Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector Småprat 2018 (NANO)

600 i kurs tilsvarer rett under 30 mrd nok i markedsverdi. Gitt en P/E på 8(snitt P/E for biotek-selskaper i Europa fra 2016 tror jeg det var) betyr det at EAT må ligge på 3,75mrd nok(470m usd omsatt per år gitt dollarkurs på 8) per år.
Siden det i beste fall er 40% av markedet som kan forventes å nåes, så kan en håpe på 30%.
Det gir 156,667 $ i snitt på medisin. Etter skatt og andre avgifter er kanskje 200,000$ i snitt mao mer sannsynelig.

Så for Betalutin for 3FL alene, noe de 78% som henvises til hvor Fast Tracks tidligere gjennomsnitt benyttes(*misvisende, utdyper litt hvorfor senere), så er det meget optimistiske tall som legges til grunn for at det skulle verdsette selskapet til 600 nok/aksje. Det må Archer og DLBCL til for å gå mot disse kurshøydene, noe det knyttes mer usikkerhet til pga mangel på kliniske data enn så lenge, samt det tar lengre tid før vi er der.

*Misvisende på flere måter, både positivt og negativt og bruke dette, NANO er ikke noen av de tidligere selskapene, uttalt høyt fokus på hvordan det skal godkjennes, samt unngå de vanligste årsakene til avslag. Derav 15/40 og 20/100.
Også regulatoriske prosesser for å fremskynde studier av denne typen har fokus på å lette veien for pasientenes del, noe som kan innebære at det skal ‘mindre’ til for å få disse regulatoriske fordelene enn før?
LOA burde vurderes utfra NANO’s resultater først og fremst, ikke utelukkende på hva andre har gjort tidligere mens en overser selskapet det er snakk om mener jeg.

Konklusjon, uttalelse om 10-gangeren var haussing uten substans siden det kom uten noen kalkulasjoner som kunne forsvare dette. Og hadde henvisning mot en LOA for kun den ene indikasjonen. P/E kalkulering er nok ikke hva som legges til grunn ved eventuelt oppkjøp, så en må nok forvente en god del rabatt i forhold til slikt også.

Det er Archer-1 som gjelder folkens, hold blikket festet dit. Betalutin 3FL er foten i døra bare, uttalelse fra selskapet selv.

9 Likes

Begynte å svare her men du dekket alt jeg tenkte å si. Er så tullete med slike kursmål uten å ha noen beregning i bunn. Nano prises - og vil prises på suksessen de får med Betalutin 3FL. Mcap på 30 mrd. for denne medisinen ifht. Xofigo som hadde en mye større målgruppe blir litt søkt.

2 Likes

Studenten, prøv P/E på 15, så nærmer du deg sannheten for sektoren. Er i hvert fall det Bloomberg-terminalen min viser. Factset viser P/E på 16.4 som snitt. Hvilken “information provider” bruker du? Yahoo Finance?

“Gjennomsnittlig EV/S for den europeiske bioteksektoren var 8,13 ved starten av året (05.01.17).”

Er min kilde.

@pb23 - du kommer nok til å bli sablet ned hver gang du kommer med noe ufundert ettersom du kjørte på med hard haussing i starten av din karriere her. Hvis du blir flinkere til å begrunne utsagnene dine samt tar forbehold om at du ikke er 100% sikker (hint: ingen er det) så blir du nok tatt bedre i mot.

Jeg skjønner hva du mener med 600, men du har som sagt startet litt skjevt her inne.

2 Likes

Ifht til prising blir det også svært spennende å se om mDor igjen vil øke når vi får fullt datasett for Lymrit, noe jeg tror. Pris knyttes gjerne opp mot leveår og ser man på Xofigo så ligger vel denne på rundt 70-80K$. Skulle vi få mDor over 20+ igjen så blir det fort 150K$+ pr. dose. 40% av 3FL markedet gir gode tall det og :slight_smile:

Er jo ikke så vanskelig å regne på. 3,000 pasienter årlig multiplisert med 200,000 dollar per behandling (10,000 dollar per måned ekstra man lever) = 600 mill dollar i omsetning som mer eller mindre er det samme som resultat før skatt.

Jeg tror det er mer enn 3,000 pasienter i året som velger den beste behandlingen.

Men for all del, jeg kan ta feil. Kan jo hende at folk velger en medisin som gjør at de lever kortere, får større bivirkninger og krever flere behandlinger. Man vet aldri. Internett, digitalisering og mer “best practice” innen medisin gjør at flere og flere velger den beste behandlingsmåten.

Folk får sette inn de tallene de vil. Omtrent uansett hvilke tall man bruker er kurs 60 kroner en vits. Er en grunn til at topp 50 øker og retail selger.

Man trenger bare nok penger inn til å dekke videre utvikling av pipeline sånn noenlunde, så fyker prisingen av et biotech i taket.

Edit:
Ja sånn unntatt for photocure da.

1 Like

Men hva er da grunnen til at topp 50 er så skandaløst svak i NANO hvis en skal følge din logikk? Burde jo vært langt over 60%, men klarer ikke komme seg særlig forbi 50% en gang.

EV/S og P/E er ikke helt det samme - så ikke rart man kommer med litt forskjellige tall her :slight_smile:

1 Like

Savebig, dette burde du vite. Man må komme i gang med fase 2, helst fase 3 før fond kan investere. Det skjedde for et par uker siden. Så kan skje ting nå snart på denne fronten. Dahle’s innsidesalg i 2016 kan også ha satt en støkk i utenlandske fond. Samt avgående styreformann og ny CEO. Vi får se. Jeg tror topp 50 kommer til å øke fremover. Dvs at færre og færre retail investorer får være med på oppturen som kommer.

Det er en detalj som er viktig å merke seg, Betalutin fokuserer på behandlinger av Rituximab eller andre CD20 fokuserte behandlinger, som har feilet, eller kreften er kommet tilbake. Det er kun 40% av markedet. Det er teoretisk mulig å få mer, men sannsynelig å få mindre.

Hva angår prising er det en helt annen debatt, og det er viktig å huske Europa må antas en god del lavere salgspris. Det blir mye gjetninger her fort.

@Inkognito666 det kan være du har et meget bra poeng der. Noe som reduserer krav til medisinpris i gjennomsnitt til 156,667$. Som fremdeles er høyere enn de fleste utregninger antar.

Om kursen er 400, 600 eller 800 ved suksess er egentlig ikke så farlig for meg. Poenget er at kursen i dag ikke representerer de fundamentale forholdene i selskapet. Folk tror fortsatt at REK-avslaget har noe å si.

Denne type utregning er jeg veldig skeptisk til, du forutsetter her 100% resultatmargin, ikke en gang skatt skal betales?

Se net margin statistikk her - virker som 20-25% kan være mulig
https://csimarket.com/Industry/industry_Profitability_Ratios.php?ind=801

2 Likes

Er jo ikke noen regel det,bortsett fra at en del bransjespesifikke fond kan ha en sånn vinkling. (De fleste her kjenner til aurora sin presentasjon) Alle mulige aksjefond var jo med i NANO allerede fra børsnoteringen men har vært fint lite interessert i det siste.

Hva “vi tror” er ikke markedet så veldig opptatt av. :wink:

Voldsomt for en forakt du har for “retail” som du kaller det. :slight_smile:

1 Like

Har ikke noen forakt for retail. Bare konstaterer at de sjelden er med på oppturen. Samme skjedde i Algeta. Veldig få ble med helt inn. De fleste solgte med en gang det ble litt motstand. Omtrent ikke retail på aksjonærlisten når de store pengene ble tjent.

Mange fond har i sitt mandat at de ikke kan investere i biotek før det er kommet i en viss fase. Samme som at de ikke kan investere i våpen og tobakk. Noen har en ymse-post som de kan sette i hva de vil, men den er ikke stor.

1 Like

Ser denne setninga var slurvete skrevet av meg:
“Det gir 156,667 $ i snitt på medisining etter skatt og andre avgifter. 200,000$ i snitt mao mer sannsynelig.”
Mener å si at etter skatt og andre avgifter må medisinprisen dermed ligge rundt 200,000$. Oppjustert med ca 27,5% altså. Og enig i at slike utregninger burde tilnærmes med forsiktighet.

1 Like

Ingen omsetning på en halvtime i Nano nå, what gives?

Suspendert pga oppkjøpstilbudet

1 Like

Hehe, we wish! :joy: :money_mouth_face: :heavy_dollar_sign: :moneybag: