Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Teknisk analyse (NANO) (TA)

Er ikke det en av gjengangerne i tankefeil om børs? At en skaper et irrasjonelt forhold til gitte kurser, uavhengig av det fundamentale? Litt slik TA kan skape kanskje…?

Dersom mange deler tanken er det en god grunn forresten. Belyser tema en bør ha debatt til.

Er det noe teknisk i volum og tid mellom ny haier hai haier low?

Avventer brudd på formasjon og eller trendkanal ved close, som jeg har gjort i de siste dagene :slight_smile:

5 Likes

Handelsmønster…
Som sagt lite retail i denne ASH-oppgangen ift. 2016 (og potensielt mye egenbytting av aksjer, kanskje et mandat/tanke om å få aksjen inn i OBX?). At kursen falt fra 83,95 og rett ned til 83 og med 5K solgt der, er tegn på “hvor er kjøperene?” altså de som ikke klarer å trekke seg algo-bort på millisekunder, retail. Så her får vi nesten de formasjoner og kurser “de” ønsker. Selv om “de” ikke skulle vite hva ASH medbringer, så liker “de” å lage formasjoner underveis oppover, slik at >hvis< forholdene ligger til rette når dagen(e) kommer, så benyttes de. Skal vel godt ghøres at vi ikke får en nedgang i dag og at 2-3uDT aktualiseres noe mer.

1 Like

Det er det nok. Jeg bare forstår ikke analysen hans. Et par gaps skal tvinge kursen ned til 50 mens alle indikatorer lyser kjøp samtidig som selskapet er i en rivende utvikling organisasjonsmessig, regulatorisk og klinisk.

6 Likes

Hvor er kjøperne? Legg til hva dagens candle betyr :wink:

A long wick at the bottom of the candle signifies that sellers were able to push the price down significantly and that is what creates the long wick.

However, the seller’s numbers were not great enough to keep the price at that low level. The buyers were able to push price back up from that low level thereby showing strength. Since the buyers triumphed in that sense, there exists the potential that their strength will carry forward and given that strength the price may rise.

5 Likes

Typiske konsoliderings-ranger markert i første bildet. Kan ikke få sagt nok hvor viktig en konsolidering er for en oppgang. Jo lengre konsolideringen bygger seg opp, jo større kan oppgangen/nedgangen holdes gående. Kanskje derfor fallet etter den første boksen ikke ble større siden nettopp konsolideringen ikke var større? Det å håpe på at kursen skal gå til over 200 innen sommeren 2019 gir ikke mening i mitt hode, fordi vi har ikke hatt en konsolidering for det(ennå)!

Vi brøt ut av den negative trendlinja, men hva skjer ofte etter dette? Vi går til nærmeste motstand og danner en ny horisontal konsolidering. Jeg sier ikke at vi ikke kan gå til 300 den neste mnd, men da må noe helt usannsynlig skje under ASH, og jeg liker ikke å HÅPE på at dette skjer når jeg trader.
Så min objektive mening er at noe liknende av dette jeg har tegnet på under, skal være en konsolidering som etter hvert kan ta oss mot 300.

“Da er fort 73tallet og nedover histore” ble formidlet litt feil, for jeg burde vel ha lagt på tidshorisonten for det. Jeg kjøpte VCP bruddet/SOSen som bygde seg opp mot 73, og hadde med den traden et target på rundt 80kr.

3 Likes

Hvis man først skal være negativ, så må man jo være skikkelig negativ.

Så hva er faresignalene framover? Først og fremst volum. Som alltid.

Som man tydelig ser så har det krevd MYE volum for å stoppe den negative kursutviklingen i NANO, og hver gang volum forsvinner fra aksjen så går kursen ned. Sakte men sikkert så faller kursen. Og ikke bare litt, men gjerne 30%+. Oppover går det ikke like lett. Med lite volum så skjer det ikke noen kursstigning i NANO.

Det man bør spørre seg er hva man tror skjer med aksjekursen neste uke. Blir det noen siste krampetrekninger på å prøve å ta ut 90? Og hvis det feiler, hva skjer da? En rekyl rett ned til 68 er ikke usannsynlig. Og hva skjer hvis folk har mistet interessen og 68 ikke holder? Vi ser tross alt ikke tegn til noen større aktører på aksjonærlistene, så man kan fint tenke seg at denne turen opp fra 68 til 88 er drevet av tradere som vil lokke flere folk inn i aksjen. En god gammeldags bulltrap, og nå skal alle sammen selge seg ut og dumpe kursen før de repeterer denne taktikken i mars 2020. Det er lenge å vente mens du sitter i minus hvis kursen skal ned til 68, 50, eller enda lavere på lavt volum de neste månedene.

Alle er ansvarlige for egne valg. Det er en grunn til at jeg ikke eier en eneste aksje i NANO i øyeblikket, og ikke har gjort det siste uken. Og den grunnen heter 15 måneders ventetid med urolig verdensøkonomi og fare for børskrasj i regi av Trump og handelskrig. Vil man risikere å sitte rolig med store tap i så lang tid for å håpe at det ordner seg til slutt? Det er kanskje ett spørsmål man bør stille seg nå, og ikke etter at alle de smarte har solgt seg ut.

Alternativt kan man jo velge å være svært positiv.

Dette har vært en helt oppskriftsmessig breakout basert på Wyckoff mønster.

Turen har gått rett oppover fra siste test av støtte på 44-48, og brøt med letthet gjennom 68, hadde deretter en rask test av dette som støttenivå før kursen gikk rett nordover. Nå snuser aksjen på første signifikante motstand på ca 89, og brytes den er 110 det logiske neste steget. Dette er noe alle ser, til og med Hegnar TV, det er liksom ikke noe mystisk med disse motstandsnivåene.

Oppgangen til nå har ikke en gang krevd ekstremt volum. En så stor oppgang eller nedgang vil normalt stoppe opp på veldig høyt volum. Se på volumsøylen fra ASH 2016 med over 5 millioner aksjer omsatt på en dag. Lugano hadde 2.5 millioner. Når aksjen var i fritt fall pga Costa og REK fadesen så ble den trenden snudd med over 3 millioner omsatt. En dobling nå, og hva er volumet? Maks 1.4 millioner ca. Tygg litt på den. Volum er altså 20% - 50% av det som tidligere har ført til stopp av trend, og det anses som faresignal? Med ASH neste uke? Og deretter forventer mange at NANO søker om BTD og Prime med data fra ASH, noe de i henhold til søknadsfrister kan få i slutten av januar eller februar senest.

Ved brudd på 89 i morgen eller neste uke går kursen fort til 110, for deretter å teste seg mot ATH hvis både Prime og BTD oppnås. Husk at ATH ble satt uten alt NANO har oppnådd de siste årene. Og så har vi jokeren. Hvorfor ble det brukt så mye tid på å snakke om andre oppkjøp på kvartalsrapporten? Hvorfor er det interessant for NANO å fortelle aksjonærene i klartekst at de ikke vil selge seg billig ved oppkjøp, men at de kun vil satse på USA selv og ser for seg muligheter for partneravtale for resten av verden. Er partner i EU og eller Asia allerede noe som det pågår samtaler om? Vi kan jo bare spekulere. Men… hvis noen velger å sitte utenfor aksjen som jeg gjør så håper jeg man er klar over at det man går glipp av er den enorme kursøkningen som kan skje over natta. Ikke 10% eller 20% men potensielt mye, mye mer.

40 Likes

To gode, lange innlegg over. Sitatet er verdt å merke seg. Som nevnt på HO, det er betimelig at dette selge selskapet snakk og ref til emisjon ble gjort av Bravo. Til det passer også det spesielle handelsmønsteret - hvor retail ikke tør/vil å gjøre mye av seg.

I morgen er siste dag for gevinstsikring, sikring.

OSEBX setter en spekintraDT på 10dagers stigende topploinje.

Alternativet til det du tegner opp er en 3. boks med en høyre skulder i en laang OHS utgjort sammen med de to andre boksene.

Aksjer stiger mer enn 50% etter solide fundamentale nyheter som sier “on-track” og “full gass mot kommersialisering” - inn mot årets happening (ASH) - og du snakker om konsolidering som noe negativt?
Vi må samle troppene på 80-tallet før vi jukker videre over 100-lappen.

Jeg snakker om konsolidering som helt essensielt for å kunne time kjøpet ved en oppgang/nedgang. Da vi lå å vaket i 45-50 området så var jeg superbull(noe jeg også skrev her inn), fordi vi hadde fått inn nok positivt volume over tid til å ta ut 67 og jobbe oss oppover mot 90kr.

Ja nå står vi her, så hva nå? Hvis du kan teknisk analyse og helt objektivt mener at vi skal blæste gjennom 100kr nå, da sier jeg lykke til. Vi kan godt få et forsøk opp mot 105kr(fakeout), men ikke se bort i fra at vi bli pisket kraftig ned derfra

4 Likes

Påvirker meg ganske lite, alle disse kursene er for dårlig betalt for mine NANO, og jeg har tid på meg. De lange pilene peker opp, tror jeg ville hatt det svært ubehagelig med å trade å håpe på nedgang. Du har fremmet symmetri som argument til kursutvikling. Det vil være å fullstendig overse den fundamentale fremdriften som har vært.

image
Det er ikke en historisk kurs NANO har hatt som jeg vil vurdere til noe annet enn kjøpsanbefalning om det skulle være kursen i dag. Så det blir igjen, trade ut fra et selskap du finner er underpriset? Jeg kan gjøre slikt, men har det ytterst ubehagelig om det er mot investeringsplanen. Men det sagt, sikkert mange som gjør det heftig på trading om dagen, bare å gratulere med det.

8 Likes

Jeg er helt enig, hvis planen er å sitte til 2021, så er det gode muligheter for at du sitter i riktig aksje:-) Om jeg ser den minste svakhet i en aksje jeg sitter i, så trekker jeg meg ut(dette så jeg ved åpning i går).
Om vi så skulle få noen fantastiske nyheter på ASH, som tar oss over all time high, ja da er jeg sikkert med igjen:) Jeg tror problemet med trading ofte er at man «mangler» gode cases, men da liker jeg å tenke at jeg trenger faktisk ikke så mange av de, for å kompensere for å sitte i en lang konsolidering som ikke genererer profitt(eller i værste fall skulle gi meg tap)

For å få det klart, jeg har gått fra negativt til nøytralt syn på nano etter at vi brøt ut av den fallende trenden. Når vi tar ut 100-120kr så går jeg fra nøytralt til bull

1 Like

Du snakker som om TA lever et liv frikoplet fra det fundamentale.
Slik er det altså ikke.

Denne tråden brukes til teknisk analyse, hvis man ikke liker det eller tror på det, bare å dempe tråden :slightly_smiling_face:
Lite fruktbart å diskutere om TA virker eller ikke, det kan man ta på en generell småprat tråd :+1:

Tar det til meg, OK.
Men, jeg tviler ikke på TA, men leser lite relevant TA i vedkommendes innlegg.
Mest at aksjen harvsteget mye og må ned, så soser han inn med ar Ash blir skuffelse.
Bare rot med TA og fundamentalt.
Cherrypicking for å støtte opp under egne argumenter.

3 Likes

Kan holde kjeft i tre mnd jeg og ta opp tråden igjen da, så ser vi om vi er nærmest 50 eller 200kr :slight_smile:

5 Likes

Var inne å kikket på timesdata, og la merke til volumet som poppet opp på slutten i dag. Annen artig ting er å se på volumet rett etter, hvor bare en brøkdel ble handlet, men nok til å sende kursen oppover. Og selv med påfølgende volum etter der igjen ikke var nok til å eliminere oppgangen man fikk på den ene grønne candlesticken.

Avtale. De tre mnd. starter nu og avsluttes 1. mars 2019.
Takk.

4 Likes

Teknisk sett er det jo i utgangspunktet en horisontal fase man skal ha etter at en nedtrend er brutt.

Nå har jo aksjen isteden fått en kraftig oppgang, men det var fra et totalt utbombet nivå.

Om den nå kommer inn for landing i en 73-84 range er det ingen krise overhodet

For å tjene de virkelig store pengene i et binært case som nano må en desverre orke å sitte inne med en dugelig longpott hele tiden, om en da ikke har troen på at en klarer å trade veldig veldig godt. Er min personlige strategi ihvertfall.

5 Likes