Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordnet jobber med å fikse problemet

Nå fantaserer du og skriver om ting du åpenbart ikke skjønner. DDOS stoppes enkelt på kjerneroutere og da ville det uansett slått ut frontsystemene og ikke et lukket nett for utveksling av børsdata.

2 Likes

Jeg har forresten fått teste Android-appen til Pareto i dag og den suger. Webløsningen deres er ett hakk bedre men det er 2020 og jeg forventer gode løsninger for mobiltelefoner og nettbrett.
Ig.com har en skikkelig fin løsning forweb og mobiler men dessverre kun et utvalg av norske aksjer.
Skal vurdere videre i morgen og Sbanken er den neste på lista.

4 Likes

Jeg bare minner om at det koster litt å flytte ut fra nordnet også. Koster pr verdipapir på ask. Jeg trapper ned nordnet og opp dnb markets.

Jeg bruker SBanken til kjøp / salg og ellers Nordnet for å følge med på kurser o.l. Liker det nye grensesnittet deres. Igår merket jeg hvor mye jeg er inne og kikker der :smiley: Har signet opp hos Pareto og skal vurdere deres plattform(er) for både handel og oversikt. Vi får se. Har god tid.

Auksjonen er på plass hos nordnet, det virker som at de er på plass igjen…!

:crossed_fingers:

Er selv kunde hos NordNet gennem mange år og kommer til at skifte til en anden platform/udbyder. Jeg finder generelt deres tiltag for utilstrækkelige og selv efter mange henvendelser, sker der absolut intet.

De startede på deres nye web UI for et par år siden (efter de nedlagde deres udmærkede desktop trading klient) og jeg finder ikke, at det nye UI på nogen måde er brugervenligt sammenlignet med “det gamle NordNet” (som jeg selv bruger). Sammenlignet med “det gamle UI” er alt for meget information spredt ud på alt for mange skærmbilleder - fx muligheden for at se samtlige ordrer (for samtlige tickers) mens man er aktiv på en given ticker. IMO burde de have taget grunddesign fra “det gamle UI” og foretaget ganske små justeringer.

Grafer på det nye UI er også et skridt i den forkerte retning. Utroligt at man kan forsvare en så stor forringelse. Jeg kender rigtigt mange, der kun bruger det gamle UI og savner wintrader.

Mæglerne leverer dog altid god service, men ingen af de forslag, der indrapporteres bliver implementeret.

NordNet tilbyder heller ikke valutakonti til pensionsdepoter, noget Saxo Bank fx længe har arbejdet med.

Jeg er personligt blevet træt af NordNet og er undervejs med at flytte samtlige depoter til Saxo Bank.

1 Like

Det hadde jo vært fint om de faktisk skrev noe om det. Det står ingenting på nordnet.no eller på twitterkontoen deres, på tross av at de i går sa de skulle sende ut melding på morgenkvisten i dag.

1 Like

Fra nordnet sin side:

Hva skyltes de tekniske problemene 17.08.2020?

De tekniske problemene på mandag 17.08.2020 skyltes en systemfeil hos en av leverandørene våre, som påvirket koblingen vår til de nordiske børsene. Konsekvensene for kundene våre var at det ikke var mulig å legge ordrer på nordiske aksjer på webben og i appen. Det var også problemer knyttet til kursoppdateringer. Det var mulig å logge inn på kontoen sin hele tiden, og handelen i fond og tyske verdipapir fungerte som normalt. Vi sendte ut melding til alle kundene våre om problemet, hadde statusoppdateringer på nordnet.no og oppfordret alle til å ringe meglerbordet vårt for å legge ordrer.

Det er selvfølgelig ekstremt viktig at det er mulig å bruke tjenestene våre hele tiden, både via appen og nettsiden, og vi beklager virkelig at kundene våre ble påvirket av disse problemene. Vårt eneste fokus var å løse situasjonen så raskt som mulig. Rett før lunsjtider i går hadde vi kontroll over situasjonen, foruten handel i verdipapir på Oslo Børs, hvor problemene fortsatte. I dag 18.08.2020 har alt fungert slik det normalt skal.

Hvorfor var det problemer med Oslo Børs over en lengre periode enn de andre nordiske markedene?

Børsene i Sverige, Danmark og Finland har samme eier og samme tekniske infrastruktur. De henger sammen fra et teknisk perspektiv, mens Oslo Børs har en egen måte å teknisk kommunisere med sine børsmedlemmer. I går, 17.08.2020, var det delvis et spørsmål om problemer med handel og problemer med kursinformasjon for norske aksjer, som tok lengre tid for oss å løse.

Bør dere ikke ha backup-løsninger for problemene som skjedde 17.08.2020?

Vi har en relativt avansert struktur for backup-løsninger på plass, både for handel og for instrumentinformasjon. Vi kan imidlertid konstatere at disse løsningene ikke var tilstrekkelige i dette tilfellet, da feilen som oppstod rammet både vår primære og sekundære kobling til markedsplassene. Vi kommer til å forbedre backup-strukturen, og lære av hendelsen for å ikke rammes av samme problem igjen. Det kan eksempelvis nevnes at vi allerede i går implementerte en ny teknisk løsning som innhenter kursinformasjon fra Oslo Børs fra ytterligere en aktør.

5 Likes

Fordelen med slike hendelser er vel at ledelsen ser behovet og gir teknikere penger til å forbedre infrastrukturen.

Det er varm luft. Selskabet har ikke rørt en finger på de forslag og fejl, der er rapporteret ind. Her ville jeg ikke forvente ændringer.

1 Like

At Nordnet opplever denne typen feil er nok en indikasjon på at de ikke bruker nok fokus og penger på sørge for å ha tilfredsstillende tekniske løsninger. Ledelsen forsøker antagelig å oppnå høyere lønnsomhet ved å strupe nødvendige investeringer og vedlikehold.

Andre som ikke kommer inn nå? Tullet fra nordnet vil ingen ende ta… Ganske sløvt

Problemer med at veksle valuta denne dag … endnu engang peger NordNet på en ekstern leverandør … amatører.

Andre som ikke kommer inn på nye nordnet?

Det ser også ut som jeg har fått en viktig melding. Når jeg skal lese den så blir jeg logget ut :joy: (mobil)

1 Like

De har problemer med innlogging vha brukernavn

Bankid på mobil funker heller ikke.

1 Like

Funker fint her

Flere som ikke kommer inn på Shareville etter oppdateringen på Nordnet i går?

Jepp. Fungerer ikkje i dag. Var ok i går kveld men i heile dag kjem det berre opp at sida er under oppdatering.