Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Aksjonærlister og shortaktører (NANOV)

Merill Lynch var ikke på aksjonærlisten i det hele tatt 3. april, men nå har de 75K.

Bank of NY Mellon hadde samlet 380K 3. april, nå har de halvparten. Etternøler?

Om jeg skulle oppsummert aksjonærbildet det siste halvåret ville jeg sagt neither here nor there. Topp 50 er stabil og vi har sett noen fine akkumuleringer, men også det motsatte. Helt uavklart.

Her er status fra q1 2015. Hadde vært interessant å sett hvordan status var i dag, snart 4 år etter.

1 Like

Helt enig. Når man ser på Topp 20 så var totalen 42,46% av aksjene i desember 2017. September 2018 er det 41,19%. Mange har hevdet lenge at Topp 20 øker og øker, men det er ikke helt korrekt. Noen har økt, andre har minket. Tilnærmet status quo.

Forsetter tradisjonen…

1 Like

Nordnet livsforsikring reduserer med 13000
State street øker med 17000
Linux Solutions øker med 14000
Myrild reduserer med 13000

Når det gjelder Gladiator som forsvant fort ut av topp 50 i vinter med først 100K av sine 500K, deretter resten - hver i hver sine uker, så kan det ha vært utlån til short. Jeg synes ikke handelen da bar preg av at det var 1 aktør som var ut med så mye. Så mr. Max Mitteregger kan fortsatt “være med” oss. Og ble aksjene ikke lånt ut, men mot formodning solgt - så vil jeg tror han ikke vil la NANO være for godt…

Hedgefonden Gladiator blir ny storägare i Alligator Bioscience efter

Apr 26, 2018 - Max Mittereggers hedgefond Gladiator har köpt 1,5 miljoner aktier i bioteknikbolaget Alligator Bioscience och blir därmed nionde största ägare

Satt og hørte på Fill or Kill podden denne uken, de snakket om de svenske biotechsuksessene.

Alligator har visst gjort en kule i det siste.

Er definitivt en aktør vi hadde ønsket å ha med i laget.

http://fillorkill.se/avsnitt-182-rykten-om-dd-20181002/

Jeg trekker tilbake det jeg sa i forgårs om at PCIB-emisjonen ikke har presset nanokursen særlig. Både ut fra topp20 vist her og at det ble solgt 44K nano på torsdag for å fin. pcibaksjer. Beklageligvis ble det gavepakke for andre. Kan forvente rift om disse pakkene, men fra nå av tror jeg pakkene blir mindre.

Flyttet denne fra “Småprat”. Det sies mange ganger at aksjonærsammensetningen har skiftet vekk fra de små, og mot de store.

Jeg har aldri sett dokumentasjon på dette, har selv kun komplett aksjonærliste fra februar. (Den som verserte på forumet da). Noen som har nyere dokumentasjon?

Fra “Småprat”:

Vet vi dette? Refererer du til den samlede aksjonærfordelingen, og eventuelt når er den oppdatert?

Den siste komplette listen jeg har er fra februar, hvis du har noen nyere kunne det vært morsom tidtrøyte å sammenligne statistikk. Tall fra februar 2018 i parentes.

Aksjonærer totalt (8255)
100 eller færre aksjer (2002)
101-1000 aksjer (3470)
1001-10000 aksjer (2200)
10001-25000 aksjer (338)
25001-101179 aksjer (189) 101180 eller mer: dagens topp 50. (56)

Med forbehold om tellefeil. Intervaller valgt tilfeldig.

2 Likes

Det er nok en kvalifisert gjetning, en kan peke mot PHO og PCIB siste månedene som årsak, samt forflyttninger relatert til olje.
Det er skrevet av highlander flere ganger andre plasser at totalen i topp 50 har økt jevnlig de siste måneder. Har ikke lagt sammen fra listene her, men forutsatt at det stemmer, så blir det vel en logisk slutning at flere aksjer sitter på større hender nå enn for 3-6 måneder siden.

Sum aksjer 4. juni for topp 50, gitt post 590 her på tråden er på 24.241.666.
Mao i løpet av siste 4 måneder er det økt med 400.000 i løpet av 4 måneder, eller 100k i snitt om du vil. 6 måneder er det jeg som gjettet på, og feil-sitering av highlander, han fikk posten sin slettet på det forumet siden han siterte stocktalk.
image

Bør vel nevnes at mangel på oversikt av shortede aksjer i perioder gjør at disse listene ikke er fullstendig til å stole på de heller.

2 Likes

Når FTF låner ut over 1M aksjer til short så går vel dette av aksjonærlistene, så det sum opplegget med sammenligning over blir bare tull. Hvem som eier har også mye å si.

Godt mulig dette er helt skivebom, men jeg mener ihvertfall å huske at utlån tas av listene ved satt short

1 Like

Korrekt, det eg prøvde å si på slutten, ser jeg viser til shortede aksjer, ikke utlånte aksjer til short.
Men du kan kontrollere å registrere at samme antall aksjer er ført opp hos FTF 4. juni som nå. Så jeg vet ærlig talt ikke. Mistenker at det er et bilde som kan manipuleres, så en må ta det med en klype salt. Det virker å være den mest korrekt informasjonen vi har å jobbe fra, så bare tull er det nok ikke.

Det er ikke ubegrunnet i det hele tatt.

Folkefiendefondet rapporterer halvårlig hvor store posisjoner de har, og når dette avviker fra det man ser i aksjeboken så kan man da dedusere at dette er aksjer de har lånt ut til shortmanipulasjon av aksjen.

6 Likes

Tror du må flytte den estimert sum short grafen din 1-2 millioner aksjer opp. :wink:

Du kan så si, men den baserer seg kun på en lineær opp og nedskriving av de eneste datapunktene vi har, som er shortregisteret. Faktisk vil estimert short havne helt på 0 blank nå en av de nærmeste dagene.

Har du tatt med spått-ån sin posisjon? Den er på 100k aksjer minimum.

Du kan se på denne listen fra 3. september :slight_smile: Ligger tilgjengelig på insiderdelen sammen med en del andre lister.
NANO 03.09.2018.xlsx (631,8 KB)

2 Likes

“De har altså redusert sin meldte beholdning fra 4 396 897 til 3 956 506 , og i tillegg lånt ut fuckings 1.180.000 aksjer til shorthandlere.”

Per utgangen av juni.