Diskusjon TriggereNy! Porteføljer

Nordic Nanovector Småprat (NANO)

nano_ol
Investeringer: #<Tag:0x00007ff294efee88>

Er årsrapporten fremskyndet? Det var vel i slutten av april i fjor. Noe i gjerdet?

Q4 presentasjonen er alltid de siste dagene i februar for NANO, så jeg har ikke noen veldige tanker rundt det tbh.

Det er jo riktig at den dagsaktuelle aksjekursen ikke betyr så mye for den langsiktige, ihvertfall så lenge man unngår å bli tvunget til å selge, men også for den langsiktige prising av selskapet vil det ha betydning hvis shortingen fører til at selskapet får problemer med å sette en emisjon på et fornuftig nivå.

Algeta vil utstede konvertible obligasjoner på 120 millioner dollar, tilsvarende knappe 730 millioner kroner.
Det skriver selskapet i en børsmelding.
Kupongrenten blir 3,375 prosent med konverteringspremie på 32,5 prosent, opplyser selskapet.

Noen som kan gjøre beregninger for effekt noe slikt for NANO ville ha for den langsiktige?

Det kommer jo ann på hvilke betingelser Nano kan få.
Hvis de skulle gjøre noe sånt i den nærmeste framtid vil nok renten være tosifret

Edit:
Tror ikke noe sånt er aktuelt før en eventuell godkjennelse fra FDA er klar

Ser ikke bort fra at DNM og FTF ser for seg en liknende løsning for Nano. Disse aktørene ville nok være først i køen ved konvertibelt obligasjonslån. Og derfor er de vel også så raske med å låne ut for shorting. Viktig å få kursen så lav som mulig?

https://www.norges-bank.no/Statistikk/Rentestatistikk/Styringsgrente-arlig/
Styringsrenta var i 2013 på 1,5% i snitt, nå er den nærmere 0,5% i snitt. Kupongrenta som Algeta fikk var 3,375% med konverteringspremie på 32,5%.
Forstår ikke at renta skulle være 3-ganger for NANO nå.
Og strengt talt vil jeg tro det er 12 mnd + til noe slikt skulle skje, at de vil ha PARADIGME-data i hånda for bedre betingelser. Men samtaler kan være innledet allerede eventuelt om det er noe NANO finner interessant.

I artikkelen fremgår det at Algeta har mottatt godkjennelse fra FDA på dette tidspunktet. Risikoen i Nano er mye større i og med at de er tidligere i utviklingløpet.
Dermed blir risikopåslaget mye høyere

Er en del biotech som driver og tar opp lånefasiliteter før de har inntekter, er en ekstremt slippery slope.

Emisjoner is the way to go før man har noen skikkelige aktiva å slå i bordet med.

Må nesten le så galt det enn er. Nå har shortermafiaen nesten greid å presse ned mot innlånspunktet for disse siste innlånte aksjene. Nå skal det høstes?

https://www.ft.com/content/80a21ca2-136b-11e9-a581-4ff78404524e

Hva tror folket nå? Dukker det opp flere shorterfonds fra skyggenes dal under 0,5%?
Nei, foreløpig ikke.

Tilsynelatende ingen endring der, så nedgangen er mer sannsynelig algoritmehandel og tradere.

Det er jeg ikke så trygg på. Sikkert spart mye short fra tidligere tatt inn på høyere nivåer. De kan vel brukes nå?
Synlig short: SUM 608 082 1,22%
Så mye kan de ikke ha ervervet ved siste innlån.

Og mange aksjer sitter på hender til personer med kun teknisk interesse, fordi de ikke har mulighet til/ønsker langsiktig horisont.
Det er mange selskaper på Oslo børs betydelig mer shortet enn biotek og NANO. Trenger økt interesse for satsing i norsk biotek over hele fjøla. Tror det er betydelig større ‘problem’/‘årsak’ til dagens kurs.
Tviler ikke på at noen av de shortede NANO aksjene er gjort av algoritmer som utelukkende er programmert mot makro-tall. Ingen ondsinnet konspirasjon mot selskapet, men bare ren spekulasjon slik hedgefond driver med globalt i stor stor stor skala. Nå er de ikke akkurat engler, men det er selv med 5 ganger høyere short i NANO enn hva som er synelig, fremdeles ikke en så stor short.

Biotek er komplisert å høyrisiko(binært), så det er ikke ønskeposisjon for investorer flest med sine langsiktige posisjoner. Tror det er akkurat så enkelt til dagens kursing.
Manipulasjon kan tenkes var gjort bevist i oppkjøring mot ASH for deretter dumping. Noen som hadde algoritmehandel programmert mot høyt volum, samt primært oppsamling i halvannen måned før, og nedsalg fra tidlig desember. Spesielt at kursen på det høyeste lå 50% under hvor jeg ville gå fra ‘kjøp’ til ‘hold’ anbefaling for perioden.

Stå på @Savepig for å aktivt fremme informasjon om norsk biotek på twitter. Tror det er et mer fornuftig tiltak for å fremme underprisede selskaper og syneliggjøre potensialer samt definere risikoen mer substansielt enn hva meglerhusene så langt har tullet med i sine beregninger.

Vi fikk vel et dødkryss for en tid tilbake, så det er vel helt naturlig at man shorter på slike signaler… vil jeg tro.

Ukens siste DP

17:41:04 55,145 9 497 BATF
17:40:52 55,165 10 044

Jeg tipper det blir emisjon på den måten pcib gjorde det. Denne er aksjonærvennlige og tar vare på dagens aksjonærer også. Føyer meg inn i rekken av dem som tror de ikke kan ta opp noe særlig lån enda, det er risky og litt usexy må jeg si personlig. Biotek med gjeld i tillegg​:rofl::+1:t3:

Dette innlegget ble rapportert av nettsamfunnet og er midlertidig skjult.

Ja. Ekstremt aksjonærvennlig.