Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

Marginene er under press, men med både flere passasjerer og bedre utnyttelse av kapasiteten har jeg vanskelig for å mene at dette var en veldig negativ rapport.

1 Like
2 Likes

Denne uken flyr Norwegian inn i Dovre-porteføljen. Det gigantiske innsidekjøpet til Kjos og Kiese for en knapp måned siden frister. Sterke konjunkturer taler også til aksjens fordel.

Dovre-porteføljen

Yara
Noreco
TTS Group
Norwegian Property
TGS
Norwegian

Inn: Norwegian
Ut: Scatec Solar

3 Likes

Dette er gull!

1 Like

Knall! Aksjer som tas inn i Dovre-porteføljen gir nesten uten unntak et løft i aksjekursen på mandagen

1 Like

Unntak i dag da :sweat_smile:

1 Like
3 Likes

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/10/Norwegian-kaares-til-AArets-flyselskap

2 Likes

Kan Kobe Steel-skandalen og deres levering av produkter til Boeing ha innvirkning på NAS sin bestilling?

Teoretisk om det er brukt eller skal brukes kobe produkter. Spørs også hvor mye de har juksa

En interessant artikkel som tar for seg det vi ser i NAS nå. Aksjer med høy shortandel, hvor det samtidig har skjedd innsidekjøp innen de siste månedene, er ofte gode kjøpskandidater.
https://www.forbes.com/sites/kaipetainen/2014/02/14/watch-for-stocks-with-high-short-interest-and-insider-buying/#4855ea7447a4

Mannen bak artikkelen hentet ut et datasett der samtlige av aksjene han fant (høy short + innsidekjøp) steg betraktelig i ettertid. “Kai teaches a class on quant screening, F334 – Applied Quant/Value Portfolio Management”.

3 Likes

To nye anbefalinger på to dager, fra Kepler Cheuvreux og Pareto. Her går det unna :slight_smile:

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/10/Analytiker-Denne-aksjen-kan-hoppe-50-prosent

1 Like

Hadde ikke gjort noe om denne suste tilbake til gamle nivåer, pog gjerne over det.

Gamle nivåer? Som når man fikk handla for 6-7 kroner? :smiley:

Gjerne over det ja…

1 Like

Oslo (TDN Finans): Nordea Markets starter dekning av Norwegian Air Shuttle med en kjøpsanbefaling og kursmål 350 kroner, ifølge en oppdatering fra meglerhuset fredag.

Anbefalingen og kursmålet begrunnes med at Norwegian-aksjen har et attraktivt forhold mellom risiko og avkastning.

«Til tross for at Norwegian har hatt en del problemer nylig, mener vi at selskapet har en attraktiv forretningsmodell som tilbyr solide vekstutsikter og marginforbedringer de kommende årene. På bakgrunn av en negativ holdning til aksjen i markedet og Norwegians potensiale for å overraske positivt, mener vi at den nåværende prisingen gir en god kjøpsmulighet», skriver meglerhuset.

5 Likes

NAS - Argentine authorities recommends launch of 153 Norwegian routes from Argentina

An official document has been published by Argentine Civil
Aviation Authority (ANAC) containing an official recommendation of
issuance of 153 routes for Norwegian Air Argentina’s domestic and
international operations in Argentina. Within days the Ministry
of Transportation will issue the decree bringing Norwegian Air
Argentina an important step closer to it’s goals of commencing
commercial flights and substantial growth in the region.

2 Likes

Nok en gang var det skyhøye forventninger i forkant av kvartalspresentasjonen til Nas, akkurat som før Q2. Estimatene lå også da langt over. Hvordan klarer analytikerne å bomme så kraftig? Det er ingen hemmelighet at de har hatt mange kanselleringer i sommer, så at det ikke er beregnet inn en større grad av kostnader knyttet til wet-leasing er underlig. Her ligger det nok mer bak når shortandelen fortsatt er nærmere 40%.

Med flere nye fly fremover vill wet-leasing kostnadene synke, samtidig som drivstoffkostadene blir kraftig redusert. Nå skriver Kjos at de har en solid cash-posisjon gjennom 2018 og i tillegg blir de omtalt for å ha den mest miljøvennlige flåten. Nylig samarbeid med Easyjet og en potensiell feederavtale med Ryanair venter også.

Da er spørsmålet, hva skal til for å få kursen nedover fremover, slik at shorterne kan innløse? Jo lengre de venter, jo verre blir det.

Like etter at Kjos kjøpte aksjer i Norwegian (240kr pr. aksje) virker det som dette har gått opp for flere meglerhus som i det siste har snudd med sine kursmål. De eneste som henger igjen nå er vel DNB, som fortsatt anbefaler 170. Merkelig nok er en bekjent meg i DNB markets nærmere all inn i Norwegian, så der er også meningene splittet.

Kort sagt: Her er det potensiale for kraftig stigning både på middels og lang sikt.

Skal selvfølgelig ikke legge skjul på at jeg er godt investert i både Norwegian, Nano og Havyard nå.

3 Likes

4 Likes

Helt klart. Jeg tror DNB markets har en egen agenda (kunder med short).

NAS er den aksjen jeg for tiden er desidert mest vektet i, og denne gangen skal jeg ikke selge meg ut fordi jeg finner et eller annet annet bra case…

Uff da:

Men… kursmål redusert fra 190 til 175. Uansett for lavt i mine øyne. Sikkert lurt å selge i dag og kjøpe seg opp igjen senere.

1 Like