Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norsk Renewables - småprat (tidl. Norsk Solar)

:raised_hands::beers: veldig hyggelig dag og faktisk som forventet. Et solid grønt selskap som leverer. Der er ikke så mange av dem… tror vi er i startgropa på noe stort her. Hey ho lets go!

Sitter med en stor aksjepost i AEGA. Nærliggende å tro at noe av suksessen i NSOL skal smitte over til AEGA som eier 5,3% av aksjene.

Det er naturlig å tro at oppgangen vil smitte over på AEGA, men NSOL er vel ca 20% av totalen til AEGA? Så veldig stor påvirkning vil det nok ikke gi.

Uten å være ekspert å Aega så tør jeg påstå at der er store fundamentale forskjeller på selskapene. At nsol går bra vil unektelig gi aega en verdiboost da de helt enkelt har gjort en god investering. Hva så størrelsen/verdien blir og hvordan det prises inn i aega er markedets jobb. Aega hadde en god runde når nsol kom på merkur, naturlig å tro de følger hverandre opp og ned på en eller annen brøk.

Er aksjonær i både NSOL og Aega. Men vil tro nå som investeringa i NSOL (verdi 49mill), MCAP Aega (133m) burde utgjøre en god del. Investeringa var iallefall god og jeg har stor tro på at Skaset kan få til ting både i styret til Norsk Solar og som CEO i Aega.

Da har Fearnley Securities startet dekning av Norsk Solar:

Da er Norsk Solar klar for et av de største solprosjektene i Pakistan ved at de har blitt pre-kvalifisert til tre anlegg på 50MW hver, dvs 150MW til sammen foruten de 50MW de allerede har installert i landet.

Kilde: Klar for Pakistan | Finansavisen

@proisland Både finnfund samarbeidet og solprosjektene i Pakistan er jo enormt for Norsk Solar. De har jo pøst ut nyheter på nyheter nå, en fantastisk investering!

De har i dag 70MW, så om dette ender opp med prosjekter som Norsk Solar leverer så legger de til 150MW i porteføljen sin. En markant økning!

Det i kombinasjon med deres nylige nyhet om LOI med en retailer med 10.000 lokasjoner gjør at selskapet potensielt kan vokse en del fremover. Selskapet er jo foreløpig relativt lite, men med en spennende tid foran seg der de potensielt kan vokse en god del. Det blir spennende å være aksjonær i Norsk Solar fremover!

Norsk Solar AS (NSOL) Annual Report - 2020

Norsk Solar AS: Notice of Annual General Meeting 2021

Norsk Solar is expanding throughout Latin America with a subsidiary in Brazil.

1 Like

Norsk Solar ekspanderer til Brazil!

2 Likes

Norsk Solar to build North Macedonia’s largest solar power plant with a corporate off-taker

3 Likes

Norne starter dekning av Norsk Solar med kjøpsanbefaling og kursmål på 15kr

NSOL_2021-06-18_Initiation of Coverage.pdf (1,2 MB)

1 Like

Enda et kursmål på 15kr :slight_smile:

Godt å se noe vind i seilene. Tror der er veldig mange som ikke helt ser potensialet i NSOL enda. Noe av utfordringen slik jeg ser det er at 2020 regnskapet var noe begredelig, vil tro det er i all hovedsak pga noen snarveier ble tatt når de skulle konsolidere 2020 før børsnotering. Hovedforskjellen jeg ser opp mot aktører som scatec og alternus er kvaliteten og selve anleggene. De har nyere anlegg, lengre ppa’er, høyere yield. Markedssegmentet de retter seg mot er C&I som har utrolig mye høyere yield enn hva utility har i snitt. Tror vi ikke skal se oss blinde på MW/GW og ha det som eneste solmerke, da vil en fort ikke se nyansene og detaljene i caset som er essensielt. Lykke til alle NSOL aktører, tror ikke dere skal være overrasket over å se verdiene deres fly opp så snart H1 blir presentert. Husk også at dette er bare begynnelsen… disclaimer:not financial advice, er dypt inne i nsol selv og anser mer eller mindre dette som pensjonen min.

1 Like

Det kan se ut til at markedet likte analysen, for omsetningen i aksjen er nå omtrent 10x hva som har vært normalen i denne i senere tid.

Har også kommet medieomtale av saken:

1 Like

Norsk Solar signs an agreement for 37 MW with Órigo Energia in Brazil.

1 Like

Stein for stein blir ikke bare lagt, men lagt perfekt. Dette selskapet kommer til å gjøre mye bra i tiden fremover. Gleder meg allerede til H1 presentasjonen i August. Gratulerer alle nsol aksjonærer.

1 Like