Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Aksjonærlister og shortaktører (NANOV)

Healthcarefondet til Blackrock øker med 50K, norske småsparere reduserer med 22K.

5 Likes

50.000 økning er litt sånn gloves coming off

3 Likes

Nr 6 har 50.000 nye aksjer, nr 27 har vel minimum ca 90.000 nye, de kan jo hatt rundt 100.000 forrige uke og ligget rett under lista.
Minimum 140.000 nye aksjer altså. Godt mulig flere :slight_smile:

Dette har jo «desverre» vært tilfelle i ukesvis.

Så er spørsmålet: har de forstått mer enn Korsar, bateman, focuss og RessourceInvestor eller bare gjetter de? :wink:

2 Likes

Gjengen som er som rett ut av Nicholsons Gjøkeredet? :laughing: :joy:

Jævlig bra at de klarer å kjøpe seg såpass kraftig opp uten å drive kursen nordover.

1 Like

Kan det bety USA har gått fra not yet recruiting, til recruiting?

State street på plass 6 kjøper jevnt og trutt, state street på plass 27 dumper, holder, så hopper inn igjen i samme tidsrom. Menes det at 6 og 27 er koblet sammen på et eller annet vis, annet enn at de har samme investornavn i listen? Hvis ja, hvordan er de koblet sammen?

Tja.
En annen ting; det at alle shortposisjoner over 0,5% gikk under 0,5% i sensommer - kan det ha vært taktisk for å slippe det delvise innsynet som registeret gir? Det skjedde jo samtidig. Mulig at de syntes det ble mer uheldig for dem med det fokuset de fikk når de dekket inn ift. virkningen med synlighet når de økte. I tillegg legger de jo med å holde seg under 0,5% ikke igjen noen spor - som evt. kan være skitne ift. innsideproblematikk.

1 Like

Jeg har ikke noen forutsetninger for å si det ene eller det andre, bare det åpenbare mtp navnene.
Sikkert mange andre her som har mer peiling på sånt, @Savepig @Nocturne @larsmkn eller andre? :slight_smile:

Hvis du mener wash trading (de kjøper / selger til seg selv) så er det jo veldig ulovlig :slight_smile:

Ren spekulation fra min side, men kan det være at de bruger den ene konto til at presse kursen ned, for så at købe med den anden?

Se mitt svar over - det er strengt ulovlig :slight_smile:

1 Like

Anonymiserte handler må vel kunne sies å være et tiltak som medfører sterkt redusert riskiko for å bli tatt for slike ulovligheter. Men selvfølgelig; meglere er jo moralske mennesker og algoritmene er etiske, særlig når de setter den ene opp mot den andre.

Vel, uten noen form for bevis blir det bare spekulasjoner og unødvendig støy slik jeg ser det. Er godt mulig det foregår manipulasjon på en eller annen måte, men i tilfelle så er det veldig småskala. Vil heller tro dette er enklere å gjøre i mer likvide pennystock aksjer.

1 Like

Jeg ville tro det var enklere å gjøre det i mindre likvide selskaper - hvor det blir lettere å selge trappetrinnene ned uten å møte på andre som vil kjøpe/steppe opp. + lettere å finne sin algo-motpart/seg selv på andre siden av ordreboka.

Bemerk at Nordea Sicav, som er JPMorgna, har kjøpt ca 35K 2 uyker på rad.

De der begynte jeg såvidt å kikke på men ble ikke helt klok

https://www.nordea.lu/en/private/documents/prospectus/PRO_N1_eng_LU.pdf/

Er det faktisk slik at storaktør har fjernet XTX som market-maker nå? Kunne ikke se dem i går, og de er heller ikke på banen i dag. De er sterkt til stede i andre papirer. Det åpner nok opp for større kurssvingninger nå?