Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Aksjonærlister og shortaktører (NANOV)

Positivt at Jefferies kjøper litt også syntes jeg.

Jeg vet hvordan short funker i grove trekk, men:

En som sitter short kan vel velge å både kjøpe og selge aksjer uten å dekke inn shorten?

Og det er vel mye det som skjer i NANO, der det plukkes billige aksjer over en lav sko, uten at den registrerte short-andelen nødvendigvis går ned. Dermed ligger den der og skremmer småinvestorer…

Nei, det kan shortaktøren ikke. Dette har jeg diskutert med finanstilsynet. Merk dere dette, det er viktig: Det er nettoposisjonen til aktøren som meldes til SSR. SSR er ikke et låneregister.

Hvis aktøren f.eks låner 1000 aksjer på dag 1, meldes ingenting til SSR.

Hvis aktøren selger 700 av de lånte aksjene på dag 2, meldes shortposisjonen som 700 på SSR sine sider på dag 3 kl 1530.

Hvis samme aktør kjøper tilbake 200 aksjer på dag 3, meldes shortposisjoenen som 500 på SSR på dag 4 kl 1530.

2 Likes

Skavak Invest AS inn på topp 50.

Skavak Invest AS er eid av Jon Frode Vaksvik - “related party” til CFO Tone Kvåle, jf. http://www.nordicnanovector.com/investors-and-media/press-releases?page=/en/pressreleases/nordic-nanovector-management-expresses-strong-confidence-in-the-company-1452177

@hugoil gjorde meg oppmerksom på dette.

7 Likes

Dette er å oppfatte som et insidekjøp!!

2 Likes

I august 2016 dagen etter Q2 kjøpte Frode Vaksvik 3000 aksjer. Dette var starten på høsten 2016 elleville opptur som kuliminerte på 129 kroner. Da begynte snøballen å rulle, gikk fra 27 kr. Skjer det samme nå ?

Har de kjøpt da, Eller har de bare sklidd inn på listen fordi en annen har falt ut?

Tror du har rett i at de har sklidd inn. Men greit å bli minnet på at de sitter med over 100 K av egne midler investert i tillegg til alle opsjonene.

Det er jo bisarr at etter en så stor emisjon trengs det fremdeles bare drøyt 100.000 aksjer for å å komme inn på topp 50. Sier noe om hvor skuffende svak aksjonærsitsen i NANO egentlig er.

1 Like

Godt poeng @Savepig !! En helt vanlig mann i gata ikke langt unna meg, er faktisk inne på top 50…:slight_smile:

WQ dekker inn 95 000

3 Likes

4 Likes

Om jeg har riktige tall for gårsdagens omsetning, så var altså 95 000 av 212 000 aksjer omsatt short som ble dekket. Dette uten at kursen gikk noe særlig. Smått imponerende

Snart ser vi dem nok under 0,5%, liggende fortsatt på lur. Skurkaktig opplegg.

WQ dekker inn 34 000

Ser Skavik Invest nevnes lenger opp. Skavik hadde pr 5. november 2018 98562 aksjer på 58. plass.
Vaksvik har dermed bare ligget og vaket rett under sperregrensa og trengte ikke flere enn 4445 aksjer for å komme seg opp.
103k aksjer har heller ikke vært nok til å komme inn på topp 50 i 2019 før nå.

Han har kanskje skønt at det var penger å plukke fra gata med de ekstra?
Ellers så det ut til at det meste i sluttauksjonen var fake. Noen durable sperrer på begge sider, og reelt bare omsatt 14620 på 44,74. Noen sliter?

Blir lagt ut sperrer for å holde kursen under emisjonskurs, til rep-emisjonen blir kansellert.

Jeg har også helst hatt den oppfatningen tidligere, men jeg begynner å tvile etter hvert. Det kan være at det er “JUICY STUFF” som venter forut? Kanskje det er umulig å holde tilbake?

Jeg vedder på at rep-emisjonen blir kansellert på mandag. Vedder du mot? :grinning: