Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

Spesielt at kursen har steget over 30% fra bunnen når shorten samtidig har økt så mye. Er det økte kostnader på kort sikt som gjør at flere aktører shorter? Det er jo kjent at Norwegian satser stort internasjonalt, og om dette går bra vil kursen kunne dobles flere ganger med årene fremover. Selv tror jeg på langsiktighet her, og har vært med fra 190. Shorten må og innløses etterhvert. Sist gang shortandelen var så høy gikk det ikke lang tid før kursen doblet seg.

Synes og det er spesielt at finansinstutisjoner er så splittet i vurderingen… DNB har f. eks kursmål på170, SPB1 har 240 og Pareto har 350. Det vitner om at de baserer vurderingene sine på totalt ulike kriterier.

3 Likes

Ikke lett å bli klok på de forskjellige kursmålene. Tiden vil vise, alle investeringene Norwegian har gjort vil ikke være lønnsomt på en stund, men shortandelen viser at NAS er en attraktiv aksje, gleder meg til den dagen det blir shortskvis :rofl::rocket:

1 Like

Forskjellen i kursmålene går så vidt jeg har fortstått mest på optimisme og pessimisme i i forhold til om de vil klare å gjøre noe med enhetskostnadene eller ikke. De gjetter egentlig i vilden sky hele gjengen.

Kan nesten kaste mynt og kron :sweat_smile: Jeg har vedder på opp, men kjører med en forsiktig stoploss. :money_with_wings:

2 Likes

Går på troen på langdistanse lønnsomhet. Pareto er veldig optimister på den siden. Er jo ekstremt gearet så skal ikke så store endringer til for å gjøre stor forskjell i beregningene på lønnsomhet. Personlig så har jeg sinnsykt tro på denne aksjen. Tror de er kjøpt opp om noen år, av muligens Ryanair som ønsker å ekspandere på langdistanse med nye fly.

2 Likes

NAS Ser bra ut teknisk nå, på tross av shorterekord og sprikende analyser.
Den negative trenden fra i fjor vår ser ut til å være brutt, og en bratt stigende trend har tatt over.
Regner ikke med at trenden skal holde seg så bratt veldig lenge, men alt i alt ser det lysere ut :slight_smile:

image

3 Likes

Langt, men forholdsvis interessant intervjuv

2 Likes

Bra interjuv, har fått mer og mer sansen for kjos de siste årene .

1 Like
7 Likes

NAS ser knallsterk ut i dag! :flight_departure:
Ligger an til brudd gjennom 240 etter et par mislykkede forsøk den siste måneden.
Kjøpersiden er i sterk overvekt også :slight_smile:

image

2 Likes

Nærmere 40% short… Hva skal de gjøre nå? Hehe

2 Likes

Hadde ikke gjort noe med en skikkelig shortsqueeze. Nå er det bare å bryte 250-grensen, så blir det gøy.

synes det er så merkelig at de ikke begynner å stenge litt?

Det kommer nok. De sliter sikkert med nattesøvnen allerede :joy:

Analysen fra DnB virker som bestillingsverk fra shorterne:

“Men justert for eierandelen i Bank Norwegian verdsettes aksjen ifølge meglerhuset fortsatt med en P/E (aksjekurs/resultat per aksje) på 24x basert på deres 2018-estimat”

Hvorfor har justering av eierandelen for NOFI en negativ påvirkning av P/E?

Basert på gårsdagens kurs var P/E på 11,3 (hvis vi kan stole på tall fra borsdata.se):

Hvis vi trekker ut andelen av Bank Norwegian vil vel P/E bli enda lavere? NAS eier ca 32,5 mill aksjer i NOFI, en verdi på ca 3 mrd. Det vil si at kjøper vi en aksje i NAS så er ca 84 kroner av aksjeverdien eierskap i NOFI. Det vil si at P/E burde justeres NED og ikke opp, dersom vi justerer for NOFI-aksjene.

Justert for aksjer i NOFI burde P/E være:

(Dagens kurs - eierandel i NOFI) / gevinst pr aksje

(240 - 84) / 21,8 = 7,15

P/E på 7,15.

Estimatene for 2018 er vel også høyere enn tall for 2017? Det burde vel tilsi enda lavere P/E, dersom inntjeningen blir bedre i 2018?

Analysen fra DnB er etter min mening fullstendig verdiløs og falsk. Den bekrefter det jeg etterhvert har begynt å forstå, at vi må være veldig skeptiske til analyser som offentliggjøres. Mange av dere her inne visste nok det fra før, men dette er et av de verste eksemplene synes jeg.

(Disclaimer: jeg er long i NAS)

5 Likes

Kan du utdype hvilket bidrag til net earnings NOFI gir til NAS?

Det er JEG som blander kortene!:smiley: NOFI vil jo ikke påvirke EPS, men snarere bokførte verdier gjennom verdiutvikling (jeg antar dog at dersom man tar del i kontantstrøm gjennom utbytter, så ville det blitt ført i EPS?)

1 Like

Ja det vil jeg også tro - men foreløpig gir ikke NOFI utbytter. Håper på det etterhvert!

Helt enig i dine vurderinger veum. Det er ett bestillingsverk og noen prøver å få så mye dekning mediemessig som overhodet mulig. Nas er shortet ihjel og noen sitter med store utfordringer fremover.

1 Like

Dette er grunnen til at jeg ikke liker DNB

2 Likes

Men altså: om yielden går ned 7% men omsetningen øker med 14% er ikke det egentlig positivt totalt sett…? Jeg vet ikke: jeg er i utgangspunktet veldig positiv til Norwegian, jeg er ikke så redd for høy gjeld så lenge den blir betjent. Gjeld er noe de rike har brukt for å tjene seg superrike. Og de med risikovilje har brukt til å bli rike.

Norwegian ER en risikoaksje, med høy oppside og stor nedside.