Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector ASA - Generell tråd (NANO)

At kursen vil stige mot desember er vel temmelig sikkert mtp historikken til slike aksjer. Men det er jo vanskelig å prissette et biotech-selskap, hva er sannsynligheten for at kursen dropper til 50 de neste månedene, og toppen av hypen mot desember er på 70-75?

Det kommer uansett en kvartalsrapport i slutten av august, samt at det kommer en capital markets day i september.

For min del er capital markets day spennende, da man tidligere har gått mer inn i detaljer til markedet for NHL, samt sett mye mot konkurrenter og hvor evt. Betalutin vil få sin plass.
Da tror jeg planene til selskapet kommer frem mye tydeligere, og dette bør i mine øyne trigge kursen.

Så jeg tror at en eventuell tørkeperiode vil være ganske kortvarig. Samtidig så så man hvor raskt kursen responderte når det tørket helt ut. Kan være noen fikk seg en støkk av det, og tenker at det er litt vel risky å selge for å satse på å komme inn særlig billigere, spesielt når kursen er såpass lav som den allerede er.

2 Likes

Hvis du ser toppen av Lugano “hypen” på 113 så er det greit target. Er en del sperre her pga. emisjon på 114 også…

Dette har ikke jeg kunnskap til å prøve meg på dessverre, å regne ut sannsynlighet for kurs X innen 2019 f.eks hvis det slår til, men det høres nok riktig ut som du sier, at hvis Nano går hele veien og tar det til markedet selv, vil det ta lengre tid å oppnå potensialet på den og den pipeline, men til syvende og sist vil nok selskapet og ikke minst vi, aksjonærene, tjene mye mer på det.

Men det igjen forutsetter jo at de får til et bra og effektivt salgsapparat, det har de vel ansatt nye folk til som har jobbet med akkurat det hvis jeg ikke tar feil.
Men, jeg vil tro det er størst sannsynlighet for minst en partneravtale med Big Pharma, som Bayer eller Roche.

Shortposisjoner økte i går.

5 Likes

det er jo rimelig aggressivt skulle jeg mene. Håper de brenner seg noe jævlig!

ca 100K aksjer det. 10% om omsetningen i går på 10% oppgang. Ser ikke for meg de hadde beregnet inn et nytt innsidekjøp samtidig som teknisk indikert oppgang. Hvor mye tror dere shorten havner på til slutt? Tenker jo at risk/reward tilsier at om du shorter en biotek-aksje, så skal du ha bra fortjeneste pga risikoen. Får de handlet inn med nok gevinst på disse nivåene?

Her har jeg tatt feil. Husket shorten som 2.19%, den var 2.31%

Interesting:

1 Like

Hva viser det, savepig?

At Beringer kjøpte hele 78k uten å selge noe som helst.
Det er nok sannsynlig at dette er Erik Must, som er inne i aksjen fra før av.

1 Like

Men kan vel gjøre et grovt anslag på potensiell EV ved godkjennelse av Betalutin for 3FL ved hjelp av EV/S?

Ut i fra hvordan jeg leser Q1rapport for 2017 (31.03.17) kan man regne ut EV:

Gjennomsnittlig EV/S for den europeiske bioteksektoren var 8,13 ved starten av året (05.01.17).

Nano har ikke oppgitt noen planlagt salgspris for Betalutin såvidt jeg vet. Det eneste de har oppgitt er antatt markedsverdi på markedet for 3FL i USA og Europa basert på en rapport utarbeidet av et analysehus. Denne ble oppgitt til å være 0,6 mrd USD eller omkring 5 mrd NOK. Dette er basert på en rapport som har høyere estimater for NHL-markedet enn liknende rapporter fra andre analysehus.

Et annet mål for prisestimat kan muligens være Zevalin. Det er den eneste RIT som finnes på markedet for øyeblikket og selges visstnok for omkring 250 000 NOK for en behandling. Årlig insidensen av 3FL i USA og Europa er omtrent 10000 pasienter i følge NANO. Dermed vil det totale markedet ved en pris på 250 000 kr per behandling være 2,5 mrd NOK.

I egne analyser opererer DNB med en estimert salgspris på 80 000 USD per pasient. Med en årlig insidens på 10000 i indikasjonen tilsvarer dette et årlig marked pår 6 696 400 000,00 NOK.

Ut i fra disse verdiestimatene kan man regne ut et estimat for mcap baserte på EV/S og markedsandel Betalutin tar.

Estimat basert på prisen for Zevalin:

Estimat basert på prisestimatet til DNB:

Jeg har prøvd å regne ut estimat basert på EV/S med to ulike prisestimater. Siden man ikke vet prisen for Betalutin er dette veldig usikre beregninger, men de kan muligens fungere som en pekepinne på hvilke verdier salg av Betalutin i 3FL vil kunne innebære for selskapet.

Jeg er helt fersk på denne typen utregninger, så hvis noen ser feil i utregningene er det det bare å si ifra. Jeg er også usikker på hvor relevant bruk av EV/S i Nano sitt tilfelle er. Noen som vet om bedre metoder for å regne ut Mcap/EV basert på mulige framtidig salg?

7 Likes

Finner det tankevekkende. Veldig intressant, takk for spennende ‘theorycrafting’ med tall Boykie. =] Påfallende hvordan 20-30% dekning av tilgjengelig marked for 3FL her, vil kunne forventes å prises lavere enn hva som kanskje mange har antatt. Greit det er et høyt potensial, spesielt når en faktorer inn 2FL og 1FL, men tror dette som pekepinn til nøkterne mål er greit og ha tanker til.

2 Likes

Husk også på pipeline, den må også faktoreres inn siden det er her verdiene ligger. Kombinasjonsstudien vil være startet på fase 3, muligens med fast track, når Betalutin kommer på markedet. Humalutin vil sannsynligvis være inn i fase 2 om de starter klinisk i år. Resten er umulig å spå, Costa sier de leter etter ekspanderingsmuligheter over alt.

1 Like

Ja ikke sant. Skulle man “bare” ende opp med 210 kr pr aksje, så er det likevel nesten en 3-dobling fra dagens kurs.
Når det er sagt, får man jo håpe og tro de vil få en viss suksess på 2 og 1FL, og noe av det andre de forsker på. Humatulin kan fort bli spennende :smiley:

Husk at x3 er “dårlig” til å være legemiddelforskning :wink:

5-10X er normen.

Ja, men nå kom jeg sent inn i Nano da. Ikke at jeg personlig tror det ender på det, tror nok minst på noe ala Algeta.

Tingen er at nano på 100kr er ganske høyt priset kontra hvor de er i løypa. 60-70kr er ganske mye mer rundt normalen. Men Nano skal jo ikke selges ved første anledning. Og lykkes de på resten… så kan man kjøpe en sydhavsøy om 10år.

1 Like

Jeg er happy med utbetalt hus og utbetalt feriehus på en sydhavsøy, trenger ikke hele øya :grin: men kanskje jeg, @Nocturne , @Tine , @laplagam og noen andre kan spleise på ei øy i Karibien :sweat_smile:

2 Likes

Helt enig! Det er i pipeline verdiene ligger.

Glem ikke DLBCL.

Betalutin 3L er forsikringen her. Anser det som over 80% sikkert at de tar 30% markedsandel der.

1 Like

Formelen for å beregne fremtidig verdi må nødvendigvis ta med pipeline og kunne ta høyde for hvor langt de forskjellige studiene er kommet. Med den nå konkrete pipelinen til Nano, DLBCL, Humalutin for 1L og anti-cd20+Betalutin for 2L, er det vanskelig å si uten å ha noe klinisk å gå etter. Der vil jeg anbefale å lage forskjellige modeller, med forskjellige grader av suksess for begge.

anti-cd20 + Betalutin har jeg tro på kan ta store markedsandeler, siden den gjenåpner CD20 som en reseptor, og onkologer elsker Rituximab grunnet dens også lave bivirkninger.

Her vil jeg gjerne se en utregning med høy (30-50%?) markedsandel, men i realiteten betinges det selvfølgelig av høy effekt i de kliniske forsøkene.

Humalutin er jeg mer spent på. Her må NANO få minst like godt effekt som standard of care i dag, som varierer mellom Rituximab alene eller Rituximab + chemo. Får NANO like godt effekt eller bedre så vil de kunne kapre en god markedsdel HVIS safety-profilen er lik Betalutin, noe jeg håper den er. Er det en dårlig safetyprofil på Humalutin ser jeg ikke for meg at den vil bli valgt over noe onkologene kjenner fra før.

Studier i fase 1 blir ikke lagt særlig vekt på i valueringer av biotek, men siden vi snakker om 2 år frem i tid, så kan vi anta at både Humalutin og DLBCL er nært eller i fase 2, og kan tillegges en viss LOA og forskjellige %vis markedsandeler ihht. til hvor godt de lykkes.

2 Likes