Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Aksjonærlister og shortaktører (NANOV)

Hvis man tar sånne påstander fra anonyme brukere på et forum for god fisk ja.
Personlig gjør jeg ikke det, hvis ikke den personen har vist seg å være ærlig og redelig over tid, noe den nevnte ikke har gjort i mine øyne.

2 Likes

Regner med at det er meg du sikter til Oilimp. Vennligst vær direkte i adresseringen. Det kan ellers være flere som føler seg truffet. Jeg har lagt inn flg. på TA tråden. Rettelse: (Jeg har forutsatt at det kun er FTF som har lånt ut og at det er 1 mill aksjer. Dersom flere har lånt ut, eller FTF har lånt ut mer er det ikke korrekt. Men så vidt jeg kan se er det et av de høyeste shortede antall som har vært til nå i Nano, men det har tidligere vært over 1 mill aksjer. POENGET HER ER LIKEVEL AT SÅ MYE SHORT, MED EN SÅ LAV KURS SOM NÅ, ER DET SVÆRT STORE SJANSER FOR AT SHORTERNE VIL BEGYNNE Å DEKKE SEG INN. DET ER IKKE SPØRSMÅL OM REDELIGHET ELLER SIKKERHET, MEN ET RESONNEMENT. HÅPER ALLE FORSTÅR DET, INKLUSIVE OILIMP)

2 Likes

Han mener spot-on

3 Likes

Mente spot-on, ikke deg :slightly_smiling_face:

spot on merlin? forstår ikke oilimp her… er merlin spot on, Eller er spot on merlin? er disse samme bruker? :thinking::exploding_head:

Nei ikke som jeg vet. Du ser jo hva som er skrevet, use your head numnuts! :rofl::joy:

Sier som Lauryn Hill, alt er alt…

1 Like

A post was merged into an existing topic: Nordic Nanovector teknisk analyse (NANO) (TA)

Shortingen i dette styrte omfanget representerer en manipulasjon som Folketrygdfondet burde stått til ansvar for. Rart ikke pressen er interessert i dette?

Det er shorte-trykket som presser kursen ned, det ser slik ut.

WORLDQUANT LLC har øket sin short med over 250.000 aksjer i 2019. GSA med over 40.000 aksjer nest siste uke.

Det er samlet en sjortøkning på nesten 300.000 aksjer hvorav betydelig økning de siste rapporterte dagene Den 28 til 29 jan. økte WordlQuant shorten med over 60000. Det har slått ut på kursen!

Nå gjelder det for oss vanlige aksjonærer å matche dette. Resepten er klar. IKKE SELG AKSJER TIL SHORTERNE!! Sitt bare helt i ro, eller helst kjøp på disse kursene.

Etter en tid vil kursen begynne å stige. Shorterne vil ønske å dekke inn sine shorter. Gitt at alle er klar over dette, og holder på aksjene, må shorterne høyt opp i kurs. Problemet er at det er to fond som kontrollerer her, mot hele flokken av småinvestorer, som neppe klarer å holde samme disiplin.

Men det hadde vært utrolig gøy å få disse fondene i en short skvis og virkelig gitt dem en lærepenge!

15 Likes

Når man går inn og ser på kursutviklingen den 29 jan er det tydelig at shorterne fikk presset ned kursen i intervallet 43,68 til 40,68 og der den endte såvidt høyere på 40,80.

Men det ser ut til at shorterne er i ferd med å ha benyttet alle de lånte aksjene, og ikke har mer å shorte for. Rettelse: (Jeg har forutsatt at det kun er FTF som har lånt ut og at det er 1 mill aksjer. Dersom flere har lånt ut, eller FTF har lånt ut mer er det ikke korrekt. Men så vidt jeg kan se er det et av de høyeste shortede antall som har vært til nå i Nano, men det har tidligere vært over 1 mill aksjer. POENGET HER ER LIKEVEL AT SÅ MYE SHORT, MED EN SÅ LAV KURS SOM NÅ, ER DET SVÆRT STORE SJANSER FOR AT SHORTERNE VIL BEGYNNE Å DEKKE SEG INN. DET ER IKKE SPØRSMÅL OM REDELIGHET ELLER SIKKERHET, MEN ET RESONNEMENT. HÅPER ALLE FORSTÅR DET, INKLUSIVE OILIMP)

Det betyr at de i neste omgang planlegger å kjøpe billig tilbake. Det vil jo neppe skje noe særlig fundamentalt i Nano på lang tid fremover.

Shorterne hindrer med sine manipulasjoner repemisjonen samtidig. Ikke spesielt hyggelig for Nano som selskap.

Konklusjon: Politikerne må endre mandatet til FTF. FTF kan ikke fortsette å låne ut så store mengder aksjer i et selskap som baserer seg på forventningsverdier og der mesteparten av aksjene er helt bundet i lange posisjoner. slik at det er få frie aksjer for kjøp og salg og dermed uhyre lett å påvirke kursen. Det legger alt til rette for shortere, og småsparerne og de som har belånt aksjene sine blir direkte tapere.

26 Likes

100 % enig i den konklusjonen.

Kunne vi startet ett opprop på opprop.no ?
Basert konklusjonen til @Merlin
Jeg signerer gjerne!

4 Likes

Det der er faktisk en veldig god ide, hvis vi kan lande på en saklig tekst som flest mulig kan si seg enig i.

Men vi er i helt feil tråd nå, alt dette hører hjemme i tråden om aksjonær og short.

@pdx hadde du orket å flytte over?

2 Likes

Har ikke sett denne effekten en eneste gang. Og jeg har vært her lenge, og med mye short.

For et år siden så man i et veldig kort øyeblikk at mengden aksjer FTF hadde i aksjonærboken hva de meldte inn var lik. Men det hadde ingen voldsom effekt på prisingen av aksjene.

Jeg signerer også. Dritt lei av faenskapet fra FTF.

Noen burde sende et saklig og velskrevet dokument om saken til alle news-outlets i Norge, NRK osv. dette kan komme på nyhetene hvis de tar tak i det. Bra klikk får de også når norges eget oljefond dreper norske selskaper som driver med kreftforskning. (og de taper penger på å gjøre det)

5 Likes

Det er noe av denne shorte dynamikken jeg ikke helt har taket på.

Man setter en short på 45, kjører roboter for å få ned kursen til 40’ish, også … setter du en ny short ?!
Er det ikke da man bør lukke shorten for å tjene penger?

1 Like

Det gleder mitt brustne hjerte når jeg nå ser at flere begynner å reagere på den fandens aktiviteten. Er selvfølgelig med på aktuelle opprop og andre tiltak som kan få offentlig belyst situasjonen vi er oppe i.

1 Like

Nei de behøver ikke levere tilbake shortene før generalforsamlingen. Det er kun dersom utlånende selskap trenger stemmene det gjøres.

Ikke hvis du kjører den enda lenger ned og tjener mer penger