Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Teknisk analyse (NANO) (TA)

So far, so noenlunde gudd:

Liker du ikke parallelle linjer?
Candlesene er nok satt med tidssone ulik vår.

Kan du forklare volumbarene og hvordan jeg skal lese dette?

VPVR – eller “volume profile visible range” sier noe om volumet på de ulike nivåene. Dvs. hvor mye som er handlet på et gitt prisnivå. Det gir et bedre bilde sammen med f.eks støtte motstandsnivåer.

Eksempel: du ser et støttenivå og du ser det er handlet lite (volummessig) under dette nivået. Hva skjer når dette nivået da ryker? Jo, det er lite interesse under dette nivået, og man kan anta asseten man ser på vil falle rett gjennom dersom det ryker. Tilsvarende kan man si om motstandsnivå. Der det er handlet mye volum f.eks kan man tenke seg at mange som sitter med tap på de nivåene ønsker seg ut når vi kommer dit.

Dette er eksempler på hvordan du kan bruke VPVR. Her er en graf.

3 Likes

Gudbedre det tok mye tid å finne et billigere tool enn infront som tegner de der

Du har enda ikke sagt hvordan jeg skrur den på - jeg får det ikke til - jeg vet hvor jeg skal trykke i Tradingview men jeg får den ikke opp (og ja, jeg har pro abonnement).

Hva tenker dere om det lave volumet og prisutviklingen i dag? Positivt / negativt?

@savepig og @nocturne , noen tanker?

1 Like

@Savepig veldig rart - nå kom den opp - må ha vært en bug :smile:

Takk for tipset om kartene fra Trading View,folkens. Synes det ser bedre ut enn investing. Hvor mye koster abo?
Er det noen av dere TA-folk har anledning til å komme med tips, og som kan ta en kjapp vurdering av hvilke alternativer av chartleverandører som egner seg for oss småfolk som gjerne vil lære å tegne?
Har prøvd å øve meg på å tegne på DN-investor, Investing og netfonds.
Må vel innrømme at resultatene hittil ser klønete ut, så jeg er veldig glad for chartene som postes her på TI.
Edit Leter også etter symbolet på volumprofilrn som ligger til høyre på bildet som Noc posta over, er den i gratisversjonen, også?

Har vi en viss 2dagers OHS seilende opp nå?

Betaler $10 i mnd. Men merk at chartene på norske aksjer ser noe merkelige ut på Tradingview. Jeg vet ikke hvorfor. Spesielt på lavere timeframes får du bare opp masse gaps. Høyere timeframes (daily og opp) går greit. Jeg bruker TV mest til krypto trading.

VPVR heter volume profile indikatoren. Usikker på om den er i gratisversjonen.

1 Like

Takk for svar, Noc!:slightly_smiling_face:
Får vel fortsette å kløne meg videre.

Edit. Ser ut som om volumverktøyet ligger i proffversjonen. Testa

Jeg spøket faktisk ikke, mine analyser sier at vi ikke er ferdig med 45-48😜 Men for øyeblikket så ser det ut som at du har rett;)

1 Like

Lavt volum indikerer lav etterspørsel etter aksjen. :confused:

Eller liten salgsvilje… Spørs hvordan man ser det.
Åpenbart at noen ønsker å holde kursen nede før ASH. Hver gang den stikker litt, dumpes det ei bøtte med aksjer. Senest fra 58 til 52 for et par dager siden. Noen husker vel kanskje rallyet fra høsten 2016…

  1. dag over den fallende trendkanalen, 2. dag over 20dsnittet.

I utgangspunktet er det positivt fordi viljen til å dumpe ikke er der. Dvs - de som kjøpte under 50 og solgte mot høy har gjort seg ferdig, de som kjøpte til long potten sitter. Det er en fortolkning men lav volatilitet / volum betyr normalt at traderne er ute av aksjen.

På lengre sikt betyr det jo også lavere free float av aksjer tilgjengelig for kjøp, så om vi nå former en higher low som jeg har etterlyst siden vi begynte denne mini-pumpen, så lover det godt for fortsettelsen neste uke. Se ellers min tidligere post om du ønsker noen konkrete nivåer for støtte / motstand :wink:

God helg!

7 Likes

Det er en tid for å være bjørn og en tid for å være en okse. Nå som Winter is coming vet vi alle at bjørnene pleier å gå i hi.

Prøvde i den forbindelse å zoome litt ut på Nanochartet for å se litt på den langsiktige trenden med bull-brillene på. Dette er et weekly chart (hver candle representerer 1 uke med handel) og som vi ser her er det flere bullish tendenser å spore.

Vi ligger i det som kan minne om en descending wedge (bullish). RSI har laget en høyere low og Stochastics (momentum) er på bunn og i ferd med å krysse opp til uken. Vi trenger nok en uke til med handel for å få dette krysset da dette er en treg indikator, men klarer vi å holde oss over 50 og ikke tester forrige low på nytt så tror jeg vi får det.

Ut fra dette chartet er jeg ikke lenger like bearish om vi ikke klarer å holde forrige low da momentum vil flate ut. Vi har også støtte i den langsiktige trendlinjen fra 20-kr (legg den vekten på denne du selv ønsker) som aksjen virker å respektere så langt. Denne ligger nå rundt 45 kr.

På lavere timeframes ser det ut som en lav-volatilitets uke i vente – og jeg tror ikke vi får fart på Nano før til uken etter, men som alle vet, alt kan skje :slight_smile:

11 Likes

Hva ser du på dagchartet med bulløyne? Synes det ser ok ut på netfonds, og MACD har vel akkurat krysset opp?

1 Like

formertKJØPSSIGNAL BULL HARAMI i ukechartet over.
Forøvrig er sist formerte signal i dagchartet det nevnte BULL ENGULFING.

1 Like