Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordnet - om aksjen og annet (SAVE)

På samme måte som det ikke er skattbart for en bedrift å eie noe, med mindre det blir brukt som frynsegode av noen, så bør man vel kunne lage en regel som rammer utbytte som erstatter lønn. Det er norsk juss, så litt skjønn og intensjon tror jeg kan bakes inn.

I den lengre bloggposten foreslår han noen regler, men anerkjenner også at det må diskuteres. Jeg synes totalt det er et konstruktivt forslag selv om jeg har null tro på at det får gjennomslag.

Oh lord, vil du ha en lov som krever at skattemyndighetene skal bruke skjønn for å fastsette skattesatsen din? Hvor fuckings mye tid må det ikke da gå med? :stuck_out_tongue:

Sættem foreslår noen mulige nøkler som kan gjøre det formulaisk. Jeg kan ikke nok om dette til å avgjøre om en så enkel løsning er tilstrekkelig, og foreslo derfor noe med skjønn.

Det utrolige er at særtilfeller som burde utgjøre svært få skatteytere skal få definere hva skattesatsen er for 48% av befolkningen. Da virker det mer rimelig med et system som kan korrigere for de få som har mulighet for strategisk inntektsskift og heller sette skattesatsen for aksjegevinst basert på argumenter som faktisk gjelder for flertallet av aksjonærer.

image

1 Like

Hva er det som evt er bedre og/eller dårligere med disse sammenlignet med XBT-derivatene som har eksistert ganske lenge med 2,5% gebyr?

Dette sugde:

Kjøpte denne på zerokonto i går fordi jeg syntes nasdaq så veldig stretched ut, handelen gikk igjennom og jeg kunne se ETFen i listen av mine holdings.

Så i dag er den bare borte vekk, ikke et eneste spor inne i banken om at jeg noensinne har gjort handelen. Og support tar sin gode tid med å svare.

1 Like

ring dem!

1 Like

Viste seg å være en UX-issue det der. handelen dukket plutselig opp igjen korrekt dagen etterpå.

Noen som sliter med å logge seg inn i dag?

Nei, men ble kastet ut (både app og Web), innlogging fungerte. Kanksje noe “refresh” hos Nordnet hvis det gjelder flere?

1 Like

Er reliasjonsoppgaven ferdig summert oss dere ? Eller har de sluttet med det ?

1 Like

“Norge er ikke med i EU” :blush:

Ja handel blir vanskeligere og vanskeligere.

Handlere aktivt med TQQQ.
Må vi til med konto i usa for å handle TQQQ?

god diskusjon om diverse aktivaklasser :+1:

4 Likes

Aldri bra når flere slutter samtidig.

Savner gamle Netfonds. Det var flere år foran Nordnet spesielt på futures og opsjons handel

2 Likes

Har enda ikke hørt noe kritisk/Varsel om Øyen sin lederstil/kompetanse, men såklart kan det foregå mye i kulissene !
Kommer uansett til å savne Sættem i pengepodden ihvertfall!

Helt enig, han har hatt mange gode episoder der, noen tåler fortsatt ny gjennomhøring også :slight_smile:

Noen andre som opplever seint svar fra Nordnet?

Sende eit spm på Lørdag og forsatt ikkje fått svar. Dette inne på kontoen

Nordnets egna fonder tar betydligt längre tid att gå igenom än övriga fonder. Är inte det rart.
Någon som har samma erfaring med fonder ?
La in en 24.10.2024, 11:11 och fortfarande inte behandlad
Ingen stress men tycker det er specielt

2 Likes

Må sei eg har det vanskelig å forstå at MSTR skal fra 50 til 0 belåning når eks TQQQ har 60% belåning. TQQQ er ein 3x av QQQ.
MSTR er ein ekstremt likvid aksje, så null belåning gir ikkje meining. 3 mest handla aksje på NASDAQ-100

ant eks
Novo Nordisk som fallt 29% på Fredag har belåningsgrad 80%.

1 Like