Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

DNB har lastet for 60 millioner kroner netto siste måneden, selvom de har kursmål på 170. Morgan stanley sitter med nærmere 1,5% av aksjene short fra Juli, så at de reduserer kursmålet nå er vel ikke no sjokk. Her kjemper shorterne hardt for å holde kursen nede.

Jeg er langsiktig og stoler på det fundamentale, men for all del, sikkert mulig å spare noen prosenter på å trade godt nå som det er volatilt.

1 Like

Kan noen dele saken? evt. PM

1 Like

Sendt deg melding

1 Like

Punkt 8. Shortsalg uten sidestykke på norsk børs.

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010196140

Økning blant shorterne

husker noen her, hvor mye shorten var på for ca.1mnd siden?
For den ligger på 6.2mill nå altså 17.30% shortet.

Jeg mener den var over 20%. Men kan hende jeg husker feil!

Ut i fra Finanstilsynets sider(ssr) har shorten vokst fra 14-18% over de siste par månedene. Fallet fra 240 til 180 skyldtes hovedsaklig en økning i short på 4% (reelt 8-10%). Det vil si at de langsiktige eierne sitter i ro, og shorterne gjør det de kan for å senke kursen. Skal ikke se bort i fra at den relle shorten nå er over 40% ettersom den var over 30-tallet da Ssr viste
14-15%.

1 Like

Jeg har laget en liten oversikt som henter data fra Finanstilsynet og viser det grafisk over tid:

Der er det lett å se at shorten var 16,47% for en måned siden.
All time high (i 2017) var 18,66% den 14 november :slight_smile:

1 Like

ja! så fort Marshall Wace LLP og BlackRock Investment begynner å dumpe disse shortene, betyr vel at NAS vil stige tilbake til der den skal være.

1 Like

ACC. SHORT #
6 646 866
ACC. SHORT %
18,53%
LATEST POSITION (DD.MM.YYYY)
27.11.2017

Vell, dette øker bare.

Jeg har et to års perspektiv her i første omgang. Vanskelig å si hvordan 4. kvartal blir, men trenden snur snart utover i 2018. Kjos har et mål om null behov for wet-leasing neste sommer.

2 Likes

177-78 i morgentimene. Begynner vi å se en bunn her nå?

1 Like

Jeg håper det, men vanskelig å si. Og jeg har tydeligvis ikke peiling siden NAS er min klart største investering. Vet ikke om det kommer noen triggere eller nyheter i tiden som kommer, men gjør det ikke det kan det jo tenkes den vandrer litt mer ned. Men jeg håper på et byks snart. Har nemlig lyst til å selge litt og kjøpe kryptovaluta :slight_smile: Men har belåning og er lite keen på å miste for mye egenkapital. :confused:

Q4 ser i det minste ut til å bli bra, om man skal tolke ut fra antall utsolgte flyvninger fra Oslo i desember. #leiebilhjemtiljulforførstegangpå10år

1 Like

Folketrygdfondet solgte 9000 NAS-aksjer og ligger nå med en eierandel i NAS på 9,9%. Er denne eierandelen vesentlig på noen måte? De må vel uansett melde om de skulle handle mer?

Uansett godt å vite at folketrygdfondet har en såpass stor eierandel.

Mao ikke tilfeldig at de i første omgang nøyer seg med å flagge 9,9%. Kan nok forvente at dette nedsalget fortsetter.

1 Like

Det kan også være at de bare gir seg muligheten til å selge en god del uten å måtte melde det en gang i framtiden.

1 Like