Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Semiconductor (NOD)

2 Likes

NOD: Reporting of transactions made by persons discharging managerial responsibilities in Nordic Semiconductor ASA’s shares

Investech er enig med deg:

« Automatisk teknisk analyse. Middels lang sikt, 14. aug 2025

Nordic Semiconductor viser en sterk utvikling innenfor en stigende trendkanal på mellomlang sikt. Stigende trender indikerer at bedriften er inne i en positiv utvikling og at kjøpsinteressen blant investorene er økende. Aksjen ga kjøpssignal fra en rektangelformasjon ved bruddet opp gjennom motstanden ved 151 kroner. Videre oppgang til 258 kroner eller mer er signalisert.»

https://www.investtech.com/no/market.php?CompanyID=100260

1 Like

NOD: Reporting of transactions made by persons discharging managerial responsibilities in Nordic Semiconductor ASA’s shares

Interest Adjustment

NOD: CONTEMPLATED PRIVATE PLACEMENT

Så de henter inn rundt 1 milliard kroner i en emisjon for å betale ned lånet de tok etter oppkjøpene av Neuton.ai og Memfault. Det betyr flere aksjer i markedet og dermed utvanning for oss som allerede eier, og emisjonskursen blir nok satt med rabatt som kan presse kursen ned. Samtidig blir selskapet kvitt et stort lån ogfår en sterkere balanse og mer fleksibilitet til å satse videre. Småaksjonærer som oss/meg selv får ikke delta i den rettede emisjonen, men styret kan velge å sette opp en reparasjonsemisjon i etterkant. Alt i alt. Litt bittert med utvanning, men det gjør caset tryggere og gir selskapet bedre forutsetninger for å vokse.

Det er vel en utvanning på bare ca 3,4 %, så jeg vil tro at kursreaksjonen blir beskjeden, og vil du beholde eierandelen kan det godt være at du får kjøpt deg inn på kurs som ligger svært nær den kursen emisjonen blir gjort på. Og det er altså bare å kjøpe 3-4 aksjer per 100 aksjer eid,
Jeg ville ikke mistet nattesøvnen av dette.

1 Like

Ja 3-4 % utvanning er jo ikke dramatisk i seg selv, men for meg er det litt mer prinsippet som skurrer. Når man tar en rettet emisjon ekskluderes småaksjonærene helt og vi sitter bare igjen med håpet om en reparasjonsemisjon. Ofte blir den satt lavere volum og uten reell verdi for oss. Jeg skjønner at selskapet trenger en rask løsning og vil ha inn institusjonelle på laget, men jeg skulle likt å se at de i større grad tok hensyn til de langsiktige småaksjonærene også.

NOD: Private Placement successfully placed

Emisjonen er gjort på 150,- mens sluttkurs i dag var 155,80 = 3,7 % rabatt. Tror man får kjøpt aksjer på 150 - 152 i morgen, så utvanningen er ikke stor om man kjøper litt der nede.

2 Likes

Tok feil om kursutviklingen i dag.

En teori jeg har hørt er at de kan ha fått en stor ordre fra en kunde som har krevd at de må ha en sterkere balanse for å få kontrakten. Det skjedde vel tilsvarende når de fikk en ordre fra Apple for noen år siden. Ellers var jo også NASDAQ sterk og også f eks Intel.

NOD - Registration of share capital increase

Looking good. Har ikke fulgt med på denne selv om jeg skrev man burde. :stuck_out_tongue: Glemt å sette alarm i tradingview.

Denne emisjonen på 1 milliard kroner når de har en market cap på 29 milliarder er jo ingen utvanning å snakke om i det hele tatt, pluss at den må veies opp mot den forhåpentlig innvannende effekten av Neuton og Memfault . Selskap er jo også på børs for å kunne hente penger når de trenger det.

Ser at selskapet er priset litt for høyt til å passe inn hos meg, men kult å se at de har snudd skuta.