Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Semiconductor (NOD)

Nordic Semiconductors driftsresultat faller til 13 millioner dollar

Nordic Semiconductors driftsresultat faller

Buy.

Nordic Semiconductors resultater faller

Jeg har investert i dag, aldri rørt før. Klassisk ledende syklisk bransje, så dersom økonomien har snudd er nod for lengst 30-70% høyere. Aka du må ligge foran med 6-18 måneder. Samme play som jeg gjorde med Elmera i Desember, bortsett fra at denne syklusen er mye vanskeligere å hitte riktig og tidsperspektiv må være 1-3 år uten å vite når volumøkningen kommer.

Langsiktig gjeld er på 300mnok, og er ikke-eksisterende. Cashbeholdning på 2,3 milliarder. Kontantstrømmen er rundt BE. Mao, caset er sensitivt for multippel kontraksjon for earnings i ledende syklisk industri og ikke påvirket av BS press.

Usdnok effekter taler for et potensielt oppkjøpscase mtp markedposisjon og onshoring nederland/Tyskland/us vekk fra Kina on good target, men det er ikke noe som har med timingen å gjøre, kun flaks dersom det skjer.

1 Like

Interessant case. Chartet ser helt forferdelig ut helt til man viser det logaritmisk. Det ser fortsatt ikke bra ut, bratt nedadgående trend.

Det som overrasker meg er at du kjøper noe som er i en så bratt nedadgående trend. Forventer du noe positive nyheter i nærmeste framtid som gjør at du må kjøpe nå og ikke kan vente?

1 Like

Snart bør du kjøpe Nordic Semiconductor

Jeg ser ikke på 15 års chart, jeg ser på markedsverdien, markedsposisjonen, omsetningstall, kundenavn, hvor i verdikjeden(lead/lag) og sektorrotasjoner. Dersom(!) sektorrotasjonen starter mot slakt bullmarked vil semi lede. Jeg kjøper på et stort gap-down med ny earnings forventing justering fra markedet 6 mnd frem i tid. Gap-downen er ca til samme nivå som sist, dvs markedet viser at de ser en minimumsverdi selv med redusert inntjening og verre utsikter. Dvs en del av neste 6 mnd nedturen prises inn nå, men 9-24 måneder frem kan oppturen komme og aksjen vil gå lenge før det. Dette er ikke et biotek selskap, det er en massiv industri med 50% bruttomargin.

Helt komfortabelt å sitte i et selskap som ikke har gjeld. Hvis eksempelvis nod hadde hatt 4 mrd gjeld(40% gjeld Private Equity leverage approach) som normalt kunne ha vært tilfelle med sizen så ville jeg ikke rørt aksjen. Jeg er ekstrem sensitiv mot selskaper med gjeld, og hvor belastende det vil være for selskapsbeslutninger og ødelegge potensielle bunnlinjer. Med dagens rentenivå i markedet ville man hatt minimum 250 mill årlig drag på selskapet

3 Likes

Fra september:

1 Like

Nytt børsstup for NOD: – For tidlig å si at bunnen er nådd

1. Det er vanskelig å gå konkurs uten gjeld. (eller hvordan nå det sitatet går) Tilnærmet gjeldsfrie selskaper er en relativt trygg havn.

2. Hva er tidshorisonten din her? Det jeg har lært av postene dine i bjørnetråden er at du ofte er mer kortsiktig enn meg, men her snakker du om neste syklus?

2 Likes

igjen bør man kjøpe NOD.

Sist gang var senest for en måned siden…

1 Like

Ja det er posisjonering som kan økes eller minkes kontinuerlig ift hvor langt unna et nytt bullmarked er - eksempelvis dersom et bullmarked begynner i 2025, (2024 bear) vil markedet gå 6-12 måneder før, og semis vil være frontrunner. Dvs du må posisjonere deg 6-9 måneder før det igjen, og flytte cashbeholdningen over mot gjeldsfri selskaper. For en long portefølje vil dette typisk være 1 av 6 selskaper (jeg) ønsker å ta med meg i porteføljen, med 0 andre selskaper i semis eller chip industrien.

4 Likes

NOD: Reporting of transactions made by persons discharging managerial responsibilities in Nordic Semiconductor ASA’s shares

noen som vet hvem som tvangsselges i dag?

Tror mer det er på grunn av at Silicon Labs faller ganske tungt etter å guidet ned mye for 4Q og levert dårlig i 3Q

1 Like

NOD: Successful placement of new senior unsecured bonds, bond mandate announcement and fixed income investor meetings

NOD: Successful placement of senior unsecured bond tap issue

Grattis til de som har gått inn siste måneden.

+25% på best timing, +5% svakeste timing.

5 Likes

Enda en nyvinning fra NOD, kult å lese!

2 Likes