Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Fundamentale forhold 2019 (NANO)

2 Likes

Hm, kjenner jeg blir litt oppgitt. Er det samme retorikk som at man “taper” penger på å trade fordi man ikke er inne? Du har ikke peiling på hvor mye jeg har tjent på tradingen av Nano, og jeg vinner uansett siden jeg også er long i Nano med fem-siffret antall aksjer, så skjønner ikke helt kommentaren.

Det er en del av gamet med trading, det handler om risk management. Skal man prøve å time å være inne ifht. meldinger og news hele tiden kan man glemme å trade. Det at du skriver som du gjør sier meg bare at du har 0 peiling på hva som kreves for å trade.

Mange, meg selv inkludert, sitter fremdeles med tap i Nano på long beholdningen (ja, de som ikke var så heldige å komme inn på 12 kr). Jeg trenger fremdeles ca. +20% for å gå break even der… :roll_eyes:

10 Likes

Satse på å få dekka inn det ila uka da :stuck_out_tongue:

Nocturne, at du kjøpte på ekstremt overkjøpte nivåer høsten 2016 må du ta ansvar for selv. Høres ikke ut som bra trading. Selvfølgelig lettere å ta gevinst når man har inngang på 15, 25 og 12 kroner.

Folk må trade så mye de vil for min del, men sier bare at ikke er noe lur strategi når selskapet er totalt feilpriset. Selskaper som er priset “riktig” så som Statoil, Orkla osv. er det sikkert lurt. Når Nano kommer tilbake til fundamental verdi på 125-150 kroner kan det sikkert vært “lurt”

Kjøpte ikke på “ekstremt overkjøpte nivåer” - første kjøp var på 40 kr. Du kan se historikken i den gamle tråden. Poenget mitt er uansett ikke at selskapet ikke er feilpriset. Det er jeg enig i. Derfor er jeg long i selskapet - og har vært det siden mars i fjor (all in). Men jeg har tjent mye mer på å trade Nano (som jeg begynte med i år) enn å sitte rolig.

Folk må selvfølgelig gjøre som de vil, men ikke kom og fortell meg at det ikke er “lurt” å trade.

Eller jo forresten… jeg gikk glipp av +1.47% ekstra. Buhuhu :clap::grin:

3 Likes

Vil ikke si at orkla er riktig priset på 73,18, med 20 mrd klare for investeringer + solide driftsresultater og god generisk vekst.

1 Like

Hvorfor ikke? Å selge på 66 på fredag er jeg godt fornøyd med. Så får vi se hvordan kursen går utover dagen i dag. Jeg kjøpte meg inn i åpningsauksjonen for 67 i dag. Vil det lønne seg? Jeg har ingen anelse. Faller aksjen nok så selger jeg i dag med tap. Jeg blir ikke sittende langsiktig i en aksje som Nano enda.

3 Likes

JCP, så du selger når kursen faller og kjøper når den stiger. Høres ut som en lur strategi.

Jeg kjøpte på 62 på torsdag det jeg solgte for 66 fredag, så ja.

(og bare så man ikke skal tro jeg tjener penger på alt tullet jeg gjør - rett før tapte jeg penger på funcom fordi jeg trodde de skulle komme med lanseringsdato på MYZ og når de ikke gjorde det tapte jeg på den traden).

1 Like

Dro til litt til på åpning, men fy kor eg har sovet i timen når eg ser den har vært helt i 38. Får bare se fremover.

Virker som alle tradere tjener penger :sunglasses:

Det er lett når den stiger , bare å holde litt på salget :wink:

Virker som alle langsiktige tjener penger?

Noen ganger er det lurt å komme seg ut, andre ganger er det lurt å bli sittende. Hva som er tilfellet akkurat nå i denne aksjen vil fremtiden vise. Man vet jo ikke dette på forhånd, det er jo litt av poenget. Noen blir sittende langsiktig og tjene masse penger, andre blir sittende langsiktig og tape masse penger, og det samme gjelder trading.

Det er derfor jeg aldri gidder å trade aksjer i selskap jeg ikke har troa på. For skulle jeg gå en tur og kursen falle nok uten at jeg kan se en grunn til det, så kan jeg alltids gjøre det om til en langsiktig posisjon hvis jeg ikke kom meg ut fort nok :slight_smile:

2 Likes

Det finnes ikke en “riktig” pris og en “feil” pris. Er først når vi ser om produktet kommer til markedet og de begynner å dra inn penger vi kan vurdere om kursene som har vært har vært bra eller ikke. Dersom Betalutin skulle mislyktes så vil samtlige kurser nano har vært på sannsynligvis være dårlig. Dersom de lykkes så vil antakeligvis samtlige innganger som har vært i Nano være gode innganger. Å være etterpåklok fordi man ser at kursen har gått ned er veldig enkelt. Er vanskeligere å spekulere i det spesielt dersom en har stor tiltro til selskapet. Da er det enkleste å sikreste å sitte stille i båten å vente.

5 Likes

Tenker diskusjon om trading vs long kan taes på småprat tråden.

Noen som har tanker om når i løypa vi kan få Prime, sammenlignet med selskaper som har fått både Fast Track og Prime tidligere? Bør vi forvente at tallene fra ASH kommer først så de kan anvendes, eller burde det kanskje være tilstrekkelig allerede?

5 Likes

Tror ikke CEO meldingen er rakettfuel for kursen. Alt er som normalt med andre ord :roll_eyes: kjøpe mer da! :laughing:

Kan dere være så greie å tenke litt langsiktig :joy:

2 Likes

Det er ekstremt frustrerende å prøve å forklare trading til folk som ikke vet hva det innebærer. Det er klart man må begynne med basics når man tror man «taper penger» fordi man må kjøpe seg inn høyere. Jeg gir opp den kampen @anon80503862. Vi er alle her for å tjene penger, og det er egentlig ett fett om man blir rik av å trade eller å sitte rolig. Jeg vet i allefall at jeg har tapt mer på å sitte rolig enn å trade, så jeg kommer til å fortsette med tradingen, (og sikkert også med enda flere aksjer når long potten går i pluss) så får de som har baller til å sitte rolig i 3+ år gjøre det.

Vi kommer vel alle mer eller mindre ut i pluss i denne aksjen med tid og stunder uansett :slight_smile:

5 Likes

Tar heller en rolig og kontrollert kursstigning, kontra 10%-20% hopp som tiltrekker seg de investorene vi IKKE ønsker å ha om bord.

Sten for sten, dette gjelder nok for aksjekursen også.

Det viktigste er at NANO leverer. Og det gjør de så til de grader!
Når vi i tillegg får drypp som tilsier at Archer-1 er så potent som vi håper på, ja da er det bare å glede seg!

22 Likes

Da tenker jeg som ved de fleste ansettelsene i NANO at her har personer i bransjen vurdert selskapet så grundig at de satser karrieren sin på å jobbe i selskapet. Disse personene har betydelig bedre bakgrunn for å vurdere selskapet enn de fleste av oss andre har. Selv om de får PSU er og Sign on fees så er ikke dette mye verdt dersom selskapet ikke lykkes. Satser de, så satser jeg. Sitter langsiktig med en kjempe post i selskapet og er svært fornøyd med den siste tids utvikling. Den kraftige manipuleringen av kursen vil nok vedvare til første bud kommer. Det må vi bare leve med.

2 Likes