Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Aksjonærlister og shortaktører (NANOV)

Hvordan/hva er rasjonalet?
Ta med i ditt eget bakhodet det med at Gladiators 500k kan være utlånt til short.
Spot-Ons 100K utlånte må være sum av ulike utlån fra flere av hans sitser (ellers hadde vi merket det), men er ikke det litt mye adm?

hysterisk enkelt for alle netfonds-aktører å tilby utlån på aksjene sine. Har ikke benyttet meg av det, vil ikke bidra til mannskjit-kursen som eksisterer. Selv om litt ekstra krydder frister siden jeg prøver å sitte uten å trade på alle kontoer.

Rasjonalet for det estimatet er som sagt over å kun hele tiden skrive lineært opp og ned fra synlige shortposisjoner. Det man da får er en linje som ikke har alle de voldsomme bunnene og toppene fra den tiden flere aktører lå og koste seg akkurat ved terskelverdien.

Og det er jo også naturlig å tenke seg at mengden short er lav nå som aksjen har vært solid nedbombet og nesten illkvid.

Ok sånn ja, synlig short.

Skal se det at grunnen til at vi spratt så høyt i dag var at det var svært få som solgte NANO i dag for å få penger til PCIBemisjon, slik at nedgangen utover dagen mest skyldtes early traders. Ny trade i morgen? Kan forvente mindre og mindre PCIBrelatert nanosalg siden de nye PCIBaksjene kan trades onsdag 10. oktober og må vel betales senest i starten av uka.

Metoden er ikke basert på perfeksjonisme eller hva jeg synser i mitt stille sinn, men strengt basert på datapunkter.

En effekt av dette er jo at hvis det nå mot formodning dukker opp to shortposisjoner f.eks økt på topp i dag for å slå ned rallyet så vil dette da medføre at estimatet for mange uker bak i tid helt vil endre karakter.

1 Like

Skjerpings, hodeløs haussing uten argumentasjon, fullstendig urelatert til topic.
At vi skal gå 10,30,50++++ % i morgen uten noen form for argumentasjon, kombinerer du med å angripe de som sitter i PHO. Alvorlig talt.

11 Likes

Studenten er en av de mest opplyste og kunnskapsrike personene på Nano trådene og er totalt motsatt av en utålmodig Nano aksjonær. Vennligst moderer deg litt.

1 Like

Den er god. Tekinvestor er åpenbart litt mer seriøs enn HO og shareville, så skal tilpasse meg “miljøet” her. Forresten, du gjør en svært god jobb med analysene dine på shareville. Alltid en fornøyelse å lese dem:)

6 Likes

@Zuba Namaste!
Det er flere titalls skribenter med langt dypere kunnskap på enkeltområder, og noen med bred kunnskap som langt overgår min. Jeg bare skriver mye, og er en regelrytter/moralens vokter eller noe sånt. =P Der er meget dyktige skribenter heromkring som skyhøyt overgår min kunnskap på deres felt, økonomer, medisinutdannede, og børsteknikere. Saklig forhold til, og jeg nevner i fleng, nocturne, evilfreud, larskmn, boykie, christian, hugoil, nocturne og savepig med flere, anbefales. Spesielt de som er kritisk til NANO uten kanskje å ha dybdekunnskap om selskapet i dagens situasjon. De representerer kunnskap innenfor fagfelt som skildrer et generelt perspektiv fra fagfeltet basert de empirisk kunnskap derav. Du kan diskutere saklig med de selv om du er uenig, og selv om de virker krass, og komme mer vis ut av det i ettertid. Og fornybarkrakk har flere ganger hatt behov for å rette på meg, han har hatt langt bedre dybdekunnskap om NANO generelt enn meg. Mange dyktige skribenter. Jeg har brukt noen hundre timer på caset, men er en amatør på godt og vondt. Så håper folk tar meg også med en klype salt, det er ikke alltid jeg er flink å dobbeltsjekke mine kilder. =/

14 Likes

Du må bare innfinne deg og godta en kompliment eller to.:slight_smile: Du nevner mange der og innkl deg selv vil jeg påstå at dere utgjør en totalpakke som gjør forumet her svært opplysende og konstruktivt belyst. Takker og bukker.
Vil også innkludere @Inkognito666 som mater oss med ferske lister hver mandag. :clap:

13 Likes

@Wannatri - takk for liste.

Da ser sammenligningen mellom februar 2018 og oktober 2018 slik ut: Tall i parentes (februar), og oktober. Så kan hver og én av oss gjøre oss opp en formening om “Wash out” eller ikke.

Aksjonærer totalt (8255) 8597
100 eller færre aksjer (2002) 2046
101-1000 aksjer (3470) 3576
1001-10000 aksjer (2200) 2372
10001-25000 aksjer (338)348
25001-101179 aksjer (189) 203
101180 eller mer: dagens topp 50. (56)

Med forbehold om tellefeil. Intervaller valgt tilfeldig.

2 Likes

Dette er selvfølgelig en mye bedre analyse enn min, som begrenser seg til en kvalitativ oversikt.

Interessant å merke at i perioden du setter opp, er det helt konsistent at de “store” over 100k aksjer har redusert både i antall aksjer og aksjonærer. Alle andre grupper, fra de litt store til de bitte små, har økt. I antall aksjonærer og antall aksjer. Vel og merke er bevegelsene så små at jeg ser på det som bagatellmessig. Men dog.

Dette er, som så ofte når man faktasjekker, diamentralt motsatt av det som gjentas helt til det blir konsensus.

2 Likes

Det som gjentas til det blir sant, er basert på en kortere historikk, som jeg demonstrerte ved å dra frem juni. Dette inkluderer perioden mens vi ventet forbi forventet ventetid, og sjefen måtte gå. Relativt store hendelser som påvirker tallene.

Som med all statistikk er utvalget viktigere enn prosentene, så jeg er enig i at bildet kan ses på fra mange vinkler.

Vil personlig tru at det er dei større aksjonærer som leier ut til short, så kanskje feks topp 50 har en større prosentandel enn det som vises over?

Lett å anta det men det er jo kun aktører som rapporterer sine holdings en kan vite

JPM kjøpte 13K på mandag og 20K på tirsdag.
State Street kjøpte 54K på tirsdag.
Citibank kjøpte 74K på tirsdag.
UBS kjøpte 20K på tirsadg.
(netto altså, for deres top-kontoer)

2 Likes

Er det gjedder i sluttauksjonen… som har lest EANM abstracted skikkelig?
I tilfellet, så starter vi med halslinja intradagDB på mandag.

16K i sluttauksjonen er bra. Aksjen er billig og de proffe tar den både sakte nedover og fra bunn i sluttauksjon.

Man må jo bare la seg imponere av hvordan state street akkumulerer.

2 Likes

Denne ukens dager med nedgang har ingenting med posterskuffelse å gjøre, men alt å gjøre med nedsalg ifm. PCIB-emisjonen. u will see. Det har vært mye og det har vært gavepakke. Nano-aksjene måtte ut til deres fortvilelse, selv på nyheter om trippel ASH-poster og EANM-artikkel på konferansen neste helg. Aksjene har blitt solgt med rabatt til andre. Men der ligger fortsatt aksjer på rimelig nivå. Gjedda i sivet viste seg i sluttauksjonen i dag.

3 Likes