Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Mining (NOM)

Litt omtale skader vel ikke.

June 27, 2019
Quartz Market Segmentation by Major Players:

Beijing Kaide Quartz Co., Ltd, Compac, HanStone Quartz, Heraeus Holding, High Purity Quartz Pty Ltd, HPQ Silicon, Jiangsu Pacific Quartz Co., Ltd, Nordic Mining ASA, Pokarna Limited, Russian Quartz (RUSNANO), Sibelco (Unimin Corporation), Technistone AS, The Quartz Corporation

1 Like

Hør siste utgave av Fill or kill for en lengre harang om Lithium

Aksjeplukker (24) satser 1,3 millioner på gruveselskap

Interessant bet. Her gjelder det enten å treffe med kortsiktig trading, eller komme inn etter at siste utvannende emisjon er unnagjort. På et eller annet tidspunkt må dette selskapet kunne komme over på lånefinansiering.

Teknisk sett er det eneste håpet en dobbeltbunn på ukeschartet:

Var et rimelig heftig fall i antall aksjer fra nordea nylig:


Kilde: Topp 50 på stocktalk.no

Jeg må si jeg kjenner rockefoten bevege seg litt her, men det har liksom ALLTID kommet bare nye og nye emisjoner.

Edit:
@NoBrain du er et geni

3 Likes

Tidspunkt for å investere?

Enig. Tror det er et ganske bra tidspunktet for å ta et større bet nå. Som jeg skrev i tråden “Hva blir de beste investeringene i 2019” fryktet jeg at kursen ville holdes nede fram mot sommeren og gå først siste halvdel av 2019. Vi får se om jeg får rett når året er omme :slightly_smiling_face:

1 Like

Hva er markedsverdien på NOM’s 18,5% eierandel i Keliber?

Iom. at Keliber ikke har gjort IPO enda blir det bare gjetning basert på DFS

Fant ut at verdien på posten er ca. 110 mill NOK basert på emikurs i februar.

1 Like

https://northvolt.com/

Vil jo være enda mer spennende for Nordic mining, og der er jo faktisk produksjonen på vei opp å gå.

Har ikke satt meg inn i Nordic mining, men må tydeligvis sette meg ned her.

Edit: Første jeg leser er at de vurderer å deinvestere i keliber :expressionless:

Salg av keliber for å finansiere Engebø har alltid vært en mulighet da.

Kilde?

Nei leste bare fort over siste presentasjon fra selskapets side. Var helt sikkert ment som et alternativ for finansiering, som du sier.

1 Like

Keliber har i møte med Northvolt diskutert salg av Lithium til deres batterifabrikk.

1 Like

Det overrasker meg at verdien ikke gjenspeiles bedre av markedet nå.
Jeg tenker fundamentalt på all usikkerhet som er eliminert angående Engebø-prosjektet.
Vi snakker da om alt fra miljøvernere, motstand blandt deler av lokalbefolkningen, politiske overprøvninger av tidligere gitte tillatelser, AMR - lokalt konkurrerende parasittselskap, grunneiere, oppdrettselskaper etc. Listen har vært lang!

Faktum er at Nordic Mining har arbeidet i 13 lange år for å få på plass nødvendige tillatelser og bevist til myndighetene at prosjektet er sikkert, ressurseffektivt, samfunnsøkonomisk og miljømessig bærekraftig. Det har de klart!

I løpet av disse årene er det nok mange kortsiktige investorer som har brent seg. Tidsperspektivet har ikke vært helt enkelt.

MEN, nå ventes kun den siste nødvendige driftskonsesjonen!
Når den foreligger er selskapet klar til å starte byggingen av prosessanlegget - noe de for tiden arbeider med å sikre finansielt. Her har de en kjempebra forhandlingsposisjon gjennom intensjonsavtaler med to ulike interessenter som hver ønsker sine ulike mineraler fra prosjektet. Synergieffekten er klar og sannsynliggjør en robust finansiering for Nordic Mining.

Legger ved grafen som NoBrain tidligere har postet.

Noen som kan fortelle meg hvor på grafen Engebø-prosjektet befinner seg nå?

Tror det er mange som åpner øynene når børsmeldingen med svar på søknad om driftskonsesjon foreligger. Denne ble levert allerede i februar.

image

2 Likes

Eg har altid med at salg av keliber kunne være en mulighet for finansiering av Engebø, nå etterhvert lurer eg mer på Keliber er det eneste som kan skape verdier i Nom

Så du har avskrevet Engebø som kilde til verdiskapning i NOM?

Nei kan vel igrunn ikke si det heller, men eg begynner å bli smått utålmodig på prosjektets oppstart

Er det orphan period nå kanskje ? Lenge siden jeg var i nom sist. Frister litt nå som den er såpass lav kursmessig. Evt fare for emisjoner og slikt må en vel ta i betraktning her.

Ja, jeg mener den er i grenseskillet orphan period/institutional investment.
NOM har et særdeles godt utgangspunkt siden selskapet har klart seg uten gjeld helt fram til denne fasen.

1 Like

Både NOM sin DFS og finansiering av Keliber skal ferdigstilles i begynnelsen av Q4. Jeg tror Keliber melder ferdig finansiering før den tid ettersom de allerede har holdt på en stund, men det er det som guides. Om noe skal få skuta til å begynne å snu, så må det være dette. Deretter er det driftslisens innen året er omme, offtake avtaler og construction financing frem mot Q2 2020. Så har vi hele veien frem til 2022 å vente på oppstart.

Om det blir en emisjon i NOM, så er tidspunktet i forbindelse med ferdigstilt DFS, men spørsmålet gjenstår om det blir emisjon (sikkert rettet, men jeg har ikke noe imot å delta på dette tidspunktet), lån mot DFS eller delvis salg av keliber. Jeg tror at ledelsen håper å kunne selge deler av Keliber (eller lån via Northcott Capital) for å finansiere FEED og videre, men her kan det godt være jeg tar feil, og det avhenger nok også av kursen ved meldt DFS og Keliber finansering. De trenger 50m til FEED, de har 7 850 500 (10%) aksjer å dele ut, kursen må være over 6kr for å hente inn dette.

Uansett, spennende tider. Det trengs etter 5 år i tåka.

5 Likes