Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Teknisk analyse (NANO) (TA)

Mens HO sliter med å fjerne multinick forsøker jeg et “spa-opphold” på TekInvestor.

Først en kommentar til mine 2 forrige innlegg torsdag om doji i alle periode-chart. Her burde jeg ha vært enda mer nyansert og utfyllende, for fredag gikk ikke slik jeg impliserte. Grunnene til det var nok:

  1. Unyansert TA
  2. Fredag og penger av bordet før helg
  3. Orkaner i USA
  4. Kim i Korea

Ang 1:
Jeg fokuserte for mye på de kortere periodene (intra-dag), hvor dojiene var bullish. I det litt lengre bildet - siste 3 dager - så hadde vi tre dojier, hvorav de to siste hadde sine lengste skygger oppover. Dvs. kursen forsøkte å gå opp, mot motstanden i 100d glidende snitt ved 84,4, men hadde lite å ta tak i både fundamentalt fra rutinemessig presentasjon hos Pareto og de tre andre punktene over. Så NANO-handelen ble tynn og mer sårbar for “lav-trykkene” i de tre punktene. Et positivt trekk er at volumet var lavt og at kjøpersiden kom klart fram etterhvert som kursen falt mot 10 og 20d glidende snitt - som nå ligger parallelt med gulvet i 2-års trendkanalen.

I tillegg; etter Pareto-konferansen valgte kursen å bryte ned gjennom første mørkeblå REK-gulv på torsdag, og så med fredagen bryte ut av kilen (benevnt i høyre skulder på 3uOHS) - for å konsolidere på 100timers-snittet som SAMMENFALLER med det lengre mørkeblå REK-gulvet, se link-bildet her:

5 og 15MIN, TIMES-CHART: https://imgur.com/a/XYSql
(de mørkeblå REK-gulvene må ses mot tynn gul topplinje)

  • støtte i 100timers snitt og REK-gulv
  • heftige long-legged dojier på denne støtten i kvarter
  • lav RSI i alle chart, med gryende positiv divergens
  • etablert KJØPSSIGNAL BULL HOMING PIGEONi timeschart

DAG-CHART: https://imgur.com/a/Nv8NJ

  • støtte i 10 og 20dag snittene sammenfaller med støtten representert ved bunnen i 2-års trendkanal

=> Kursen går en STADIG smalere ping-pong mellom mulig brudd av 100dsnitt (sammenfaller med brudd av gul halslinje i 3mndOHS og turkis bunnlinje i 2-års stigende trendkanal.

(Evalueres den gule halslinja i 3mndOHS mot bunnen 2-års trendkanalen blir det en 3mndKILE)

5 Likes

Flott med litt teknisk analyse!
Jeg er imidlertid i den posisjon at jeg har null peiling på mange av uttrykkene, men jeg prøver å følge med på mønstrene du beskriver i grafene. Håper jeg snakker på vegne av flere her når jeg sier at et ørlite sammendrag avslutningsvis med en “fordummet” forklaring av mulig kursutvikling hadde vært flott.

God helg!

2 Likes

Jeg har lest dine og de andre seriøses innlegg på HO (alle galningene blar jeg forbi både innlegg og kommentarer fra) ser du snakker mýe teknisk om Nano, som noen her også gjør.
Er ikke så inne på det selv, jeg er tungt lastet i Nano pga det fundamentale og potensialet der.
Er du inne selv langsiktig på det grunnlaget, eller trader du bare på TA?

1 Like

Spesial . Kjenner lusa på gangen. Tror du folka fra BP hadde gått til Nano hvis de ikke ikke hadde tro på selskapet. Dårlig ledelse? De lykkes med å rekruttere de beste fagpersonene. Siste person ut var Veronique Pascal med to Phd fra Novo Nordisk. Du bør søke om å få skolepengene dine igjen

4 Likes

@Biotop20 som du skjønner så dropper det dessverre innom noen elementer fra HO som folkene her på forumet helst skulle vært foruten, men de forsvinner som oftest like fort.

3 Likes

scmooth, oilimp:
Enhver bør forsøke å danne seg sitt eget inntrykk av det tekniske bildet. Jeg selv mener at støtten beskrevet over nå er betydelig, kanskje 2-3 ganger motstanden representert ved 100dager-snittet, den gule fallende topplinjen og trippel-dojien i dagchartet. (Til dette hører med at kursen har gjennomført 2 solide bunninger på lavere nivåer, den første varte 3 uker i juli og den andre en uke i slutten av august - hvilket ligger som støtte i stigende bunnlinje i KILEN over.)

Aksjespesialist (Fjellgeita):
dag-Dojiene representerer nå ikke noen støtte. Skal de virke som støtte, må kursen raskt komme opp igjen på det nivået. Jeg tror på det og kjøpte et par kassetter på fredag.

Dersom du mente de “heftige long-legged dojiene”, så inntraff de på støtten ved den mørkeblå bunnlinjen i ukeslang REKTANGEL. Doji på støtte… bør gi opp og det kan gi et SPEKULATIVT KJØPSSIGNAL DOBBEL BUNN allerede i morgen formiddag, se linken over.

Ang. trippel-dag-dojien, så kvalifiserer den hverken til en bullish tristar eller en bearish tristar. Men den ligner mest på en bullish tristar. Det holdt ikke, særlig pga. punktene 2-4 i startinnlegget.

De som baserer seg på candlestick på Norskbulls.com bør vite at de to siste dojiene er feil ift. slik programvarene Infront og Investing.com gjengir dojiene:

Infront: https://imgur.com/a/fMbn9

Investing.com: https://invst.ly/536yx

For en 1-2 uker siden bemerket jeg også en slik uoverensstemmelse mellom programvare, den gang til kursens disfavør. Jeg sjekket ordreloggen og fant at Infront sine candlestick var de riktige.

For investing.com chartet, så er det interessant å se det i et litt lengre perspektiv (jeg bruker flere programvarer da de har respektive fordeler, samt at om alt avmerkes i et chart så reduseres oversikt):

Dag-chart fra Investing.com: https://invst.ly/536-7

  • Bemerk grønn STIGENDE trendkanal parallelt og med dublert støtte i 2-års trendkanalen.
  • Kursen har i en uke lagt OVER den blåstiplede sentrallinjen i den blåstiplede fallende trendkanalen fra desember 2016.

Avslutningsvis og som en viss oppsummering, så er det interessant å se på uke-chartet:

UKE-CHART: https://invst.ly/5372r

  • Vi fikk i forrige uke avgitt KJØPSSIGNAL BULLISH ENGULFING (at formasjonen er liten har ikke betydning for gyldighet og avgivelse, da den evalueres ift BÅDE toppen og bunnen av det røde candlet - engulfing betyr omslutte/heldekkende)
  • Bemerk at vi denne uken (søndags kveld i skrivende stund) ikke fikk avgitt noen bearish harami/dark cloud cover med det røde candlesticket denne uken. Årsaken er at det krever et større forutgående grønt candle ( i tillegg er, mtp harami, det røde candlet litt over det grønne.)

Håper dette var uttømmende og til hjelp for de som ønsker å se på det tekniske.

Ang. punkt 3 i startinnlegget: Orkanene kan gi børsstigning i form av økt handelsaktivitet, sysselsetting og energiforbruk i gjenoppbygging.

Ang. punkt 4: Det er et tikk i tikk-takkèn i Nord-Korea nå. Det er nasjonaldag i morgen for Nord-Korea og 72 år siden landet ble etablert ved demarkasjonslinjen. Dette feires vel neppe med raketter av det slaget vi frykter. Muligens kan vi få se god utvikling, bla. som følge ved Tysklands og Merkels initiativ siste dager.

6 Likes

Takker for innspill.
AS er forresten utvist herfra i 270 år eller noe slikt, så du trenger ikke svare han lengre :grin::+1:

1 Like

Takk for grundig TA! Du har vel en del penger ute i NANO jmf. post på HO om at du kjøpte en andel aksjer på torsdag, som jeg regner med du kanskje ikke solgte på fredag(?) i og med at kursen lå under store deler av dagen. Håper den går din (vår) vei!

Godt å høre at noen er positiv til morgendagens kursutvikling. Intuitivt tror jeg på nedgang tidlig neste uke, men det er jo bare en ukvalifisert hunch.

PS! Døp tråden tilbake til “Nordic Nanovector teknisk analyse” hvis du har tenkt å fortsette å poste dem. Det kler forumets trådtittelsjargong bedre.

God kveld!

6 Likes

Fikk formert kjøpssignal BULLISH PIERCING LINE i dag.
Avgis med oppgang i morgen.
Det aktualiserer 2dagers kjøpsignal Omvendt Hode Skulder som avgis ved brudd 81,6 og har potensial 84.

Veldig interessant bilde i Nano nå. Kursen åpnet ned i morges men fikk en fin pullback mot 20-dagers snitt igjen. Det virker som det er god støtte på 50-dagers snitt og liten slagsvilje nedover. 50-dagers tenderer også litt opp, mulig denne bryter 20-dagers om kort tid?

RSI ligger og vaker på 50-tallet og er verken positiv eller negativ. Ser vi på bollinger ligger også kursen midt mellom topp og bunn.

Mulig vi ikke får et løft før det kommer nyheter eller det nærmer seg forventninger om nyheter, da er nivåene 83 og 88 som må brytes for å etablere en ny, stigende trendkanal.

Noc: (50d snitt kan ikke gå over 20dager som noe bull utvikling.) Vi ser 2,5 bunninger i chartet ditt:) Alle 3 kan bli med en omlag OHS i bunnen.

Litt spesiell åpningsauksjon i dag. Lå det ikke stabilt på 81,3 med bra volum i minuttene forut?
INT serverte et par håndfull aksjer ned og DNM la på og så dropper NON 4K (de har den mest agressive roboten). Men, poenget med den åpningen var å unngå avgivelse av OHSet - på allerede ganske høy RSI.

Etter et kvarter lå kursen inne med avgitte bull candleformasjoner i 5 og 15 min, samt en formert bull engulf/nå harami i times. NANO lagger litt i kurs i ft. markedet i går og i dag. Konsolidering som har pågått og regner med at det løsner opp før lunsj.

justert chart:



SWN kastet kortene, PAS overtok - tipper det er gode gamle trader MYNA som kommer inn igjen på topp50 neste uke. SWN har ikke funket i NANO de to årene jeg har vært her.

Det er denne 3dKILE vi jobber med nå:
Kvarter-chart: https://invst.ly/5435u
Ser ut for å ville utvikle seg stabilt i trenkanal/REK ift. den blå topplinjen.

1 Like

Der var aksjespesialisten tilbake, flotte greier.

AS=GhostOfStock:
Kan være lett å se spøkelser på høylys dag, om man ikke har annet i hodet.Har du gjort en grundig analyse og ikke beslutter etter innfallsmetoden, så hjelper det. I avslutningen av kiler, er det vanlig at kursen rocker litt.

KVARTER-CHART: https://invst.ly/54a90

  • Sluttet med formert KJØPSSIGNAL BULL ENGULFING.
  • Støtte i KILE-gulvet og gulvet i den grønne 2,5mnd lange stigende trendkanalen i kvarterchartet.
  • Støtte i RSI-chart, stigende bunner.

TIMES-CHART: https://invst.ly/54acf

  • Sluttet med en liten, formert KJØPSSIGNAL BULL HARAMI.
  • Støtte i 100timers-snittet på 80,35.

Ellers:

  • Støtte i 20dag-snittet på 80,35.
  • Støtte i 50dag-snittet på 79,15.

Det velkjente og trofaste 280-dagers snittet kan vi alltid stole på!

image

3 Likes

Takk til Savepig og Hugoil. Er på spa, jeg også. Ny her.

Brudd OPP og ut av to måneders kile i dag(?)

Kjøpt @babyrage?

2 Likes

Ser bra ut, men har ikke kjøpt. Full fokus på annet :slight_smile:

1 Like

Litt tidlig å si brudd, er så lei av pump and dump i denne aksjen

Har avgitt 3ukers OHSet i dag med KURSMÅL 91.

Brøt også i dag opp gjennom 3mndKILE/OHS, men falt såvidt under denne halslinja med dagens slutt.

Sluttet med formert BULL HARAMI i timeschart og avgitt BULL PIERCING LINE i dagchart.

Hei Francesca:)

Hva tenker du om motstanden på 88-ish? Rett gjennom mot 91?