Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Teknisk analyse (NANO) (TA)

Confluence med glidende snitt her - vi trenger bare 50 gjennom 200 - kommer om momentet holder seg oppe. Hadde forventet større fall på åpning i dag og prøvde å fiske litt men fikk ikke napp.

Legg merke til at vi mest sannsynlig har fått vår higher low nå (i går).

8 Likes

Får medvind fra resten av norsk biotech i dag ser det ut til.

Noe candlestick pattern som tegnes?

Pigeon bukkake med target 70,50.

1 Like

Ikke foreløpig. Så ut som en doji i morges men er nå en vanlig candlestick.

Hva er det ikke å like med dette chartet akkurat nå? Breaker ut på høyt volum, konsoliderer på lavt volum. Back-tester breakout punktet og bouncer opp etter boken.

I tillegg handler vi over 20,50,100 og 200 dagers snitt. 20 har krysset 50, 100 og 200.

50 gjennom 200 står for tur neste uke.

Godspeed!

3 Likes

100 over 200 kommer fredag, og 50 over 100 slår inn kort før ASH også. Ikke værst når alle glidende snittene skifter over til positivt signal i løpet av kort tid.

1 Like

Hva skjedde der? Blåste bare gjennom 70, tok ut 35k aksjer på et par minutter.

2 Likes

Jeg og @Mml kjøpte - tror noen av kjøpene trigget noen bot’er :smile:

Edit - ser salgsposten som lå på 69 er flyttet opp til 72, kombinert med kjøp så ble nok salgspostene trukket slik at det ble gap i boken - og vips så ble det litt oppgang.

6 Likes

Må innrømme at jeg skvatt litt da jeg bare leste de tre første ordene…
Lugano- rykket. Er jo deilig å se kursen stikke nordover. Radium-podcasten pustet vel litt liv i flammene…

Hehe, dere satt klar med linjalene i chartet?:wink:

Sitter alltid klar med linjalen :wink: - kjøp / salg og insta-nivåer intradag diskuteres jo daglig i chatten.

De tekniske signalene med 2 kjøpssignaler avgitt i dag via glidende snitt, som tilsier at ny bunn er testet, og det er fritt for ny stigning tror jeg er det styrende. Vi har hausset på de signalene de siste dagene i chartene her. ^^ Har inntrykk av at glidende snitt signaler er sterkere teknisk signal enn candlestick formasjoner. Pekte ut 70-72 området som litt motstand i senest i går.

Vi brøt ikke over i en jafs. Det er der spenninga ligger for meg, klarer vi sluttkurs 70-72, 72-72 eller 75+ i dag.

1 Like

Må innrømme at jeg har hatt lite respekt for TA tidligere, men begynner å bli overbevist om at det noen ganger kan ha noe for seg. Tror spesielt at den del roboter er programmert med TA input. Min mening er at TA blir en slags selvoppfyllende profeti når mange nok bruker det.

2 Likes

Tror det er selvoppfyllende profeti fordi en del roboter bruker det med store lommebøker. Noen signaler er sterkere enn andre dog, 50 som krysser 200 dager uke før ASH er en stor en.

1 Like

Min trading-erfaring kommer fra kryptoverden hvor man har assets som egentlig ikke har noen fundamental verdi, og hvor «alle» bruker TA. Der florerer algoene og manipulasjonsfaktoren er 100x større enn på børsen. Ingen lover og regler, det er et uregulert marked. Har sett SÅ mange ganger hvordan algoene jobber, så å kalle tekniske nivåer og signaler for «flaks» eller «tilfeldighet» sammenligner jeg med folk som fremdeles tror jorden er flat.

Tenk logisk på det, algoene er programmert til å kjøpe og selge på gitte nivåer. Disse nivåene er basert på matematiske prinsipper, kombinert med historiske støtte / motstandsnivåer. Makes sense?

Jeg setter ikke spørsmålstegn ved om det virker eller om det er en selvoppfyllende profeti. Jeg bruker det aktivt og det hjelper meg å ta gode valg. Om det er placebo eller make-belief er for meg irrelevant så lenge jeg tjener penger på å ta valg basert på TA… :blush:

8 Likes

Er historisk ikke så stor motstand i 70-80 området, så kan være lurt å være forsiktig om dagen.

Det er fuldstændig korrekt, men man skal også huske på, at man altid vil være et skridt bag algoerne og de professionelle, for det er dem der skaber markedet. Det er dermed meget svært at tjener penge, som privat på teknisk analyse, ikke umuligt, men meget svært.

Det er kun få der formål at tilegne sig den viden der er nødvendig og udover det have tiden til at investere i at følge med markedet. Min personlig holdning er, at har man et fuldtidsjob ved siden af aktiemarkedet, så har man ikke forudsætningerne for at følge med og dermed får det meget svært ved at tjene på TA.

4 Likes

Joda, men det kommer lit an på horisont også. Man trenger ikke trade som algoene gjør med små tick-sizes. En swing-trade som gir 10% i uken er jo veldig bra og fullt oppnåelig. Poenget mitt er uansett ikke at alle burde trade, men alle burde kunne nok TA til å time inn og utganger slik at man slipper å sitte med tap og miste nattesøvnen. Med mindre man har en annen approach som er buy and hold i 3-5+ år. Så lenge det er en bevisst strategi er det jo helt fair. Har jo selv en slik strategi med Nano med 90% av pengene.

Blir uansett litt demotiverende å jobbe når traden fra i morges er opp såpass mye allerede :slight_smile:

3 Likes

Pent chart akkurat nå, men er kun omsatt 153.000 aksjer. Fare for bulltrap.

Blåse rett igjennom 90 . Opptur på rød børs. .:whale:.
Solgte en liten del i går. Angret umiddelbart. Var seigt å kjøpe tilbake på sammme nivå… Er tilbake på samme nivå.

1 Like

Gjett hvem som har solgt! Mistenker noen ganger savepig og hugoil for å være en og samme bruker, hvor det kjøres skift på baiss og hauss.

Men uansett . Ser ut som grisene har vært inne i oksefjøset og åpnet båsene. @Fornybar står uti soyaåkeren og bivåner det hele med et tilfredst glis.

Edit: takhøyden forsvant

8 Likes