Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Aksjonærlister og shortaktører (NANOV)

Numeric høvler av noen aksjer på sin posisjon.

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010597883

@Evilfreud jeg fant omsider ut åssen jeg hekter aksjekursen på høyreaksen, så da trenger jeg vel en stund med en kaffekopp og plotte ferdig

2 Likes

Nice, Så at numeric dekka inn, tenker automatisk at de dekker inn mot ASH. Enig?

Dvs at de er usikkre på hvordan det som kommer der slår ut på kursen. Evt kan det være stopploss som slår inn fordi kursen har steget 10%++

Synes det er bittelitt vanskelig å analysere såpass små bevegelser som de har gjort de siste par ukene.

Men synes det er litt fiffig å se hvordan kursen til NANO korellerer med mengden aksjer FTF sitter med på aksjonærlisten det siste halve året. Hvis FTF skal hente inn igjen 200.000 aksjer i uka frem til jul kan det fort bli veldig moro.

Har ikke FTF mer enn 200K aksjer utlånt mer?

Vi vet jo strengt tatt ikke hvor mange aksjer de har lånt ut, jeg har kun min hypotese om at de har lånt ut en drøy million aksjer etter reduksjonen forrige uke.

1 Like

Du som spekulerer litt i short-aktørene, har du mistanke om andre på topplisten som kan ha lånt ut aksjer? For hvordan ellers kan FTF få levert tilbake 250k uten at det gir særlig utslag på shortregisteret? Jeg antar det er flere posisjoner som ligger og koser seg under meldegrensen, men hvor får de aksjene fra?

Mistenker at mye short-posisjoner er hedges. Altså har de en long posisjon selv som kan være nær størrelsen av short posisjonen, og shorten, eller longen, er for å redusere overall risk og volatilitet. I tilfelle blir det å følge slike posisjoner med forventninger bare å lure seg selv.

@Hugoil:

Innlegg av: Hugoil (11.12.17 08:24 ), lest 703 ganger
Ticker: NANO
Endret: 11.12.17 08:27
NANO: FOLKETRYGDFONDET har ØKT med 465.000
Dette er aksjer de har fått tilbake fra DNM, som adm. utlånet. DNM er ute av topp50.

Uken før økte de med 250K.

Virker ikke som fredager reflekteres i listen.

Da ser det faktisk ut som om FTF har tenkt å ta inn alle sine aksjer før GF


Edit:

Hvis tallene til @Hugoil stemmer ser plottet mitt slik ut: (Har ikke lenger stocktalk abbo, teller på knappene om det er verd det. Tar med glede i mot lister!)

5 Likes

@holmes: Ville holde den andre tråden fokusert på det tekniske, men det er jo sånn at om FTF skal ha tilbake enda 800.000 aksjer i løpet av noen uker, så gir det en fin liten base for kursen nå i desember. Så får man heller se om de pisser på sine medaksjonærer og slipper alt fri igjen rett over nyttår.

1 Like

430.000 aksjer har gått i dag. Trekker man fra normal volum på 100.000 - 200.000 aksjer ?

Spekulasjon og lurer i grunn på hvor ofte man treffer på synsingen. Får sjeldent bekreftet slike hypoteser :frowning:

@Evilfreud & @Savepig - er shorten redusert?

Topp 20 øker :wink:

Nano er eksplosiv nå.

6 Likes

Siste uken har ikke shorten beveget seg.

De fleste har vel gått ut i fra at OM holding solgte seg ned tidligere i år, kan det være mulig at han også har lånt ut til short?

Er det sånn at FTF og OM Holding som begge stemte mot opsjonsprogrammet på GF har benyttet seg av drastisk utlån for å vise styret hvem som bestemmer?


Ny versjon av "Savepig sitt plottogram"™, nå med OM Holding med på moroa. Legg merke til hvordan beholdningen der også raser sammen med FTF og aksjekursen etter Lugano, og så nå rett før EOGF øker igjen, sammen med kursen.

Jeg tipper DNB fungerer som et mellomledd mellom de som sitter short og de som leier ut.

3 Likes

Regner med dette er relevant for tråden:
Hvorfor skulle de eventuelt benytter seg av drastisk utlån for å vise hvem som bestemmer? Tenker du de viser at de til en viss grad kan styre kursutviklingen, noe det ser ut som her, og vil at styret skal høre mer på de mtp bl.a opsjonsprogrammer?
Altså “hør på oss ellers gruser vi kursen”?

Det er eksakt hva jeg mener. :slight_smile:

1 Like

Hvordan tror du FTF, OM Holding og andre storaksjonærer vil forholde seg til det nye forslaget til opsjoner (500.000 nye PFU) og å omgjøre de eksisterende nesten 3.5 millioner opsjonene til tegningsretter?
Det vil jo koste mye cash fra kassa hvis dette ikke går gjennom, mtp at de opsjonene som er tildelt har de en forpliktelse til å oppfylle.

Jeg mener også at de 500.000 (ca 1% utvanning av aksjene som er nå) som en prestasjonsbasert bonusordning for primært sett nye ansatte i viktige stillinger er rett å gjøre, det er jo vanlig i bransjen for å tiltrekke seg de klokeste hodene.
Hva mener andre om det? Jeg avstår fra å stemme, altså stemmer jeg defacto JA til forslagene.

1 Like

Sviiiin!

Jeg gir Costa fullmakt på stemmerett på mine aksjer.

1 Like

Hvordan gjør du det praktisk? Lette på Nanos hjemmeside, men den er ganske uoversiktlig, dokumenter etc er godt gjemt…
Edit: Fikk gitt fullmakt via VPS investortjenester :+1:

1 Like

Min teori er at han har lånt ut aksjer for å holde kursen nede igjennom 2017. Tanken bak dette kan ha vært et ønske om å vekte seg ytterligere opp - mens prisen fremdeles er latterlig lav.
Kanskje han skulle realisere andre aksjer i løpet av dette året, hvor gevinsten skal inn i NANO…

Vi får se om han vekter seg ytterligere opp i tiden som kommer!

SPEKULASJONER på høyt nivå…

4 Likes

Skal sjekke mine notater senere, men mener å huske at han kom i skvis mtp belåning og dårlige resultater på NANO og ikke minst MHG. Det virket som at noen har vist hva som måtte til for å påføre han tap og rebalansering.

1 Like