Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Aksjonærlister og shortaktører (NANOV)

Så vidt jeg skjønner så har WorldQuant LLC fått lånt inn nye ca 55k, og kan fortsette sitt destruktive salg. De har nok holdt på jevnt og trutt i dag med marketmaker i sjefsstolen. Slik er det når det åpenbart er lite cash til å ta imot.

Tar like godt med denne. Ingen har registrert oppdatering i dag?
" Study of Safety and Efficacy of Betalutin and Rituximab in Patients With FL (LYMRIT-37-07)"

17 Likes

Gledelig å se at også Oslo University Hospital er stilt i beredskap for pasienter.

Gledelig å se at det ruller fremover. :blush:

Hva har alt dette med aksjonærlister å gjøre?

Fant dessverre ikke aktuell side i farta. Men ellers er det interessant å merke seg at det nok finnes flere aktører her inne som helst ikke ønsker røster som stiller spørsmål ved m.husenes gjøren og laden. Jeg undres…

Hele denne tråden er jo et sted for å ha fokus på husenes gjøren og laden, ik?

2 Likes

Vi har 2 synlige shorterfond for tiden, med 664k innlånt. Jeg regner med at det i tillegg ligger 5 til like under 0,5%. Det kan kanskje dreie seg om totalt 2mill short? Hvordan regner disse aktørene med å ta tilbake disse manglende aksjene? Håper de på en kollaps i aksjekursen, eller ser de for seg en tilrettelagt emisjon til fordelaktig kurs.
Fins det flere alternativer?

Over tid gjennom markedet, og gjennom dark pools. Alternativt kan de vel ha avtaler til aktører i tilfelle om at og hvis situasjoner skulle inntreffe.
Vil anta deler av slik short er tilknyttet hedge posisjoner, en måte å redusere risiko men likevel ha stor posisjon. Og vekte det dit en ønsker over tid. Gir mye kurs-inflytelse.

Ja, forholdene er lagt til rette slik at short-mafian kan komme ned på beina nærmest uansett?
En total tilbakekalling av short-aksjene ville trolig gjort susen?

1 Like

Skal vel være et møte i generalforsamlinga, hvor en kan anta folktetrygdfondet vil ha aksjene sine tilbake i hvertfall for stemmeretter.
Når det er sagt så ga ikke det stort utsalg i kursen i fjor heller, det er nok avtaler tilgjengelig for de slik også, f eks kan de ha tatt kontakt med andre store aktører og låner aksjer der midlertidig. F. eks. state street bank. Vet ikke, vi får ikke gjort så mye med situasjonen annet enn å benytte informasjonen til egen investeringsstrategi. Følge informasjonen fra selskapet, og verdi-vurdering tilknyttet hva en selv finner fornuftig, for å ikke la seg affisere for mye av hva markedetes kunstnere tegner kursen til å bli. Eller gjøre beregninger på når de har økt/minket historiske mot makro triggere å samsvare trading mot/i forkant av de.

Husk at det er sannsynlig at en del av shorten er hedging. Dvs. at store aksjonærer også har shortposisjoner for å dempe risiko. Så kan de skålte og valte disse posisjonene frem og tilbake som de vil.

Uansett synes jeg det er meget merkelig at større aktører somFTF og DNM låner ut for “Nikkel and Dime” mens kursen og verdien av investeringen halvveres.

De sparer store summer i formueskatt! :rofl:

Betal skatten etter evne og med glede.:smile:

Solb, jeg er enig i mye av det du beskriver, men man må passe seg for å dra konklusjoner den ene eller andre veien. Jeg har sett liknende aktivitet, der selskaper ikke har klart å nå markedet. I disse selskapene har det også blitt konversert om manipulasjon. Satt på spissen så har enkelte aktører «manipulert» ned kursen til 0 og likevel sitter de i overskudd når selskapet de har «manipulert» pakkes sammen og lysene slukkes. Mens vi som gikk i tap, jo vi sitter igjen som spørsmålstegn, for dette gikk jo veien, trodde vi. Jeg har derfor gitt opp å skjønne spillet deres (jeg vet ikke om det er et spill engang) og fokuserer kun på det fundamentale.

Må også sies at shorten i Nano er relativt liten hvis man f.eks. sammenlikner med et selskap som NAS. Sagt på en annen måte, så vil en shortskvis mest sannsynlig ikke være noe katastrofe for noen av de profesjonelle Shorterene (0,000000000000000000001 mindre øl på julebordet eller noe sånt), og kursen vil heller ikke få rare hoppet, det har de store ulvene nok kunnskap/ kapital til å avverge.

1 Like

Har du allerede innsett nederlaget uten sverdslag? Tror nok fortsatt at Nano når markedet.:yum:
Ellers ser et skikkelig shorterraid slik ut.
image

Jeg har ståltro, men det er nå basert på det fundamentale.

Mitt poeng er at man mest sannsynlig ikke vil bli klokere ved å prøve og tolke “manipulasjon”.

1 Like

Greit nok det, men man må først og fremst skjønne det meste av hva som foregår.

Shorterene er smartere enn de fleste andre i markedet, og gjør ofte en grundig vurdering av selskapene de går short i, så det kan være lurt å se hva de gjør av og til.

Tips: Hvor mange av de synlige shortene i 2018 slo feil?

1 Like