Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Aksjonærlister og shortaktører (NANOV)

Pr 30/9


Kilde: Stocktalk.no

18 Likes

Glitters,! Takk, @Inkognito666 :innocent:

Ikke rare volumet (verdi) på topp 20-50.

Illustrerer hvor vanskelig det er i dagens marked å øke seg opp til en verdi som monner for investorer med penger. Store fond er type investorer som virkelig vil slite med å få posisjon. Eneste måte er så og si kun ved emisjoner.

Nåvel. Med tanke på den vanvittige tekniske motstanden en kan forvente med 38 nå bør det være mulig for noen som vil å kjøpe RIMELIG mye aksjer i markedet uten store problemer.

Men de sitter vel bare og koser seg og venter på å få kjøpe i rettet emisjon med kjemperabatt som alltid.

2 Likes

Nesten at jeg håper på en god partneravtale en en god emisjon, bare pga av investorenes grådighet over lavest mulig pris (fiske etter billig emisjon inngang) :thinking::grin:

1 Like

Husk å stemme!

1 Like

Tidligere “supermegler” Ketil Grim Skorstad (Tigerstaden AS) er inne i NANO med 196.005 aksjer jf siste lister. Ut fra regnskapet så ser det ut til at han har gjort en del gode investeringer de siste årene.

Edit:
OM Holding AS er uendret. På negative siden så har State street x 2 og Storebrand lempet ut litt aksjer.@Salamis

6 Likes

Gode nyheter. Skorstad er solid fyr

OMH ingen bevegelser?

1 Like

storebrand har derisket i månedsvis

Hadde sett for meg at Myrlid skulle gjøre inntog igjen rundt disse nivåene. Aasen er fremdeles 50/50 med i Jandersen Kap på 48. plass

Synlig short er uendret idag. Overaskende med tanke på kursfallet igår. Kanskje flere shorthaier har luktet blod i vannet og sirkler like under 0,5% overflaten.

Eller kanskje det rett og slett er bittelite fall i aksjekursen uten at det et komplott regissert av shortere? :stuck_out_tongue:

5 Likes

Synes det er klart at jeg ikke påstår at shorting er et komplott i regi av noen.

3 Likes

Det er satt en short på 75k fra mandag til torsdag denne uken. Omsetningen totalt i perioden har vært på 510k aksjer. Så 15% av volumet er netto short.

2 Likes

Møkkafolk :joy::joy:

Det er vel dem som låner ut aksjer, som er “møkkafolket” eller ?!

Javisst

Artikkelen om Blackrock som har tjent enormt på kursfall i Rec ble raskt fjernet fra Finansavisen nett, kort tid etter den ble lagt ut? Foregår det et spill som ikke tåler dagens lys?

“Kursfall” er pent formulert, jeg kaller det gjerne grusing av kursen. Akkurat det samme som forgår i NANO. At disse enormt kapitalsterke selskapene får herje fritt på børsen og manipulere kursen i mindre selskaper akkurat i den retningen de ønsker, er for meg en gåte er lov? Fritt frem gruse kursen med lånte aksjer, for så å tjene store penger når de kjøper tilbake aksjer til spot priser fra vettskremte småinvestorer, som kaster kortene og tar tap. Eller kanskje det som er mest gjelden for farmasi selskaper som NANO, øke shorten frem mot en forventet emisjon og kjøpe tilbake hele potten.

Å shorte i store og godt omsatte selskaper er helt ok, der kan man i liten grad påvirke kursretningen og det må faktisk gjøres en grundig vurdering og analyse før man setter en short.

Noen bør ta frem brillene å se på regelverket en gang til, vurdere om dette faktisk er det beste alle investorene på børsen eller bare noen? Bør det settes en daglig minimums volums grense for om et selskap kan shortes eller ikke? Det som forgår nå, er rett og slett manipulering og burde selvfølgelig ikke være tillatt. Jeg fatter heller ikke hvorfor større langsiktige aksjonærer som f.eks. FF ikke gjør bedre vurderinger i hvilke selskaper de låner ut aksjer? Hvilken interesse kan de ha av å sitte å se på at kursen gruses med de konsekvensene det medfører seg for selskapet og andre investorer.
Det ble snakket en del om LOA tidligere, DNB brukte vel 45% i 2016. Fase 3 selskaper burde ha 60-70%. Da sier det seg selv at kursen nå ikke er i nærheten av hva den burde være.

Det som er skrevet over er kanskje ikke godt nok gjennomtenkt, men det skaper en viss frustrasjon og litt sinne at de store og ressurssterke kan gjøre akkurat som de vil og tjene på alt de gjør, mens vi andre små er helt avhengig av at selskapene vi investerer i faktisk mer eller mindre lykkes for å tjene en slant :slightly_smiling_face: I mellomtiden må vi finne oss i alt?

Var jeg i besittelse av Fredriksens formue ville jeg ha shortet DNB for 5 milliarder bare på troll :joy:

13 Likes