Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEL (Hydrogen Fuel)

Noterer meg at alle 22M aksjene Haudemann solgte, ble solgt utenfor børs. Er det lov å håpe at en annen kjendis eller institusjonell investor har plukket opp aksjene til Haudemann ?

2 Likes

http://www.peterwarren.no/2016/01/hona-eller-egget/

3 Likes

De har også slengt ut denne for Fingerprint for et par dager siden

http://www.privataaffarer.se/borsguiden/fingerprint-arctic-inleder-bevakning-med-kop-riktkurs-850-kr-838571

1 Like

Prøver litt her igjen, tror ikke på resesjon på børsen enda :slight_smile:
Edit: og der smalt det opp :slight_smile:

1 Like

(Oslo, 14 January 2016) NEL Fuel Norway AS, a subsidiary of NEL ASA, has been
awarded a grant by Enova SF in excess of NOK 7.5 million for the construction
and completion of one hydrogen refuelling station as a part of NELs strategy for
the rollout of a network of refuelling stations in Norway. Enova SF is the
Norwegian government enterprise responsible for promotion of environmentally
friendly production and consumption of energy.

The refuelling station will be located in the Oslo area, and is expected to be
completed during the course of 2016.

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=393055

2 Likes

Jeg merker jeg er litt skeptisk til alle tilfeldighetene med tanke på oppgang/nedgang i kursen og meldinger som spyttes ut. Det lukter litt råttent spill her, men det er kanskje bare jeg som er paranoid?

3 Likes

Ser den, nå var det nye innsidekjøp 2 dager siden fra både CEO Løkke og direktør Simonsen samt at kursen har fallt voldsomt på nen dager nå, så jeg prøver meg på en trade :slight_smile:

1 Like
3 Likes

Eg kjøper den dagen spetalen og rompissene er ute, da følger vi samme spillereglene alle.
Eg har aldri vert I en spetalen aksjen over tid, og eg vil heller aldri Være det, trade litt kan Være ok, men langsiktig med litt store gryn I spetalen aksjer tørr eg ikke, så lenge reglene ikke er like for alle.
Kunne også tenkt meg nmg, men da må kjedndiseliten ut først

2 Likes

Jeg tradet litt i dag, solgte på 3.37 og fikk noen tusenlapper på det. Moro og treffe nogenlunde på intradag. Holdt på å kjøpe veidekke med la meg på 99 og fikk da ingen. Mulig jeg var litt grådig✌

2 Likes

Da har aksjen etablert seg under 3kr, og det på en handelsdag som har vært blant de “roligere” etter nyttår.

Leste endel på HO om at flere mente at det hadde etablert seg en HS formasjon, som indikerte videre nedgang. Og selv uten særlig kunnskap om TA, så må jeg vel si meg enig i at jeg skjelden har sett et så tydelig eksempel på en slik formasjon.

Så da er spørsmålet om ting roer seg ned, eller har “pessimistene” på HO rett, og aksjen skal ned mot 2,0kr?

2 Likes

Nel avlyste emisjonen i dag etter stengetid. Fordi kursen var gått ned. Det er et klokt valg på litt sikt og markedet vil reagere mer rasjonelt når de neste gang melder om emisjon. Og neste gang der igjen. Men på kort sikt er det nok en kraftig kaldblås for de neste dagene. Nå får markedet ta denne ned enda litt før jeg tror en kjempegod kjøpsmulighet dukker opp.

3 Likes

Vil ikke mer ned nå!

Jeg følger ikke caset, men ser for meg ut som det bare er reparasjonsemisjonen som er avlyst. I så fall er det neppe dramatiske siden de fortsatt får pengene fra den rettede emisjonen.

1 Like

Er kun repp emi som avlyses, den retta er vel gjennomført for en tid tilbake.
Rep emi avlyses vel pga at aksjen sin pris falt under, og langt under emi pris på 3,7, så hvem ville da delta i en emi når aksjen kan handles langt billigere over børs ? ( var vel under kr 3 også noen dager )

Egentlig en negativ melding, og Nel gikk glipp av 4,5 millioner aksjer * 3,7kr

4 Likes

Grei reportasje i TU idag, med et lite regnestykke for energieffektivitet og potensiell lønnsomhet.

"NEL mener hydrogen er en lønnsomt i Norge.

Det trengs ca. 50 kWh for å produsere 1 kg hydrogen. Dersom en skal bruke hydrogen som drivstoff for biler, trengs det ytterligere ca. 15 kWh til å kjøle ned og komprimere hydrogengassen.

Du trenger altså ca. 65 kWh for å produsere 1 kg hydrogen, som i sin tur i en brenselcelle kan produsere 33,3 kWh.

Med strømpris på 50 øre per kWh koster det rundt 30 kroner å produsere 1 kg rent hydrogen. Med en salgspris på 90 kroner, sitter man igjen med en fin gevinst når det blir mange hydrogenbiler"

3 Likes

Det er jo bare synd at strømmen koster ikke 0,5 kr/kWt, men nærmere 1 krone, da blir hydrogen dobbelt så dyrt som å lade ren elbil. For de som legger pengene i Tesla har også forhåndsbetalt for lading på langtur…
Men jeg håper uansett NEL får til satsingen, slik at det er lettere å forby dieselbiler i nærheten av folk :grinning:

Forskjell på strøm til næring og private :wink:

Dette ligger sikkert litt frem i tid, men veldig spennende forskning “solar fuel” basert på fotosyntese for å lage hydrogen direkte.

[quote]In the pursuit of developing artificial conversion of sunshine into chemical power, researchers have been able to build and operate integrated solar fuel generators that split water to produce combustible hydrogen with an overall efficiency of 10 per cent

"I think we are in the same place we were in 1985 with PV. Solar panels were more than $100 a watt. Now they are $0.50 a watt. There is a real opportunity here,” says Prof Atwater.
[/quote]

2 Likes

Hakon svarte på strømkostnaden, poenget var uansett å vise at det var et inntjeningspotensiale på salg av hydrogen som drivstoff.

Elbil er fine greier det, men Tesla er en stor investering for “vanlige folk”, og e-Golf og leaf har ikke rekkevidden til en FCV.

For at NEL skal lykkes, så er de helt avhengige av at FCV biler blir lett tilgjengelig. Og akkurat det synest å gå litt tregt