Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector Småprat 2018 (NANO)

Dette er jo refractory pasienter ineligible for SCT. Så vidt jeg vet har de ikke så veldig mange valg hvis de ikke kan få SCT og hvis NANO viser god effekt så er et stort marked åpent. Er du uenig i det?
Jeg må jo plotte inn det jeg tror :wink:

Klart NANO har tilgode å vise effekt, men jeg mener det er konservativt så lenge LOA er på 8.1% og TTM er på mange flere år. Verdien av DLBCL er 1/5 av 3FL.

15% for 2FL fant jeg i en DNBanalyse mener jeg. Har du noen andre tanker om det?

Dlbclmarkedet har jeg regnet på ut i fra ett svar fra IR på hva de anså som NANOs muligheter innenfor DLBCL.

Mener alt dette er publisert på insiderdelen for måneder siden.

Så lenge vi ikke vet noe om Betalutin sin effekt syns jeg 50% markedsandel er veldig høyt. Dette segmentet er ikke mindre kompetetivt enn FL, såvidt jeg vet.

Sånn rent generelt er jo diskonteringsrente innenfor biotek-sektoren skyhøy frem til et gitt punkt.
Deretter blir den (om mulig) enda høyere - eller faller mot null.

Å fastsette diskonteringsrente innenfor biotek er litt som å tenke på 7 tall og tippe Lotto.

EDIT: Forøvrig er min plassering i NANO av typen laangsiktig - altså skal jeg være med til NANO erklæres suksess eller skitt - altså selskapet realiseres. Litt avhengig av suksess med PARADIGME, ARCHER-1 og HUMALITIN er min target i range 470-770.

4 Likes

Det er vanskelig å finne god info på konkurrentene til NANO innenfor relapsed refractory DLBCL.

Denne kilden sier blant annet “For patients with refractory DLBCL, the objective response rate was 26% (complete response rate, 7%) to the next line of therapy, and the median overall survival was 6.3 months.”

I tillegg har Costa nevnt at dette er pasienter som dør før de rekker å bli inkludert i studien.

Jeg beholder min 50% markedsandel for RR DLBCL SCT ineligible fordi jeg tror NANO kommer til å vise bedre effekt enn det jeg greier å finne som tilgjengelig behandling og at Betalutin vil bli foretrukket behandling for RR DLBCL.

2 Likes

Den studien virker ikke å være spesielt representativ for det framtidige kompetitive landskapet innenfor DLBCL. Studien viser kun resultater fra salvage therapy med mål om ASCT. Det finnes flere behandlinger som er under utvikling eller godkjent, som har visst tegn på bedre effekt. Eksempelvis CAR-T.

http://www.nordicnanovector.com/sites/default/files/2.%20NHL%20competitive%20landscape%20and%20outstanding%20medical%20needs%20-%20Prof.%20Pier%20Luigi%20Zinzani%2C%20MD%2C%20PhD.PDF

2 Likes

Tja… Benchmarken later å være ~50%ORR og ~15%CR. Car-T er noe annet, men vil det kunne bli brukt i så stor grad at det ikke vil være 50% igjen til NANO? Har de kapasitet til det?

Du går altså ut i fra at Betalutin blir den foretrukne behandlingen sammen med CAR-T innenfor DLBCL inegibile for ASCT, selv om ingen effektdata fra 37-05 er offentliggjort? Til sammenligning hadde DNB 15% markedsandel sist jeg sjekket.

1 Like

Man må jo henge målet en plass. Men jeg har ikke sett at DnB kalkulerer med 15%. Har du det tilgjengelig?

Fra DNB analyse datert 04.05.2015,

Summarising the opportunity in DLBCL, there are c16,000 patients in second- and third-line
treatment ineligible for ASCT and an additional c5,000 patients where Betalutin could be used
as ‘conditioning’ treatment prior to ASCT. All in all, c21,000 patients with DLBCL (in secondand
third-line) could be seen as the potential initial market for Betalutin.

Hence adding the indolent (FL) and aggressive (DLCBL) opportunity together suggests
annual patient opportunity of c38,000 patients in the US and the top-5 EU markets only.

Edit:

Peak penetration. In our base-case, we have used a peak penetration for Betalutin™ of
25% on all relevant indications and assumed that market uptake is linear and peak
penetration is reached five years after launch. If we keep the cost base constant and model
peak penetration 5%-points lower or higher (i.e. penetration of 20% or 30%) we calculate
that the NPV declines to cNOK750m at a 20% penetration and increases to cNOK2.6bn at
a peak penetration of 30%.

_ Betalutin price. In our base-case, we have applied a global price of USD80,000 per_
patient per year for Betalutin in FL and DLBCL and USD100,000 in DLBCL patients eligible
for conditioning ahead of ASCT. We have assumed that the gross margin for the product is
93%. According to the company the gross margin should be high and improve over time;
we estimate it is currently c90% and will rise to 93% as production ramps up. We have
considered the impact of a USD10,000 per patient per year higher or lower price from
Betalutin. If the average price declines by USD10,000 we calculate that the NPV falls to
cNOK1.1bn, and if the average price rises by USD10,000 we calculate that the NPV rises
to cNOK2.3bn.

2 Likes

20% av det nevnte pasientgrunnlaget er jo allerede der et pent grunnlag å regne på.

Har en mental sperre mot å bokføre hverken LOA eller markedsandeler på DLBCL. Gjør meg opp en mening etter at vi har fått sniffa litt på effekten, men med dagens DLBCL-landskap så tror jeg ikke vi får godkjenning i DLBCL. :confused:

2 Likes

Dette sa DNB om DLBCL 24.11.2017

We still believe there is a high likelihood for Betalutin to reach the market and secure a solid
position in 3L FL and potentially in 2L FL and DLBCL as well. We have a 45% LOA that
Betalutin reaches the market. Our price estimate for Betalutin once on the market is
cUSD80,000 per treatment. This might prove too conservative given that the drug seems to
offer a DoR of c15 months and the current price (especially in the US) for new cancer drugs
averages cUSD10,000 per month of treatment. In combination with the benign side-effect
profile, we believe the company could make the argument that the price for Betalutin should
be higher than we have in our forecast. On the other hand, competing treatment modalities
are emerging (CAR-T among others) and this might have some potential negative impact on
the DLBCL indication in particular, from Nordic Nanovector’s perspective. All in all, we
reiterate our BUY recommendation and the NOK145 target price.

Som du ser så er det godt mulig at man får større konkurranse innen DCBLC fra bland annet CAR-T.

1 Like

Bra at du heller litt malurt i begeret. Har sagt det før, og sier det igjen at Junos CAR-T kan ta hele DLBCL-segmentet.

Om man ser på kostnader og behandligsregime så er vel CAR-T fremdeles mange hakk over betalutin. Pr i dag er det betraktlig dyrere og med sannsynligvis større bivirkninger enn betalutin.

Så tatt dette i betraktning så kan man vel ikke utelukke at betaultin vil få sin plass her også.

1 Like

Enig med @Krieghoff her, det vil alltid være plass til flere aktører så lenge medisinen fungerer.
Det faktum at CAR-T har en betydelig høyere pris, og ikke minst mye mer bivirkninger enn Betalutin, taler også til fordel Nano.

Prisen på CAR-T vil nok gå ned dersom de får seriøs konkurranse. Hvorvidt denne behandlingen har flere bivirkninger enn Betalutin, gjenstår å se


Litt fra Prof. Zinzani CMD 2017.
Før CAR-T behandling får altså pasienter en kjemoterapi-behandling.
Betalutin vil nok først og fremst konkurrere i form av å hjelpe de som ikke ønsker/kan få kjemoterapi behandling.

Her er litt av hva dr Lisa R presenterte på CMD om DLBCL:

Nå er ikke T-celle endring det samme som stamceller. Men kjemoterapi-behandling førut for Car-T behandlingen er noe som utelukker en andel. Videre vil den store kostnaden som andre har påpekt her utelukke flere. Så det er kanskje som NANO har uttalt selv, at det er rom i markedet for begge to.

2 Likes

Tiltredes til det fulle!

Stikkord 1 : Betydelig høyere pris
Stikkord 2: Betydelig mer bivirkninger

Bruk av ordet “betydelig” er nok litt beskjedent i denne sammenhengen.

BETALUTIN er direkte billig (i forhold til CAR-T)
BETALUTIN har et behandlingsforløp på linje med et kinobesøk (i forhold til CAR-T)
BETALUTIN medfører minimalt med bivirkninger (i forhold til CAR-T)

…og de som tenker at “billig” er feil fokus og at ingen bryr seg om pris når det står om liv…
BULLSHIT!! Ta en tur over dammen til USA. Verden er full av folk som betaler behandling og medisiner av egen lomme, forsikringsselskaper søker billigere behandling - offentlige sykehus vurderer svært grundig effekt/helbredelse/nytte vs. kost.

Kostnader knyttet til PARADIGME - altså det faktum at det er en “billig” behandling kan raskt vise seg å bli et trumfkort.

1 Like

Håper du får rett. Teknologien til CAR-T er imidlertid unik, jfr den artikkelen Boykie lenket til. Det er celleterapi, genterapi og immunterapi i samme pakken

2 Likes