Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Aksjonærlister og shortaktører (NANOV)

For all del; bra skrevet. Men tenk litt på det, hvor seriøst tror dere det blir tatt da en småsparer begrunner med tvangsinnløsning etc i forbindelse med dette? Det blir som «det er ikke deres feil, men dere er en del av det!» og at man faktisk belåner en av de mest volatile aksjer på Oslo børs det siste året, ja da snakker det for seg selv mtp risikovilje. @studenten86 sine innlegg er mange og bra, men jeg må si teksten formulert(dog godt poengtert) ikke viser igjen albuefettet som i andre innlegg. Det er kun markedet som er syndebukken her, la oss ikke fremstå som grinebitere, for vi kjenner alle til risikoen og det er dyrt å være fattig! Å skal man belåne, bruk annen sikkerhet. Kanskje man tenker seg litt bedre om da.

Mvh en som liker å sove på toget.

vekk meg når vi er fremme!

2 Likes

Da er vi med i samme klubb. Men er ikke enkelt å sove når folkefiendefondet bare
image

8 Likes

:smile: tenkte på det samme - for 2 poster siden allerede…

Hadde tenkt å avslutte med å si at det er helt greit at det finnes ulike synspunkter på dette. Vi blir aldri enige, og trenger heller ikke bli det.

Syntes bare forumet er blitt uinteressant etter at all diskusjon er snevret inn til å gjelde shortehat, FTF skyld i lav kurs etc etc… Håper man snart ønsker å diskutere selskap igjen. Handelsinstrumentene må vi leve med og er en del av totalpakken.

Så ingen korstog her annet enn at man savner Nanoinfo i Nanotrådene :wave:

4 Likes

Har en smule forståelse for at denne tråden da kan bli kjedelig. Men du vet:

image

Er en grunn til at vi har flere tråder for de mest omtalte aksjene. Om du kun velger å lese fundamentaltråden vil du få en helt annen opplevelse.

2 Likes

Der er vi faktisk enige.
Men "problemet " er vel at Nano er mer eller mindre ferdigdiskutert, og de fleste er vel enige om at det fundamentale er rock solid og on track?
Føler det sjøl da, at inntil det drypper inn ny info om fundamentale ting, så lener jeg meg bare tilbake og venter tålmodig :slightly_smiling_face:

5 Likes

Merk deg risikobegrensningen i bakgrunnen! :rofl: #småsparer

1 Like

Er det noen som har sendt forespørsel til IR i NANO og stilt spørsmål ved denne short-aktiviteten? Dersom noe humbug er på gang(markedsmanipulasjon) bør vel de også ta tak i dette opp mot Oslo Børs og relevante myndigheter.

3 Likes

Hva mener du at IR i Nano skal gjøre? Nekte aksjeeierne å shorte?

Mulig du stoppet etter linje 1, men hvis du leser linje 2 og 3 av innlegget mitt så blir alt mye klarere for deg :wink:

1 Like

Generelt ikke noe et selskap bør engasjere seg så mye i, da er det bedre at aksjonærene står opp for verdiene i selskapene de er engasjert i.

Selvsagt unntatt hvis det er noe direkte ulovlig som foregår, men det er de jo strengt tatt ingen som gjør i dette tilfellet. Spillereglene er som de er, bare forbanna at man har medaksjonæren fra helvete på topp 3.

1 Like

Skylden for uføret Nanokursen er i ligger vel like mye på umulige ambisjoner og uflaks som på FTFs generelle praksis rundt utlån av aksjer?

Hvis ledelsen hadde løst oppgavene ihht de kommuniserte ambisjonene ville vel saken stilt seg annerledes, og kurskorreks gjennom shorting og dertilhørende panikk ville ikke funnet sted?

3 Likes

Umulige ambisjoner? Kan du komme med eksempel Fornybar.

Og det vi små kan gjøre som best vi kan er å kjøpe disse aksjene som legges ut for salg.
Om d så er bare 100-200 eller litt mer så ta det dere kan for å straffe dem.
Jeg selv fikk i dag noe gryn på konto så til uka så skal de få svi et par tusen aksjer til min VPS. De får de aldri tilbake igjen før de griner blod på dørstokken min :joy::joy::joy:

7 Likes

Ja. De skulle f.eks gjøre et dosevalg for Paradigme i 1Q17… På ~3 pasienter med 20/100. De har guidet best case uten feilmarginer i alle år, og fått set backs i form av uflaks og noe jeg antar er vanlig saksgang :grin:

Forhåpentligvis er de on track nå, jeg følger med som en hauk :male_detective:‍♂

5 Likes

Joda, jeg ser den. Samtidig trigga det jo litt at regulatoriske myndighetene var med å forme paradigme og vi ser jo utfallet av det, to doser og 130 pasienter.

2019-02-02
Spørsmålet blir klarere og klarere. Hvordan kan en liten investor beskytte seg i forhold til avansert teknologi som i XTX, se innlegget over, der et selskap som Nano er spesielt utsatt pga:

  1. Få aksjer i omløp
  2. Verdi basert på forventninger
  3. Store poster utlånt for shorting
  4. Store kapitalsterke hedgefond som kan styre aksjekursen, både på kjøps- og salgssiden.
  • Det viktigste er å ikke la seg lure til billige salg.

  • Heller ikke la seg lure av fremprovosert dødskryss som snart ser ut til å kunne dukke opp i Nano. («Dødskryss» er betegnelsen som brukes når 50 dagers glidende snitt faller under 200 dager glidende snitt, og blir ofte sett på som et tegn på at aksjen er på vei inn i en lengre periode med fall.)

Og noe vi småinvestorer kan gjøre, er å utnytte aksjespreaden i Nano.

Kursen er nå svært lav, og det er ofte ganske stor spread mellom kjøper og selger. Likevel, er salgskursen “latterlig” lav. Det betyr derfor svært lite om man får kjøpt på salgs- eller kjøpskurs. Aksjen får man uansett billig.

Metoden får å få opp kursen, med svært få aksjer, og liten innsats, samtidig som man får aksjene billig, er å legge kjøpene sine inn på salgskurs!

Hvis mange av oss, som er på kjøperen i Nano på dette ekstremt lave kursnivået, setter i gang å kjøpe på salgskurs, vil kursen kunne gå rett til værs.

Dette er heller neppe manipulasjon, da man ligger i kursbildet og det finnes selgere, som er villige til å selge. Man opererer da kun strengt på markedsplassen. Når man ser hvordan robotene og shortere hele tiden herjer med kursen, er det lite å gjøre dette i forhold.

Når shorting først er akseptert, er faktisk kursmanipulsjon for shortere akseptert. Det vil dermed være direkte ulogisk at ikke også et opplegg der småinvestorene utnytter aksjespreaden for alt det er verdt er lovlig.

Jeg anbefaler folk å forsøke selv, dere vil bli forbauset! Robotene er neppe programmert for et samordnet “angrep” fra mange småinvestorer samtidig. Tvert i mot utnytter robotene at folk IKKE handler samordnet. Om vi blir mange nok som gjør dette kan kursen på Nano komme inn på et riktigere nivå en den utmanøvrerte shorterbaserte kursen vi ser i dag.

Synspunkter?

1 Like

Jeg er klar med 80k ferske NOK oljekroner fra mandag morgen. Håper d er short aksjer jeg kjøper og ikke retail

5 Likes

Om du legger deg over ask på flere små kjøp er det sikkert at du får med deg robotaksjer. Regner med du tar en titt i ordreboka først!

1 Like

Må nok vente til midten av mars men så har jeg ikke troen på oppgang innen den tid. For min del så er hver dag på dette nivået en velsignelse.