Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Aksjonærlister og shortaktører (NANOV)

Betyr dette at det er 84 shortposisjoner som er over rapporteringsplikten men mindre enn terskelverdien?

2 Likes

84 forskjellige shortere? Lol. Skjønner jo nå hvor de negative nancyene kommer fra :sweat_smile: (Ikke deg, @anon21766851)

84 historiske posisjoner totalt. De under 0.5% er umulig å få rede på.

1 Like

Det ser rett og slett ut som det er alle bevegelsene registrert på Nano på ssr.finanstilsynet.no…

Det er posisjonene du kan lese når du trykker på nano. SSR teller både økning og redusering av posten, så det er ikke 84 individuelle posisjoner heller men 84 bevegelser i posisjoner. Et selskap som øker short til over 0.5% telles som en bevegelse, si den har økt posten 10 ganger og tilslutt solgt seg ned under 0.5%, da er dette 12 bevegelser av de 84 totalt.

2 Likes

Right, det virker logisk. Takk!

Kan ikke det leses som 84 short posisjoner per nå, som er over rapporteringspliktig nivå, altså 0,2%, ikke 0,5%. Så en plass over 98k aksjer i shortposisjon per som minimum.
Og gitt 0,3% som snitt, blir det litt over 147k aksjer i shortposisjon 84 ganger. Altså 12.348.000 aksjer i short posisjon? Eller minst litt over 8 millioner NANO aksjer i short, litt over 16%. Det høres ikke rett ut, men for meg virker det som artikkelen kan leses slik.
Vet ikke om de kunne fått innsyn i short-posisjoner generelt her på noen måte siden de tross alt ikke må rapporteres.

edit, @Manjana er nok personen som har forstått å lese dette rett.

Det er akkurat slik som Manjana skriver ovenfor. Når en enkelt posisjon endres, enten reduseres eller økes, blir det regnet som en ny aktiv posisjon, og den foregående blir Historical . Teller man “Historical Positions” for Nano er det 84.

Antall posisjoner under 0,5% får vi aldri vite noe om. For det vi vet kan det være 100 forskjellige posisjons holdere mellom 0,1 og 0,49%. Noe som igjen betyr at det fremdeles kan være et betydelig antall aksjer som er shortet. :expressionless:

Alle short-posisjoner over 0,2% må rapporteres. De offentliggjøres ikke før 0,5%, men hvem vet hva en journalist, SSB—undersøkelse eller en litt utro tjener hos Finanstilsynet kan grave frem

@Inkognito666 go morn. Hvordan har våre venner i Street bank hatt uka si?

1 Like

Ikke like hyggelig i dag. Ser ut til at både State Street og Myrlid har tatt en god del gevinst. Ene State Street-kontoen er ute av topp 50 også. Får trøste oss med at det som ser ut som 3 utenlandske kontoer er på vei inn (ser ut til at Citibank har hatt samme innehav en god stund, men kom inn siden større aksjonærer har solgt).


Kilde: Stocktalk.no

18 Likes

Myrlid har vel muligens omdisponert til pcib emisjon, state street med etfen kan være rammet av biotech selloff forrige uke.

image

#DontStopBelieving

Lå jo i kortene at det var myrlid som solgte seg ned å skapte slagspresset, men husker en skribent her så nevnte at det ikke var myrlid. Syns folk som uttaler seg bastant bør ha kildene på stell.

2 Likes

Som skrevet i forrige uke, det var betydelig salg av NANO da for å skaffe tilveie smertelige kontanter for PCIB-emisjonen.

Hvordan kan du si at det lå i kortene at det var han som solgte seg ned? Hva antydet det?

Det jeg skrev der var at det var ikke Myrlid som hadde forwarden. Den er noe annet enn hans nedsalg over. Så kildene er på stell, om man henger med og ikke glemmer eller blander. (Gjelder TAen også…:))

Det “lå i krotene” også da han allerede hadde startet -12K på forrige utskrift + at han er meget stor i PCIB og ville opprettholde det.

Jeg husker ikke hvem som var forfatter, men det ble sagt. Og det var ikke snakk om noe forwards.

Lå i kortene pga allerde påbegynt nedsalg uken før.

Jeg husker at det var jeg som var forfatter, at det var snakk om forward og at jeg nevnte at det ikke var Myrlid. sukk

State Street tok en skikkelig trade på onsdagen - for at det skulle vises nå i aksjelisten. De kan ha solgt betydelig også på torsdag. Gjett om de kjøper inn på lavere kurs…

1 Like

Satt å tenkte akkurat det samme, også bra at JPM og bank of NY kommer inn på lista