Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEL (Hydrogen Fuel)

Kopierte et emne fra Hegnar nå

Innlegg av: The broker (03.02.16 20:12 ), lest 1391 ganger
Ticker: NEL
Haudemann-Andersen sin lock up går ut i feb 16
Kommer ARC nå igjen med en søpple anbefaling føre JHA står klar til å ulempe nye store poster med aksjer ut igjen…? Noen som vet dato for lock’n up nå februar? Det blir pumping og dumping igjen? Jeg håper han Jan og Datum AS blir med oppover igjen…Arnet løpegutten til JHA sitter i styret til Nel. Så han vet om alle good Nel News. Når fremlegges Q4 tallene?

Bør følge med på om det kommer en pump and dump til. Da kommer iallefall jeg til å sikre hele investeringen min på vei opp.
Greit å merke seg disse datoene også: Spetalen har lock-up til 1. september 2016, og andre innsidere til samme dato i 2017.

1 Like

Jeg er definitivt bekymret for at JHA dumper alt ved første anledning etter at lockup går ut.
I etterkant av nedsalget uttalte han seg generelt negativt om markedet, og han har solgt seg ut av flere andre selskaper han er eksponert mot.

Tror Spetalen er tom for krutt når det kommet til kursdrivende nyheter som samarbeidet med Reitan gruppen, og da spørs det om JHA gidder å ha låst såpass mye kapital i NEL som fortsatt er flere år unna lønnsom drift.

1 Like

Synes NEL aksjen holder seg bra idag tross for laber Q4 rapport. Viser styrke.

2 Likes

Må si jeg frykta dagen i dag, men dette ser bra ut. Men må ikke glemme den oppgangen i generelt, børs og olje opp nærmere 3 prosent nå da…

1 Like

NEL ASA: NEL enters into final agreement with Uno-X for hydrogen station network
http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=396420

Mulig jeg har sovet i timen og ikke fikk dette med meg i den forrige børsmeldingen. Men nå skal altså NEL være med og bære kostnadene ved utbyggingen?

Positiv melding, men NEL må da fortsatt være massivt overpriset med tanke på den laaange tidshorisonten en må ha før de kan tjene penger og den store risikoen involvert??

Nei, faller nok snart tilbake…

Ikke uventet ender Nel i minus i dag… høy omsetning-sell on news?

I sum så inneholdt ikke dagens melding noe nytt som var positivt. Antall stasjoner var som ventet, kostnaden ble bekreftet delt mellom selskapene.
Hydrogenstasjoner i seg selv betyr jo heller ingenting uten FCVer på norske veier.

Det må håndfaste og store nyheter til for å drive denne oppover igjen, imo.

Nå blør jeg rimelig hardt her. Det går ned ned ned. Noen som sitter på en TA?

Det er ikke et case jeg følger og jeg har ikke noe syn på aksjen, men hvis jeg bare skulle se på det tekniske:

Vanskelig å si, dersom jeg var interessert i å kjøpe ville jeg sett om den kom ned til denne linjen rundt 2.1 nå, men stigende. På den annen side dersom jeg var inne allerede vet jeg ikke om jeg hadde solgt her, den langsiktige trenden er fortsatt opp, selv om den potensielt kan falle en del i det korte bilde (det er så klart vanskelig å spå - kan komme fundamentale nyheter osv)

Det skal også sies at den siste bevegelsen opp til 6 minner om et eiffeltårn og det kan være grunn til å være forsiktig på grunn av dette, og at den eventuelt kan falle helt ned mot 1.9 for å fullføre dette mønsteret.

Det er også teoretisk mulig at det er begynnelsen på en cup and handle formasjon som i så fall ville være veldig bullish. Rett og slett vanskelig å komme med en konklusjon der grafen er nå.

En praktisk ting å se på her er om den siste bunnen rundt 2.7 ryker og ta en stop loss der, og forsøke å kjøpe igjen ned mot 2.1

5 Likes

Tusen hjertelig! Er helt tragisk på TA Er allerede 60kkr i minus så får vel sitte løpet ut!

4 Likes

Da er jeg inne i denne aksjen også. Etter å ha fulgt denne i i snart et halvt år er det endelig på tide å kjøpe litt. Gikk da inn på 2.87 som jeg føler er en bra inngang i denne aksjen. Ble også litt ekstra lysten etter å ha lest denne artikkelen:

Jeg bestemte meg for å sitte på utsiden etter å ha lest den artikkelen der.
Selv om den peker på mulige måter for å få opp antallet hydrogenbiler på veien, så peker den også på flere store markedsbarriærer.
Hvis vi skal bruke den artikkelen som grunnlag, så har ikke NEL et spesielt stort marked i Norge før om 3-4 år. En modell som nå, hvor NEL selv er med å finansiere utbyggingen, genererer ikke inntjening, og vi må vente lenge før salg av hydrogen til persontransport vil være lønnsomt.

2 Likes
2 Likes

Dette må være den eneste gangen jeg virkelig heier på venstre!

2 Likes

Jeg synes hydrogen høres ut som et blindspor når det kommer til personbiler, hvor jeg tror batterier vil ta over overraskende fort. Man får jo allerede “billige” batteribiler med 250km rekkevidde, opp fra 80km i blikkbokser for noen få år siden. Mao, en vanvittig eksplosjon.

For tungtransport, så ser jeg kanskje muligheter, ettersom energiforbruket er såpass mye høyere at batterier og ladingen der vil by på problemer.

Hydrogen vs batterier kaster jo bort nesten 2x så mye energi hvis man har utgangspunktet i strøm og skal ha framdrift på hjul. (Det er ihvertfall det jeg husker, hvis jeg tar feil her hadde jeg satt pris på en kilde som sa det motsatte). Ser ikke helt for meg at det er framtiden mao.

… det var kanskje litt som å banne i kirken, men men. Det hele kommer jo an på utviklingen det neste tiåret. Kommentaren min er vel først og fremst rettet mot 5-10 år fram i tid, ikke neste år.

1 Like

Jeg er delvis enig, frem til nå har Hydrogen vært for energikrevende å fremstille. Er det muligheter å bruke “overskuddskraft” feks nattestid, utnytte kraft fra feks vindturbiner osv osv så vil det hele se bedre ut.

Når det gjelder kjørelengde for elbiler så er det per i dag ingen som klarer å kjøre 250 km i virkeligheten utenom Tesla. Men det er ikke alle som vil bruke 600k+ og 2x5 meter bil for å frakte legemet rundt…

Nissan Leaf oppgir maks 250 km, virkeligheten nå vintersdag er nok 150-200 km. Renault Zoe og Kia Soul er de nærmeste som oppgir 200km+, disse klarer 140-180 km i den virkelige verden.

Fremstilling av hydrogenbil er vel noe mer miljøvennlig enn elbil? Men jeg antar at hydrogenbiler også trenger ett batteri på størrelse med en ladbar hybrid???

Er uansett svært interessant å følge med på alt som skjer på hydrogenfronten for tiden. Tror jeg sitter i NEL, litt av idealistiske grunner og litt pga håp om at det løsner, og jeg er ikke overrasket om aksjen får en fin stigning i den nærmeste fremtid, men jeg mister ikke nattesøvnen om den blir liggende på dagens nivå lenge…har ca 12 % av porteføljen i NEL…

I virkligheten, så har jeg ikke trengt mer enn 150km på en dag mer enn et par ganger det siste året. Den ene gangen jeg trengte mer, så måtte jeg ha stoppet for å lade (det er dårlig med lademuligheter langt oppi en fjelldal som var målet mitt). Det er en grunn til at jeg sier at vi ikke er helt der enda, 250km teoretisk rekkevidde er fortsatt hakket for lite. Derimot hadde 500km teoretisk rekkevidde hadde holdt for all kjøringen jeg har gjort de siste årene.

Poenget mitt med å nevne 250km-bilene var at økningen i rekkevidde i budsjettklassen er på vei rett opp. Jeg tror den vil være på 4-500km innen fem år. Den er i godt-nok klassen for kanskje 50% nå og med 4-500km vil den være i godt-nok klassen for 90% om fem år.

1 Like

Jeg satte ny rekord forrige uke:
Først ca 250 km med tre kjappe hurtigladinger, toppet batteriet under middagen hjemme før totalt 110 km til skitrening på ettermiddag/kveld.
Elbil funker flott, jeg hadde nok vært superfornøyd med garantert 200 km rekkevidde, men en får ikke de som ikke har prøvd elbil til å konvertere før vi har 3-400 km biler på veien.

Aldri mer bensin/dieselbil, så lenge det finnes en ørliten grad av lønnsomhet eller samme pris for elbil.