Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norsk Hydro (NHY)

Har en post med snitt på 45,70. Har satt target til 53,20 (på bakgrunn av tidligere støtte/motstandsnivåer), noe som ser stadig mer sannsynlig ut med tanke på avtagende volum. Noen tanker?

Norsk Hydro: New board member in Hydro

The Corporate Assembly in Norsk Hydro ASA on Wednesday May 23 elected Liselott Kilaas as new member of Hydro’s Board of Directors for a period of 2 years. Kilaas replaces Liv Monica Bargem Stubholt, who has been a member of the Hydro Board of Directors since 2010. The remaining 5 shareholder elected board members have been re-elected for a period of 2 years. 

After Wednesday’s election, the Board of Directors in Hydro consists of chair Dag Mejdell, deputy chair Irene Rummelhoff, Finn Jebsen, Thomas Schulz, Liselott Kilaas, Marianne Wiinholt, and the employee-elected board members Billy Fredagsvik, Sten Roar Martinsen and Svein Kåre Sund.

Investor contact
Contact Stian Hasle
Cellular +47 97736022
E-mail [email protected]

Press contact
Contact Halvor Molland
Cellular +47 92979797
E-mail [email protected]

This information is subject of the disclosure requirements pursuant to section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act.

This announcement is distributed by Nasdaq Corporate Solutions on behalf of Nasdaq Corporate Solutions clients.
The issuer of this announcement warrants that they are solely responsible for the content, accuracy and originality of the information contained therein.
Source: Norsk Hydro via Globenewswire

Nyheten er levert av GlobeNewswire.

http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20180523.GlobeNewswire.HUG2194753

Norsk Hydro: Nytt styremedlem i Hydro

Bedriftsforsamlingen i Norsk Hydro ASA valgte onsdag 23 mai Liselott Kilaas som nytt styremedlem i Hydro for en periode på 2 år. Kilaas erstatter Liv Monica Bargem Stubholt, som har vært medlem av Hydros styre siden 2010. De resterende 5 aksjonærvalgte styrerepresentantene ble gjenvalgt for en periode på 2 år.

Etter onsdagens valg består Hydros styre av styreleder Dag Mejdell, nestleder Irene Rummelhoff, Finn Jebsen, Thomas Schulz, Liselott Kilaas, og Marianne Wiinholt, samt de ansattvalgte styremedlemmene Billy Fredagsvik, Sten Roar Martinsen og Svein Kåre Sund.

Investorkontakt
Kontakt Stian Hasle
Mobil +47 97736022
E-post [email protected]

Pressekontakt
Kontakt Halvor Molland
Mobil +47 92979797
E-post [email protected]

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven §5-12

This announcement is distributed by Nasdaq Corporate Solutions on behalf of Nasdaq Corporate Solutions clients.
The issuer of this announcement warrants that they are solely responsible for the content, accuracy and originality of the information contained therein.

http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20180523.GlobeNewswire.HUG2194754

Renteregulering

Det er fastsatt ny rente for NO0010809635.
Ny rentesats i perioden 07.08.2018 - 07.11.2018 er 1,80.
Ticker:NHY06

Den nye rentesats (og rentebindindingsperiode) er fastsatt i henhold til avtale,
jf. låneavtalens og tegningsinnbydelsens/lånebeskrivelsens bestemmelser.

Se vedlagt dokument for utfyllende informasjon.

(Publisert av Nordic Trustee, Karianne Bruland)

Ekstern link: http://www.newsweb.no/index.jsp?messageId=456515

Nyheten er levert av OBI.

http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20180803.OBI.20180803S21

Renteregulering

Det er fastsatt ny rente for NO0010809668.
Ny rentesats i perioden 09.08.2018 - 09.11.2018 er 0,401.
Ticker:NHY09

Den nye rentesats (og rentebindindingsperiode) er fastsatt i henhold til avtale,
jf. låneavtalens og tegningsinnbydelsens/lånebeskrivelsens bestemmelser.

Se vedlagt dokument for utfyllende informasjon.

(Publisert av Nordic Trustee, Maren Kathrine Bekkeseth Dahl)

Ekstern link: http://www.newsweb.no/index.jsp?messageId=456637

Nyheten er levert av OBI.

http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20180807.OBI.20180807S41

Gigantisk HS? :stuck_out_tongue:

Mellomlang sikt, så ser det ut til å kunne bli en kjøpstrigger:

2 Likes

Hver måned kårer jeg det jeg kaller Teksperter™ for noen av de mest populære investeringene våre :slight_smile:

Det er de 3 medlemmene som har fått flest likes på innleggene sine de siste 90 dagene. Teksperter™ får også en unikt merke på profilen sin og et trofé-ikon ved siden av navnet sitt. Du kan bli Tekspert™ i flere aksjer/investeringer, og troféet vil bare vises i tråder der du er Tekspert™.

Her er denne månedens Teksperter™ og det mest likte innlegget deres fra de siste 90 dagene:

1. @Christian (2 likes)

Gratulerer!

Oppdatering på HS, balanserer fortsatt på halslinjen :stuck_out_tongue:

@babyrage og @Bullishproof hva tenker dere her? Jeg tenker at siden halslinjen ser ut til å holde, så begynner det å kunne lukte rekyl her? :stuck_out_tongue:

1 Like

Tenker det kommer an på det fundamentale om den holder. Løser Brasil seg så blir det rekyl.

1 Like

Norsk Hydro: Hydro and Rio Tinto end acquisition process for Icelandic aluminium plant ISAL

Hydro and Rio Tinto have signed an agreement to end the acquisition process for Rio Tinto’s Icelandic aluminium plant ISAL, including its interests in Dutch anode facility Aluchemie and Swedish aluminium fluoride plant Alufluor.

In February 2018, Hydro made a binding offer to acquire Rio Tinto’s Icelandic aluminium plant Rio Tinto Iceland Ltd (“ISAL”), its 53% share in Dutch anode facility Aluminium & Chemie Rotterdam B.V. (“Aluchemie”), and 50% of the shares in Swedish aluminium fluoride plant Alufluor AB (“Alufluor”) for an enterprise value of USD 345 million.

A Sale and Purchase Agreement (SPA) was signed on 8 June 2018, following successful consultations with Rio Tinto employees in France and the Netherlands.

The transaction remained subject to a number of conditions, including approval by competition authorities, Icelandic governmental authorities and commercial parties. The transaction was initially expected to be finalized in the second quarter of 2018.

The European Commission (EC) competition approval process has taken longer than anticipated and remains outstanding. After considering alternative timelines, outcomes and developments, Hydro requested to terminate the transaction and the parties have signed a termination agreement. Hydro has withdrawn its EC competition filing. 

Hydro will continue to own 46.7 percent in Aluchemie.

Investor contacts
Contact Stian Hasle
Cellular +47 97736022
E-mail [email protected]

Contact Olena Lepikhina
Cellular +47 96853035
E-mail [email protected]

Press contact
Contact Halvor Molland
Cellular +47 92979797
E-mail [email protected]

Cautionary note
Certain statements included in this announcement contain forward-looking information, including, without limitation, information relating to (a) forecasts, projections and estimates, (b) statements of Hydro management concerning plans, objectives and strategies, such as planned expansions, investments, divestments, curtailments or other projects, © targeted production volumes and costs, capacities or rates, start-up costs, cost reductions and profit objectives, (d) various expectations about future developments in Hydro’s markets, particularly prices, supply and demand and competition, (e) results of operations, (f) margins, (g) growth rates, (h) risk management, and (i) qualified statements such as “expected”, “scheduled”, “targeted”, “planned”, “proposed”, “intended” or similar.

Although we believe that the expectations reflected in such forward-looking statements are reasonable, these forward-looking statements are based on a number of assumptions and forecasts that, by their nature, involve risk and uncertainty. Various factors could cause our actual results to differ materially from those projected in a forward-looking statement or affect the extent to which a particular projection is realized. Factors that could cause these differences include, but are not limited to: our continued ability to reposition and restructure our upstream and downstream businesses; changes in availability and cost of energy and raw materials; global supply and demand for aluminium and aluminium products; world economic growth, including rates of inflation and industrial production; changes in the relative value of currencies and the value of commodity contracts; trends in Hydro’s key markets and competition; and legislative, regulatory and political factors.

No assurance can be given that such expectations will prove to have been correct.  Hydro disclaims any obligation to update or revise any forward-looking statements, whether as a result of new information, future events or otherwise.

This information is subject of the disclosure requirements pursuant to section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act.

http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20180914.GlobeNewswire.HUG2216209

Norsk Hydro: Hydro og Rio Tinto avbryter prosess om kjøp av det islandske aluminiumverket ISAL

Hydro og Rio Tinto har signert en avtale om å avbryte prosessen knyttet til Hydros kjøp av Rio Tintos islandske aluminiumverk ISAL, og deres andeler i det nederlandske anodeanlegget Aluchemie og den svenske aluminiumfluoridfabrikken Alufluor.

I februar 2018 ga Hydro et bindende bud på Rio Tintos islandske aluminiumverk Rio Tinto Iceland Ltd (“ISAL”), deres 53% eierandel i det nederlandske anodeanlegget Aluminium & Chemie Rotterdam B.V. (“Aluchemie”), og 50% av aksjene i den svenske aluminiumfluoridfabrikken Alufluor AB (“Alufluor”) for 345 millioner US-dollar.

En kjøps- og salgsavtale ble signert 8.juni 2018, etter en vellykket konsultasjonsprosess med Rio Tintos ansatte i Frankrike og Nederland.

Gjennomføringen av transaksjonen var blant annet avhengig av godkjenning fra EUs konkurransemyndigheter og islandske myndigheter. Transaksjonen var forventet gjennomført i andre kvartal 2018.

Prosessen med EUs konkurransemyndigheter har tatt lengre tid enn forventet, og er fremdeles utestående. Etter å ha vurdert ulike alternativer og tidslinjer har Hydro tatt initiativ til å terminere prosessen og partene har signert en termineringsavtale. Hydro har trukket tilbake søknaden om konkurransegodkjenning.  

Hydro vil fortsette å eie 46,7 prosent av Aluchemie.

Investorkontakter
Stian Hasle
+47 97736022
[email protected]

Olena Lepikhina
+47 96853035
[email protected]

Pressekontakt
Halvor Molland
+47 92979797
[email protected]

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven §5-12

http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20180914.GlobeNewswire.HUG2216210

Risk/Reward begynner å se attraktivt ut.

P/E 2018: 13
P/E 2019E: 10
P/B: 1.0

Har også plottet inn NHY i min Grahams Modell fra Security Analysis som gir tilfredsstillende sikkerhetsmargin, hvor aksjen har en Graham Ratio på 0.79 (1 = grenseland for sikkerhetsmargin).
Om du ikke er kjent med Graham’s Ratio / Number, så har jeg skrevet om det her:

Utbytte Historikk: https://www.hydro.com/no/hydro-i-norge/investor/hydro-aksjen/Utbytte/

3 Likes
1 Like

Ville du ventet til den kom ned i single digits P/E eller er dette et case, på nåværende pris 45- ish, at det er en fair price for en wonderful business?

Norsk Hydro: Hydro takes final build decision on Husnes line

Hydro has mad** e a final build decision to invest NOK 1.4 billion at Husnes to  **upgrade and start-up the plant’s second production line, which will double the plant’s aluminium production and create 90 more jobs.

Since the investment decision in December 2017, Hydro has been detailing the project towards the final build decision.

“We’re committing to aluminum production in Norway based on clean, renewable energy and doing so with world-class technology,” says Hilde Merete Aasheim, Head of Primary Metal in Hydro.

In the restart of the line, which was shut down in 2009, Hydro will introduce new technology elements that will give better performance at the plant.

Hydro Husnes today produces about 95,000 tonnes of primary aluminium per year. With the re-start, the plant will produce 190,000 tonnes of aluminium annually.

The line is expected to begin operations in the first half of 2020.

The expected total investment for the upgrade and re-start is NOK 1.4 billion (in 2017 terms).

Hydro Husnes employs 245 people and became fully owned by Hydro in November 2014.

Investor contact
Contact Olena Lepikhina
Cellular +47 96853035
E-mail [email protected]

Press contact
Contact Halvor Molland
Cellular +47 92979797
E-mail [email protected]

http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20180919.GlobeNewswire.HUG2216737

Norsk Hydro: Hydro har tatt en endelig byggebeslutning for Husnes

Hydro har tatt en endelig byggebeslutning om å investere 1,4 milliarder kroner i å oppgradere og starte opp den andre produksjonslinjen på Husnes. Det vil doble produksjonen av primæraluminium på Husnes og gi 90 nye arbeidsplasser.

Siden investeringsbeslutningen i desember 2017 har Hydro jobbet med å detaljere prosjektet frem til endelige byggebeslutning.

• Vi satser på aluminiumproduksjon i Norge på ren, fornybar kraft og gjør det med teknologi i verdensklasse, sier leder for Primærmetall i Hydro, Hilde Merete Aasheim.

Oppstarten på Husnes vil skje med bruk av nye teknologielementer, noe som vil gi bedre ytelse enn da linjen stengte i 2009.

Med gjenåpningen vil aluminiumverket produsere rundt 190.000 tonn aluminium i året, en dobling fra dagens 95.000 tonn. Det er forventet at linjen vil starte produksjonen første halvår 2020.

Forventet investeringskostnad for oppgradering og oppstart er 1,4 milliarder kroner (reelt 2017).

Husnes har i dag 245 ansatte, og ble et heleid Hydro-selskap 1. november 2014.

Investorkontakter
Olena Lepikhina
+47 96853035
[email protected]

Pressekontakt
Halvor Molland
+47 92979797
[email protected]

http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20180919.GlobeNewswire.HUG2216738

DNB Markets: Kjøp aksjen

Analytikerne i DNB Markets har en kjøpsanbefaling på Hydro.

Ekstern link: http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/09/DNB-Markets-Kjoep-aksjen

Nyheten er levert av Hegnar.

http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20180924.Hegnar.973137

Ompa, forventer du at Hydro skal komme ned i single digit P/E?

Jeg forventer ikke det, men det er bare synsing fra min side. Husker ikke farten hvilken pris jeg regnet på for å få p/e < 10, men det var under kr. 40 i alle fall.

Men jeg har investert i Hydro, selv om den er har en p/e over 10, fordi min tidshorisont er veldig lang, og jeg synes Hydro er et kvalitets selskap, med en bra yield.

Edit: Er selvsagt ikke bare p/e som avgjør det, det er en rekke faktorer, som for alle andre. Summert opp kan jeg si at jeg synes Hydro er et veldig godt selskap.

2 Likes

Hydro ser jo billig ut , hvis man bruker Grahams modell.
Er den lave prisen et resultat av problemene i Brasil? Det er vel isåfall en overreaksjon? Eller er det frykt for en nedgangskonjuktur? Det burde jo isåfall ikke ramme Hydro spesifikt.
Jeg ser det hagler inn med analytikeranbefalinger også.
Er selskapet faktisk underpriset i dagens marked, er dette en mulighet til å kjøpe en “wonderful” aksje til en “fair” pris?