Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Aksjonærlister og shortaktører (NANOV)

Du har jo oppsummert store deler av tekinvestor brukermasse uansett forelskelsesaksje

1 Like

Føler meg veldig truffet i så måte. Mistet 35 mill på CRU, og er nå ensidig investert i enda et binært case. Men er nok modigere enn jeg ellers ville vært fordi jeg er største aksjonær i et unotert selskap (som riktignok også er binært), og som gjør NANO til en mygg i min totalportefølje.

Joda, men husk at proffene er allerede rike, og vil gjerne fortsette å ha det slik, mens amatørene er “fattige” og vil gjerne endre på dette. Og de skjønner at skal man klare å endre på dette, så hjelper det ikke å satse glansbilder. Da kan de like gjerne fortsette å spille lotto…

3 Likes

Og en gang har også proffene vært amatører. Mulig de tok større risiko før de ble proff. Få inn en fulltreffer eller 2, så snakker vi.
Sannsynligheten for det er nok en annen historie for mange.

1 Like

Der traff du spikeren på hodet. Hadde jeg blitt superforsiktig etter å ha mistet 35 mill ville jeg fortsatt å være fattig til evig tid. Istedet lånte jeg meg til en ny portefølje med høy risiko (ihvertfall i andres øyne).

Likevel er det en del å ta hensyn til. Har man familie som er avhengig av at ting er noenlunde på stell er det idioti å ta risiko med veldig belånt portefølje. Så klart man kan greie det, men tenk hvor mange som ikke lykkes med slike gambles.

3 Likes

Og så bør man nok ta gevinst når man har den. Har gått glipp av flerfoldige millioner ved nesten aldri å ta gevinst.

For øvrig er det nok i stor grad flaks eller uflaks som definerer om man ender opp som idiot eller geni.

1 Like

Aksjonærlistene melder stabilt høytrykk og liten fare for nedbør. Videre ser vi tendenser til en nordvestlig bris på topp 50 :slight_smile:

8 Likes

Her er en oversikt over hvilke aksjonærer som siste uke har endret sin aksjepost med minst 50K:

Folketrygdfondet + 305K.
Must Invest + 75 K.
Merill Lynch - prof. clearing Corp - 55 K.
Jefferies Int. Lim + 62K.

Øvrige aksjonærer - altså fra 51.plass og nedover - har solgt hele 6,4 millioner aksjer.

4 Likes

Takk for det. Men hvem har kjøpt disse 6,4 mill aksjene?

FTF opp 305k er vel short dekke tenker jeg

Healthcap er oppført med 5,7 millioner ekstra aksjer, men dette er vel en teknisk greie i forbindelse med emisjonen.

Kan være tilbakekalling ifbm EGF, men viser ikke igjen på synlig short. Krysser fingrene for at de leier ut til short samtidig som de kjøper mer :heart_eyes:

2 Likes

Godt mulig, synlig short melder disse husene inn selv, så stoler ikke så mye på det registeret for å være ærlig.

Aksjonærlistene stoler jeg mye mer på.

1 Like

Du må slutte å skrive sånn tull. Regner med du har kjøpt deg Stocktalk-abb og leser lista litt grovt. Hvis du mener 51. plass og nedover har solgt 6,4 mill så skulle topp 50 økt med det samme, noe som selvsagt ikke er tilfellet(netto). 5,7 av dine 6,4 millioner aksjer skyldes DnB-kontoen som sto for emisjonen, samt healthcap som byttet navn og fikk tilbake aksjene de har lånt ut. Fremdeles en grei liten flytting av aksjer fra de små til de store, men en brøkdel av hva du hevder.

5 Likes

“Sånt tull”. Jeg refererer fra den siste aksjonærlista der det går frem at aksjonærene fra 51.plass og nedover tilsammen har 6,38 millioner færre aksjer. Samtidig blir det totale regnestykket påvirket av emisjonen. Jeg skriver derfor at “Healthcap er oppført med 5,7 millioner ekstra aksjer, men dette er vel en teknisk greie i forbindelse med emisjonen.”

For å få dette oppklart; kan du oppgi de korrekte tallene for aksjebeholdningen blant de 50 største og samlet beholdning for aksjonærene fra 51.plass og ned? Jeg er takknemlig for mer info jeg ikke har sett.

Det som kanskje er mest interessant er at de større investorene totalt sett over tid tar en større del av aksjekapitalen. Denne gangen - på lista som kom i dag - har de 50 største 51,78 prosent av aksjene, mens de tidligere i vinter og i høst lå et prosentpoeng eller to lavere, altså rundt 49-50 prosent. Det siste her er basert på hukommelsen.

Du har tydeligvis tilgang til lista, så da kan du granske den litt, huk av for “se endringer over flere oppdateringer”, merk at funksjonen er eksperimentell og årsaken din “misforståelsen” jeg påpekte lenger opp.

Ellers enig i det du skriver…

Nøkkeltallene var vel rimelig korrekte og forholdet rundt emisjonen var påpekt, selv om det kunne vært formulert litt mer presist i retning av “står oppført med redusert andel” og ikke “salg”. Kanskje litt i overkant da å stemple et innlegg med “du må slutte å skrive sånn tull” ?

Jeg skal innrømme at den setningen antyder at det er noe du stadig vekk gjør, noe jeg ikke har grunn til å hevde. Problemet er at den aksjonærlista hver uke brukes som grunnlag for å si at topp 50 akkumulerer mye. Det beste måten å fremstille det på hadde vært dersom de viste total beholdning topp 50, ikke bare sub 50. Dersom en eier på topp 50 med 3mill aksjer selger alle disse vil det se ut som sub 50 har solgt 3 mill, blandt topp 50 vil det bare synes ved at det er en ny som slipper inn på bunn av lista uten å ha trengt å kjøpe nye aksjer.

1 Like