen teksten, men backlogen inkluderer ikke 24mUSD opsjon i Chile (?). Den må jo ha ganske stor sannsynlighet.

Nei, det vil den jo ikke. Backlogg er kontrakter, ikke opsjoner.

Under 1 mill i omsetning så langt på en dag som denne (kvartalsrapport) tyder på at det er svært få som ønsker å selge seg ut på disse nivåene, hvilket det ikke er vanskelig å forstå.

1 Like

Kan nok trekke fra ca 350 MNOK fra denne summen, selvom CEO svarte veldig uklart ang denne kontrakten

Det er vel ikke helt spikret i stein den kontrakten i Australia? Var noen som nevnte noe om endring i kriteriene for anbudet og at de var blitt endret rett før avgjørelsen i Nekkar sitt disfavør? Antar det kan være derfor han svarer ullent? Men, greit å vite da, at det høyst sannsynlig er 750 MNOK å sloss om i 2024.

2 Likes

Løftevekt ble økt fra 5000t til 5500t en gang iløpet av den siste årene. Det ble også lagt til Self-propelled Modular Transporter units (SPMT) da.

Det siste gjorde meg veldig usikker ang kontrakten, pga dette var ikke noe Syncrolift/Nekkar kunne levere selv.

Transfer System - Fluid-bed Transfer System | Syncrolift

Syncrolift har “self propeled” transportsystem. Hva har Pearlson som Syncrolift ikke har? Er du helt sikker på dette?

Jeg også litt i tvil om Darwin er med eller ikke i anbudsoversikten, for det er vel bare den andre kontrakten i Australia (Osborne oppgradering) som er tildelt siden 15.02 når det var 1500 mil i anbud?

1 Like

Darwin er ikke offisielt vunnet av noen enda, men det meste ser jo ut til at Pearlson får den så den er trukket ut av pipen.

3 Likes