Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Teknisk analyse (NANO) (TA)

Bra trykk i Nano i dag - er et juicy gap jeg håper skal tettes ila. dagen :slight_smile:

image

2 Likes

4 dager tok oss fra øvre til nedre bollinger.
image
Siden vi har DNB konferanse, og radforsk til uka, samt litt oppdatert info i poster om NANO på hjemmesiden fra i går. Forventer i grunn en oppdatering på clinical trials også. Ha tro på at vi skal opp, ja kanskje teste 20 dagers glidende snitt i løpet av neste 6 børsdager.

2 Likes

Enig med deg - har target litt lenger oppe og vil gi denne inngangen litt mer tid :slight_smile:

Stochastics har også bunnet ut og er i ferd med å danne bullkryss.

1 Like

Prøver å forstå litt mer av Wyckoff metoden, gir mening og er ikke annerledes enn noen andre teorier jeg har sett på, annet enn at det er noen flere faktorer (ST og LPS) som er verdt å få med seg.

Prøvde å bruke Wyckoff på Nanochartet, ser dette riktig ut @babyrage ? @Fornybar ?

Det jeg ikke skjønner er hvorfor vi faller så mye, så fort, på tross av at alle de andre tingene i metoden stemmer på en prikk. Etter SOS skulle vi fortsatt opp, ikke ned. Hva er det jeg har misset?

5 Likes

At selskapet leverte dårligere resultater enn markedet hadde forhåpninger om.

1 Like

Ja, det blir jo litt blanding av fundamental analyse med teknisk :slight_smile:

Uansett, om det så var en fundamental årsak (selvfølgelig var det det) så synes jeg reaksjonen er i overkant mye ifht. Wyckoff teorien. Pullback skulle ikke vært til mer enn forrige LPS, og helst over?

Zoomet litt mer ut og så på weekly og det ser jo langt bedre ut, selv om candlen i seg selv er ganske stygg. Vi tok i mot på nedtrendlinjen vi brøt opp fra, og det korrelerer med 50 ukers MA (200 dagers på daily). Om det holder er den en HL. Om det ryker under så er vi tilbake i rangen for året, som strekker seg rundt 210 dager. Ifht. HL er alt over 45 en HL, men går vi så langt ned mister vi 200 dagers snittet på daily.

Edit: fant også dette ifht. Wyckoff - spesielt siste setning :slight_smile:

Note: Springs or shakeouts usually occur late within a TR and allow the stock’s dominant players to make a definitive test of available supply before a markup campaign unfolds. A “spring” takes price below the low of the TR and then reverses to close within the TR; this action allows large interests to mislead the public about the future trend direction and to acquire additional shares at bargain prices. A terminal shakeout at the end of an accumulation TR is like a spring on steroids. Shakeouts may also occur once a price advance has started, with rapid downward movement intended to induce retail traders and investors in long positions to sell their shares to large operators.

6 Likes

For å si litt mer da, så tolker jeg Wyckoff metoden dithen at markedet var klare for å sende NANO oppover nå. Etter en lengre konsolideringsperiode fra omtrent mars, så hadde nå NANO begynt å levere som forventet eller bedre, og aksjene var nå distribuert ut til de som mente at kursen mellom 44-68 var ett godt kjøp og at selskapet var verdt mer.

Alt var klart for breakout oppover, og det skjedde i forbindelse med en fundamental nyhet (som ofte skjer), og hvor selskapet leverte gode men ikke fantastiske resultater. Det førte til at selskapet fikk breakout, som mønsteret tilsa, og så skulle reprises på ett høyere nivå.

Dessverre så kom det nye fundamentale nyheter før reprising var ferdig, som endret bildet. Selskapet leverer ikke som forventet eller bedre, men dårligere enn det folk håpet på. Og siden reprisingen ikke er ferdig, og det ikke var definert noe bra støttenivå etter breakout så falt aksjen rett tilbake til gammel tradingrange. Og nå må markedet evaluere situasjonen.

Skal gammel tradingrange holde i 6 måneder til? Det vil si fram til mulige nye resultater i Juni og en kurs mellom 44-68? Var resultatene egentlig mye dårligere, og kursen skal enda lenger ned? Eller var ikke nyhetene egentlig så dårlige, og kursen skal opp igjen likevel? Det vet vi ikke.

Men momentum oppover ble avbrutt av dårligere nyheter, så i mine øyne er nå mønsteret som ble bygd opp siden mars og fram til breakout ved ash abstract nå avbrutt. Det er ikke gyldig lenger. Og vi må se etter nye mønster, og prøve å nullstille oss.

I mine øyne er det ikke nok informasjon per nå til å vurdere om aksjen skal lenger ned, sidelengs, eller opp igjen de neste månedene. Aksjen må få tid til å etablere seg ett sted, og vil nok fortsatt være ganske volatil inntil ett mønster blir etablert. Det gir nok gode muligheter for kortsiktig (intradag?) trading men jeg tror ikke det går an å konkludere noe om kursutviklingen framover nå, det er ikke noe klart mønster.

7 Likes

Tror du forskutterer nå. Tror veien fremover i nær fremtid(6mnd) vil synes mer når kommende uke blir tilbakelagt. Da har NANO fått anledning til å by mer på seg selv, og fortolkning av de fundamentale nyhetene. De var 2 til CR, og 5 i stedet for 3 som mistet ORR før når vi kunne forvente basert på historiske data. Er ikke overbevist om at summen av dette burde tolkes negativt.
Det at median beregning via kaplan-meier endret voldsomt på det utslaget, kan mer være kritikk til beregningsmetoden, og hvor volatil den kan være.

Teknisk: I forhold til endring av moment og fortolkning av veien videre vil vel noe verifisering forventes før en slik konklusjon burde gjøres?

Så på det samma og lurte litt sjøl på ka som skjedde. Men ser i ettertid at når man fikk nedgang i pris så ble det utløst store volum. Noe som tilsier at man hadde for mangen “svake hender”. Hvis du tar p&f metoden for å estimere oppgang etter utbruddet, så havner man ca hvor prisen gikk.

Jeg tolker det slik at når man så at fall i pris utløste volum, så bestemte aktørene seg for å teste aksjen igjen, og fikk en perfekt måte å gjøre det da man fikk nedgang på heile børsen. Det at den gikk så langt ned tror jeg er et resultat av at børsen fikk såpass juling.

Hvis du hiver opp volum profile å ser på prisen som aksjen er handlet på under akkumuleringsperioden, og mengden som ble solgt under nedgang så er det stor forskjell. På den positive måten :+1:

1 Like

Hva tror du jeg har konkludert om? Jeg tror du misforstår innlegget mitt, mulig jeg ordla meg uklart. Jeg sier jo akkurat det at vi ikke per nå kan konkludere om kursen skal opp, ned, eller sidelengs.

2 Likes

Spot on. Alt lå an til en etablering over 68 eller kanskje til og med et rykk oppover, og det er fremdeles ikke umulig at det kan skje. Men nå er det helt i spill igjen og vi må bare gi det tid.

5 Likes

Viktig poeng. Inkluderte ikke det men så på det og volum på weekly sist uke (under nedgangen) var litt lavere enn volumet på weekly candle før. Det blir absolutt noen spennende par uker nå, egentlig enig med @anon80503862 her, vi har ikke funnet fotfeste enda, og jeg krysser fingrene for at rangen blir høyere enn akkumuleringskanalen i mitt chart.

Nå skal ikke jeg blande meg for mye, men jeg tror det er så enkelt som at kurshistorikken er grunnen. Se for deg om konsolideringen fra april hadde vært eneste historikk(eller f.eks konsolideringen før oppgangen fra 10-130kr), da hadde kursen ingen motstander på vei opp, og kunne gå fritt.

Hva om konsolideringen fra april av er et lite ledd i en større formasjon, da vil den største formasjonen ofte dominere(typ jo større timeframe, jo sikrere tell). Om vi drar det enda lenger, så har jeg lenge tenkt at historikken rundt 90-100 nivå kan være en potensiell range å bryte ut av på sikt, og at vi faktisk kanskje former en stor VCP formasjon som begynte etter fallet i 2016. Det ble forsterket etter bruddet av ned-trenden nå nylig, oppgangen til nettopp 90-100 området, for så å falle tilbake. Bare en tanke:-)

Interessant. Tenker du på weekly da eller?

På weekly ja. Om det stemmer, så kan et fall ned til 40 nivå forsvares, selvom jeg personlig tror vi kommer til å pendle mellom 50-100 nivå får vi evt bryter ut

Synes det er forfriskende at vi kan ha en diskusjon om TA som omhandler TA og ikke om man har rett eller feil eller om TAen er på bærtur. Takk til alle innspill i innleggene i dag.

Er ikke hele poenget med VCP at du får contractions i candles @fish1430 , altså at rangen blir thightere og thightere? Hvis vi antar teorien din, så har vi hatt en korreksjon på ca. 32% nå fra toppen (89.75). Hvis vi ser fra ATH (129+) til LOW (37-) (etter parabolic move) så tilsvarer det et fall på nesten 72%. Slik jeg forstår deg tenker du at vi har vært i en VCP formasjon siden ATH, sant?

Minvervini sier om VCP:

As a rule of thumb, I like to see each successive contraction contained to about half (plus or minus a reasonable amount) of the previous pullback or contraction. The volatility, measured from high to low, will be greatest when sellers rush to take profits. When sellers become scarcer, the price correction will not be as dramatic, and volatility will decrease. Typically, most VCP setups will be formed by two to four contractions, although sometimes there can be as many as five or six. This action will produce a pattern, which also reveals the symmetry of the contractions being formed. I call these contractions Ts.

Med tanke på at ½ av 72 er 36% så synes jeg 40 kr ugyldiggjør teorien? Det vil tilsvar et fall på nesten 55% fra forrige topp :scream:

Vi bruker jo ulike ord og begreper når vi omtaler det samme fenomenet i TA. Det som Minervini omtaler som VCP omtaler jeg som en HL / LH pattern.

Normalt betyr det at om vi skal forme en contraction nå, så må vi få en higher low, og en lower high. Alt over 45 er HL på weekly, alt under 89.75 er LH. Denne ukens weekly candle vil avgjøre hvorvidt fredagens wick var low for denne gang, eller om HL settes lavere, kanskje på 50-tallet et sted.

Kan legge til daily - siden det er den jeg ser mest på:

Det er en del gaps på vei ned som jeg regner med tettes – om det skjer til uken er mer usikkert, men det er noe å ha i bakhodet når aksjen begynner å trende oppover igjen.

Kursen møter for øyeblikket motstand på 50-dagers glidende snitt (ca.63) og har støtte på 200 dagers glidende snitt like under (58). Det sammenfaller bra med pitchfork nivået som vist over.

Innspill mottas :slight_smile:

8 Likes

Fyttikatta, det er bearscenarioet vi ser tegne seg opp så det koker her:
(10 dager gammelt chart, merk datoer)

image

Tja, man kan alltid vinkle det på to måter :wink:

Jeg kjøpte mer i dag :smile:

1 Like

Håper den holder seg til 14, da jeg får lønn :slight_smile:

Grunnen til at jeg kjøpte i morges var ene og alene basert på 200 dagers glidende snitt. Hadde lagt inn kjøp på nivået på forhånd. Vi fikk en wick under, men det var ikke nok selgere til å holde den under. Hadde vi brutt under 200 dagers hadde jeg straks blitt mer skeptisk til hele posisjonen min.
Det ville invalidert golden cross også, på sikt. Trenger close over 59 for å være sikker på testen.

1 Like