Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Thor Medical - Småprat '22 (NANOV) 4

Tror ikke det blir nødvendig å kaste noen her. Min spådom er at det årnær seg helt av seg selv.

1 Like

01.12.2022kl. 11:28

Nordic Nanovector: Aksjonærene stemte nei til sammenslåing

Aksjonærgruppen i Nordic Nanovector stemte torsdag ned forslaget om sammenslåing med Apim Therapeutics.

TAPTE SLAGET: Administrerende direktør Malene Brondberg må konstatere at slaget om sammenslåing er tapt. | Foto: Vidar Sandnes

SEBASTIAN BRAUER HAGEL OG ANNE GRETE STORVIK

TJUVHOLMEN, OSLO (MedWatch): Under den ekstraordinære generalforsamlingen torsdag ble forlsaget om sammenslåing med Apim Therapeutics

I forkant av avstemmingen var det en spørsmålsrunde som tydelig bar preg av at aksjonærene fortsatt sitter igjen med ubesvarte spørsmål.

Forslaget ble nedstemt. 39 prosent var for en sammenslåing.

FRUSTRERT: Aksjonærgruppens leder Jon Magne Asmyr (i midten) under generalforsamlingen. | Foto: Vidar Sandnes

FRUSTRERT: Aksjonærgruppens leder Jon Magne Asmyr (i midten) under generalforsamlingen. | Foto: Vidar Sandnes

Siden sammenslåingen ble annonsert 10. november har aksjonærer i selskapet motsatt seg den. North Energy var først ute med å si at de var i mot sammenslåingen fordi «metodene som er brukt for å verdsette selskapet ser ut til å ha åpenbare mangler, og at de i hvert fall ikke er basert på en eple-for-eple-prissetting av selskapene.».

KRITISK: Tidligere styreleder i Nordic Nanovector, Ludvig Sandnes, gikk hardt ut mot aksjonærgruppen under generalforsamlingen torsdag. | Foto: VIdar Sandnes

KRITISK: Tidligere styreleder i Nordic Nanovector, Ludvig Sandnes, gikk hardt ut mot aksjonærgruppen under generalforsamlingen torsdag. | Foto: VIdar Sandnes

De presenterte onsdag kveld åtte tiltak de vil innføre i selskapet fremfor å slå seg sammen med Apim. Hundrevis av små aksjonærer samlet seg og annonserte 17. november at de hadde dannet aksjonærgruppen AG Nanovector mot sammenslåingen av Nordic Nanovector og Apim.

«Vi mener at aksjonærene i en overgangsfase/interim må ta aktivt eierskap i selskapet inntil et kompetent styre er på plass. Vi ønsker samarbeid for finne gode omforente løsninger» skrev aksjonærgruppen i en pressemelding.

Paradigme-studien

Det er paradigme-studien som er kjernen til saken om Nordic Nanovector. 2b-studien var kortet Nordic Nanovector satset på. Denne studien skulle ta legemiddelkandidaten Betalutin videre mot markedsføringstillatelse mot lymfekreft. Paradigme-studien feilet og Nordic Nanovector-aksjen raste. Selskapet måtte se seg rundt etter nye muligheter.

– Når Betalutin feiler, så er vi dessverre tilbake i «discovery-fasen», har forskningssjef Jostein Dahle uttalt.

Et av aksjonærgruppens fremste mål er å fortsette å satsingen på Betalutin. De ønsker/ønsket å «friskmelde» Betalutin for så å fortsette å gjennomføre studieløpet på legemiddelkandidaten.

«Når Betalutin «friskmeldes» for pasienter den er egnet for etter en analysefase, kan vi søke godkjenning hos FDA, dernest finne aktører som er interessert i videreføringen av Archer studiet. Denne legemiddelkandidaten har hatt meget god effekt på de pasienter den er utprøvd på», skrev aksjonærgruppen.

3 Likes

Nei, nesten halvparten av aksjene var representert her.

3 Likes

Og kursen stiger :grinning:

1 Like

OK my bad. Hørte feil i farten.

Må dette bli et eksempel stående på hvor viktig det er å ha transparente prosesser, ryddighet og god kommunikasjon.

En grundig gjennomgang av hvorfor paradigme feilet burde vært gjort. Aksjonærer burde være fortrolig med man forskaster selskapets lead asset og at en slik vurdering er basert på god vitenskap og gode grunner. Mulig man har gode grunner og science, men aksjonærene virker ikke å være informerte.

Deretter, prosessen med APIM har også virket forhastet og derav mangelfull. Hvor mye cash man ville sitte igjen med etter fusjon, prissetting av APIM, vurdering av ATX-101 etc har også ikke vært godt nok forstått av alle aksjonærer.

Blir spennende å se fortsettelsen, men dette her vil bli stående som et eksempel på at man må ta småaksjonærer seriøst og må opptre ryddig. Å forvalte folks penger er et privilegium man ikke skal ta for lett.

Viser også at systemet fungerer - gjør man en dårlig jobb og aksjonærene ikke er fornøyde så kan man ikke bare kjøre over.

27 Likes

Den uttalelsen tror jeg nesten jeg kan skrive allerede nå.

“Despite our best efforts, the suggested merger is the only viable alternative, and the board therefore sees no other option than to step down since we cannot take responsibility for the future direction of the company. We leave it to the stock-holders who voted against the merger to take the responsibility for the company and it’s shareholders.”

6 Likes

Men om jeg ikke hørte feil så sa duden fra Carnegie at det var flere interessenter, men at eierne i Nano var et problem. Så de som har fundet hele dette eventyret så langt er et problem.

Mulig jeg misforstod, men om jeg hørte riktig, mener jeg at man ikke kan si slik.

North bør vel kommentere dette resultatet rimelig omgående.

North sin avsluttende kommentar mot egbert farger akkurat hva de mener tror jeg :stuck_out_tongue:

Føles nesten som at TI har fått sitt eget biotekselskap nå :sweat_smile: men nå har man jo lært litt om legemiddelutvikling fra Egberts da så godr rustet tross alt :innocent:

3 Likes

Hva sa de?

Nåværende styre er ikke fritatt, så det blir de som må kalle inn. Der kan de velge å trekke seg.

Det blir jo å skyte seg selv i foten og innrømme at de gjorde en dårlig jobb første gang, så det er ikke akkurat sterke insentiver for å gjøre det, nei.

Men hvis de HADDE valgt å si: “aksjonærene har talt og det er de vi jobber for, så vi tar ansvar, vi stiller oss til rådighet også framover” så hadde jeg fått litt respekt for dem.

3 Likes

Det blir ikke akkurat som å hoppe etter Wirkola, så skulle det først skje er kanskje dette det beste utgangspunktet :slight_smile:

5 Likes

De store taperne her er jo APIM sine aksjonærer. Ingen som tenker på dem da? :cry:

2 Likes

De har jo 75mill så de har nok til å komme seg ut året vel…eller?

2 Likes

Tenker det kan være litt beroligende at Bruland er på AG sitt lag.

13 Likes

Husk nå at resultatet i dag delvis er fra småaksjonærers engasjement, hvor informasjonen må finnes, sorteres og presenteres for de som sitter med alle kortene. Dette i løpet av tre uker.

Selskapet da ikke gjør noe annet enn å prøve å sverte aksjonærgruppen for deres manglende tiltak og “irrelevante” spørsmål på “customary” måter å gjøre handel på.

Hvis ikke dette er en permanent flekk på både Malenes og Egberts CV blir jeg overrasket.

Og husk hva Nieba sa , han var riktig imponert av kompetansen småaksjonærene i nordic nanovector besatt i forbindelse med en QA tilbake i tid. Dette var noe han syns var veldig bra, la oss håpe han får rett :wink:

13 Likes

Foreslår Lars Nieba til styret. Han har vel talt en litt mer nyansert sak ang. pipen selv etter Paradigme.

7 Likes

Enig, Nieba har vært god hele veien!