Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Mining (NOM)

Skulle det ikke komme noe update fra Keliber i starten av oktober?

Fant det:
In the beginning of August, 700 tonnes of spodumene ore was mined from the Syväjärvi test tunnel.Ore sample of 160 tonnes was delivered to the beneficiation tests to the GTK Mintec pilot plant in Outokumpu town. GTK Mintec has now commenced the comminution and flotation test work for the sample. After the beneficiation tests the spodumene concentrate will be transported to Outotec for the calcination, leaching and for the production of the lithium carbonate end-product.
“Bulk sampling was successful and the beneficiation test have now commenced at GTK Mintec laboratory as scheduled. WE ARE SATISFIED WITH THE PROGRESS OF THE PROJECT AND WE LOOK FORWARD TO THE RESULTS OF THE BENEFICIATION TESTS IN THE BEGINNING OF OCTOBER 2016", says Keliber Oy’s CEO Mr. Pertti Lamberg. "We will test the entire production chain, from the ore to the lithium carbonate end-product by the year end. Our target is to finalize the process design in connection with the ongoing DFS early 2017 ", says CEO Lamberg.

2 Likes

En rød dag for mine aksjer i dag dessverre… Men NOM er i pluss faktisk! Håper vi klarer en sluttkurs på 0,79 eller 0,80 i dag! Er så lei av å se kursen stange i 70-intervallet nå :stuck_out_tongue: Bør jo komme en melding fra Keliber hvert øyeblikk nå, blir spennende å se hvordan markedet reagerer

1 Like

Som eg nevnte på portefølje tråden, så startet eg å laste litt nom nede mot ,70 igjen, skulle ha hatt mer ser det ut til

2 Likes

Skjedd noe i kveld?

Jeg har ikke fått med meg noe? Vi venter vel på info fra Keliber, utenom det er det vel ikke noe spesielt som kan skje?

NOM har startet med månedlig nyhetsbrev om Engebø prosjektet:
http://www.nordicmining.com/getfile.php/135222/Bilder/Operations/Engebø/Engebø%20norsk/Media/TBA-16.10.20_Nyhetsbrev%20oktober%202016_LKG.pdf

2 Likes

Trur det kan være en OK inngang å FP rundt 70, å leffe ut op slg 76-78

hva skyldes dagens Nom massakre ?

Skulle likt å visst, har ikke fulgt så nøye med i dag men kan ikke se at noe fundamentalt har endret seg iallefall.

Ekstraordinær generalforsamling i Nordic Mining ASA avholdes mandag 5. desember
kl. 16:30 i selskapets lokaler i Vika Atrium, Munkedamsveien 45 (oppgang A, 5.
etg), 0250 Oslo. Styret foreslår at generalforsamlingen vedtar en sammenslåing
(spleis) av aksjer i forholdet 2:1.

1 Like

Hvorfor reagerer markedet såpass sterkt på dette tror dere? Er jo ikke noe fundamentalt som er endret, men kun snakk om en spleising?

Betyr vel at man ikke tror kursen skal gå over 1 kr igjen… ?

Ja logikken i dette med spleis kan ofte anses som urettferdig, men det skjer for at ikke selskapene klarer å opprettholde kravene til Ose, som her ved at kursen i for lang tid har vert under 1kr.
Denne regelen kan man unnvære, men da må det være rimelig sannsynlig at kursen i nær fremtid kommer på ett høyt nok nivå, sånn at oses regler blir etterfulgt…
Når dette ikke skjer med utvikling i selskapet, så er det spleis, og det tar jo gjerne da markedet som at selskapet selv ikke forventer at kursen går høyt nok til at børsens regler blir oppfølgt.
Det kan jo også være ett skritt mot en ny emisjon, det kan tyde på at Nom går tom for penger tidligere enn først antatt.
Som eg flere ganger tidligere har nevnt, ett delvis salg av keliber posten, ville eg sett på som bra, sett at det kunne blitt gjennomført til en god nok pris, dette for å få mest mulig finansiering for Engebø, på plass.
Eg hadde noen nomer, desse kastet eg i dag, med minus ( liten post )

Hadde ventet litt positive meldinger ang spesiselt Keliber, men det er vel ett kostnadspørsmål rundt finansiering av børsnoteringen der også

5 Likes

Veldig rart at ikke det foreslås enn større såleis en forslaget på 1:2, her kan Nom gjøre ett feil trinn, og i verste fall fortsatt ikke klare å opprettholde kravene til ose.
Burde vert minimum 1:3 og helst enda mer.
Hvorfor ikke bare ta en 1:10 og bli ferdig med det ?

2 Likes

Ja , latterlig at de har foreslått 1:2 spesielt siden det er normalt at kursen siger litt etter slike spleiser.

3 Likes

Obs, ser at eg nå skrev litt motsatt, det er jo 2:1 og ikke 1-2

Uansett, poenget var sikkert klart :grinning:

4 Likes

NOM:POTENSIAL FOR ENGEBØ-GRANAT MER POSITIVT ENN TIDLIGERE ANTATT

08:41
Oslo (TDN Finans): Nye studier knyttet til Engebø-gruven indikerer at potensialet for Engebø-granat er mer positivt enn tidligere antatt. Anslaget for salgsvolum kan dermed fordobles, ifølge en melding fra Nordic Mining onsdag.

Selskapet har nå en volummålsetning på 200.000 tonn i året.

Som følge av det betydelige granatinnholdet i gruven, vil Nordic Mining ha målsetning om betydelig høyere salgsvolum og et videre produktspekter enn indikert på et tidligere stadium, heter det i meldingen.

1 Like

Spleisen er nå foreslått endret til 6:1, må da være mye bedre.

Nå ligger jo alt an til MDG og SV i regjering neste år, så dette er vel noe av det mest høyrisk du finner.

ug MDG, vil nesten heller ha KRF.