Ahnemark nevte også “store ordre fra Mowi” i Nordnetpodden
Noen som vil spekulere i årsaken til at de som har bestilt 2x Protectus vil være anonyme? Jeg synes det virker litt merkelig.
Det er vertfall ikke lerøy, det fikk jeg bekreftet av en ansatt der, og de har gått for nedsenkbare virker dert som. Husker ikke navnet, men det var vertfall ikke Fiizk.
Vet at Mowi driver å endrer litt på investeringssiden/fremtidsplanene. Forproduksjonsbiten deres har de prøvd å kvitte seg meg/selge bort uten hell så langt. Kan jo hende at Mowi har eller skal endre strategi fremover. Mer satsing på lukket?
Vel, her har de jo ikke gått for noe som er teknologinøytralt. Nedsenkbare merder vil ikke hjelpe Lerøy med å få øke produksjonen?
Interessant. Med forproduksjon mener du da smolt? Kan jo godt være at investeringsviljen ikke nødvendigvis er på topp hvis man er midt oppi å skulle bytte strategi, men ikke nødvendigvis vet hvor man ender opp.
Slik jeg forstod det så var det kun det lerøy sine forskningsprosjekt besto av. Og de hadde flere anlegg i midt norge som de allerede har prøvd ut en stund. Det kan vel øke produksjon i den forstand at laksen blir mindre plaget av lus etc.
Nei de bygde jo sin egen forfrabrikk for noen år siden. Tror ikke det var helt vellykket. Endte fortsatt opp med å kjøpe inn for. Kan hende de er litt hemmelighetsfull da de fortsatt ikke har gått all inn på en teknologi? evt venter på å f.eks kvitte seg med andre dyre prosjekt ref for.
Ah, fórproduksjon, ikke for(an)produksjon. Beklager surret det til der 
Det stemmer nok, men så lenge det er “rødt” trafikklys, så må de jobbe med redusert kapasitet.
Hvis de bruker f.eks. Protectus (som jeg antar blir godkjent, ser ut til å treffe alle kravene), så vil de kunne øke kapasiteten selv om det er “rødt”.
Btw, fra Q1 rapporten:

Det er et veldig godt poeng 
Tar med hele denne sliden fra https://nekkar.com/assets/pdfs/Nekkar-ASA-Q1-2025-presentation.pdf. På havbruksmeldingen, så ser det inntil videre ut til å være teknologinøytralt. Samtidig, på Miljøfleksordningen som nå trår i kraft, så er det ikke teknologinøytralt, for der må det godkjente, lukkede systemer til.
Jeg tror jo at bransjen fortsatt til en hvis* grad vil sitte på gjerdet inntil havbruksmeldingen blir til lov, for som det er nå, så er nok mange usikre på om de trenger å gå for lukkede systemer. Kan man i stedet bruke senkemerder eller få seg stor “postsmolt” i lukkede anlegg som så gjør seg ferdige i konvensjonelle åpne anlegg? Evt andre løsninger hvis man ikke har problemer med lakselus?

*Aner ikke hvor stor grad det blir i praksis. Det ser vi nok på ordreboken til FiiZK.
De quoter Mowi her og 
De var klare til å trykke på knappen, ja:

Ikke meningen å avspore fra den fantastiske nyheten for Fiizk idag, men gøy å se hvor fremoverlent CEO i Intellilift er på Inteliwell, noe som bekreftes hos kunde og JV partner (Transocean):
Nekkar fyrer virkelig på flere sylindere… Noen kontrakter i Syncro på toppen av dette så tror jeg kursen tar av!
Det virker også som om installasjonen går rimelig fort, så hvis resten bestemmer seg, så kan det gjøres på rimelig kort tid
Så fremt det er en NOV borepakke hvertfall.
Flertallet av Transoceans 20 ultra-dypvannsrigger er mindre enn 10 år gamle, noe som gjør dem til noen av de nyeste i bransjen, ifølge chat gpt.
Da bør det være ganske rett frem på de også skulle man tro
Vet du hvor mange?
Av flyteriggene som er/har vært på norsk sokkel så er det vel bare TO Norge som har NOVborepakke tror eg.
Kikket over boreskip og der ser det ut som om alle boreskipene har NOV borepakke, foruten om to skip.
Sier ikkje at det ikkje lar seg gjøre å implementere det på borepakke fra andre enn NOV, men det er litt mere arbeid/utfordrene slik eg har forstått det.
Dette var ein samtale i fjor med ein nøkkelperson i selskapet eg ble fortalt dette, så verden har kanskje gått fremover siden den gang, men om det skulle komme kontrakt på feks rigg med MH borepakker, så kan det tolkes ekstra positiv i tilfelle (tror alle førebels har vært på NOV pakker?)
Jeg visste ikke engang at det var forskjeller, så må egentlig bare stole på at du har rett. 
Det er i hvert fall ny informasjon for meg og spørsmål rundt det hører vel hjemme i en mail til IR i Nekkar.
Norge, Tidal Action og Conqueror er hvertfall NOV, var di eg kom på i farten, men mulig det er installert på ett annet fartøy og?
Det er tidligere NOV folk med i Intellilift så det er muligens ein fordel at dei mao kjenner system inn og ut.