Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Teknisk analyse (NANO) (TA)

Ukeschartet er vel kanskje det som er mest bullish av alle.

Legg merke til hvor sjeldent det er med så mange blå volumbars på rad, og hvor drastisk bevegelsen er mot det glidende snittet i forhold til det en har sett siden Luganokrisen i juni 2017.

Kursen brøt under ved 86, og brøt egentlig aldri over igjen før 58, halvannet år senere.

Så i halvannet år kunne man altså hatt alle de pengene i helt andre aksjer og tatt tråden opp igjen nå. The power of TA for de som kan og tør.

Eller man kunne konstatert i samme tidsrom at det ble etablert en nedtrend med topp 112 kroner, og så kjøpt seg inn igjen på 68.

Eller man kunne bare sittet dønn i ro med alle aksjene man kjøpte før høsten 2016 og aldri sett på chartet igjen. :stuck_out_tongue:

9 Likes

Wow! interessant kart, @Savepig.
Har jo følt meg som en nomade i ørkenen de siste månedene. :camel:

Ja, rejection av 68 i sommer og helt ned til midten av 40-tallet nå i oktober var ganske tung egentlig. Mest fordi det ikke ga så mye mening.

1 Like

Heftig område vi er på tur mot, tror min plan er å være minst mulig pålogget til uka. 80-93 har mye volum i seg, kan bli spennende for trading. Dere får styre showet, så kan jeg se om jeg får studert i mellomtiden!

Stalltips til uka, golden cross har mulighet å komme mot slutten av den allerede:


Skal den opp til bollinger før den puster litt igjen, er det på mandag 82,5 omtrent sluttkursen foreslår. Skal godt gjøres siden det er mandag og alt. Det er så mye opp at 50 dagers økning mot 200 dagers øker raskere. 15 dagers trendkanalen som stigningen så langt har holdt seg innenfor foreslår 81,5 som sluttkurs. Økninger bruker ikke aksellerere voldsomt på mandager, men nå har ikke bevegelsene til NANO vært helt enkel å forutse. Og slutten på fredag var sterk, mot normalt.

1 Like

Så lenge du er tro med strategien din så går det fint an å følge med :wink:

Er for spennende å følge børsen, vanskelig å studere

1 Like

Angående frykt for RSI. Her er den for periodens stigning, og nedenfor høsten 2016. Kan fremdeles være mye energi igjen for å trekke oppover.

image

image

Registrerer at det henvises til TA og at man kan forvente en liten korreksjon til uken. Vel, jeg husker tilbake til høsten 2016 og en del som også den gang stolte på at TA skulle vise vei. Basert på TA hoppet man av NANO og mente at kursen skulle korrigere tilbake. Men den gjorde det faktisk svært sjelden.
Omtrent i samme periode som vi nå er inne i så gikk NANO fra sluttkurs 68,5 den 14 nov 2016 til kurs kr 97,- den 21 nov, altså nær kr 30,- eller nesten 50% stigning uten korreksjon. Da korrigerte kursen over to dager til sluttkurs kr 90,- den 23 nov for deretter å skyte opp til sluttkurs kr 110,- den 24 nov.
Man skulle jammen santen være en kald fisk og dyktig trader for ikke å bli kastet av toget i den perioden dersom man forsøkte seg på å skumme litt ekstra fløte. Såvidt jeg husker var dert mange den høsten som brente fingrene ettertrykkelig, mens vi som satt stille i båten kunne ta livet med ro mens heisen tok oss til stadig nye høyder.

De siste ukene av høsten 2018 minner mye om det vi opplevde i storhetstiden til NANO høsten 2016. Jeg kommer ikke til å satse på TA den kommende uken, men heller satse på markedets forventninger om hva som kommer på ASH. Jeg vil ikke bli overrasket om vi skyter mot kurs kr 110,- før november er over i år også. I så tilfelle ligger der en oppside på 39,4% og venter på oss før vi går inn i desember.

6 Likes

Godt poeng @Londonmannen, tar med grafen for november 2016:


Duppen dere ser 23/11 er Q3 og sell on news!
*edit, sell on news for Q3 var eneste tradingdag av betydning sett mot slutthandler for hele måneden.

Jeg er ikke uenig. Alt kan skje, også en fullstendig reprising av selskapet og en mye høyere trading range. Men det finner vi tidsnok ut av.

Vanskelig å glemme den høsten der , ja. Måtte jo bare gni seg i øynene. Satt stille selv. Men husker at noen solgte. Nå har vi jo hatt Q3. I motsetning til 2016, som ble en sell on news-greie, så blåste Q3 i år på glørne til ASH. At @Savepig klarte å grave frem at Nano skulle på Jefferies, tror jeg også har spilt inn.

1 Like

Morsomt å ta en titt på det tekniske chartet til Algeta. Plotter man inn på både 1-2 og 5 år, er stigningen relativt markant bratt, med noen påregnende nedturer underveis selvsagt.

3 Likes

Hvor mye kan man legge i RSI når aksjen skifter til en høyere tradingrange? Vil ikke det so at den vil være overkjøpt en stund?

Du må ta RSI for hva det er, den indikerer momentum i pris-økning mot prisfall siste X(14 er vanlig)antall dager. Fordi en aksje når et overkjøpt område betyr ikke i seg selv at den må falle.
Bruk av RSI bør gjøres i samsvar med historiske kurser, gjerne fundamentale fortolkninger av situasjonen til selskapet per nå for innblikk i hva som driver momentum.

Her er RSI november 2016
image
Det er 2 uker over 70 RSI i strekk(mer om vi ser lengre enn november), og lange perioder over 80.
Oversolgt RSI kan for en trader være et kjøpssignal om de har innsikt i hva som foreligger i oppgangen og de vurderer momentumet kommer til å vedvare en stund. Vet ikke, jeg leser det nå slik. Og også motsatt. Oversolgt område kan vedvare lang periode også, og er i seg selv ikke et kjøpssignal, men kan være et salgssignal om du forventer negative momentumet vedvarer.

2 Likes

Bare å se på ukeschartet jeg postet over, rsi skyhøyt over nåværende nivå ved ath.

2 Likes

RSI toppet seg(86,91 sluttkurs 14 dagers RSI var topp) ved kurs 74 forresten over 2 uker før kursen nådde ATH.

Var senhøsten 2016 uberspesiell, eller såpass vanlig at den kan antas å gjenta seg nå?

Det ser jo unektelig ut som om det allerede er i ferd med å gjenta seg selv, men oppturen starte noe høyere enn i 2016. Så får vi se om den slutter høyere enn i 2016. Vil ikke bli direkte overrasket om så skjer.

Tjaa, Londonmannen er ihvertfall unektelig lik seg;) Og han er jo e ndel av markedet han som alle andre:)

1 Like

Var det 9 måneder NANO brukte på 7-dobling i 2016? Ser for meg at det kan komme lignende de neste 16 måneder ca, fra kurs på 46 i oktober. Denne høsten isolert er vanskeligere å si, det er i tidlig fase med brudd ut av den lange fallende trendkanalen og tunge perioden.

1 Like